Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@21:40:51 GMT

افزایش خودسرانه ویزیت پزشکان، قبل از ابلاغ تعرفه‌ها

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۹۱۵۱

افزایش خودسرانه ویزیت پزشکان، قبل از ابلاغ تعرفه‌ها

 

به گزارش «تابناک»، روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: با این که هنوز افزایش تعرفه‌های درمانی به مراکز درمانی ابلاغ نشده اما بسیاری از پزشکان خودسرانه اقدام به بالابردن حق ویزیت‌ها کرده‌اند.

«تعرفه‌های پزشکی هنوز افزایش پیدا نکرده اما برخی پزشکان از ابتدای سال ۱۰ تا ۳۰ درصد به ویزیت‌های خود اضافه‌ کرده‌اند؛ به‌ طوری‌ که به‌ گفته بیماران، ویزیت‌های ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی سال گذشته از ابتدای امسال به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است؛ هر چند که بر اساس مصوبه هیأت دولت، تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی به‌ طور متوسط ۱۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵درصد و در بخش خصوصی ۲۴درصد افزایش دارد اما هنوز به مراکز درمانی ابلاغ نشده و طبق قانون افزایش تعرفه‌ها فعلا غیر قانونی است.

ماجرای افزایش تعرفه‌های بخش درمان، چالش هر ساله نظام سلامت است. از یک سو مردم نگران گرانی‌ها هستند و از سوی دیگر، پزشکان و متخصصان، خواستار افزایش تعرفه‌ها. در این وضعیت هر سال هم پول بیشتری از جیب مردم می‌رود.

امسال اما وعده داده شده که افزایش تعرفه‌ها با حمایت قابل توجه بیمه‌ها همراه خواهد بود. اما نکته اصلی اینجاست که بیمه‌ها طی سال‌های گذشته حمایت مناسبی برای جبران خسارت‌های درمانی مردم نداشته‌اند؛ مسئله‌ای که در نظرسنجی روز سه‌شنبه ایسپا هم اعلام شده که بیش از ۵۰درصد مردم از خدمات درمانی بیمه‌ها رضایت ندارند و سازمان تامین اجتماعی هم با پوشش ۴۳میلیون نفری بیشترین میزان نارضایتمندی را به‌ خود اختصاص داده و از مجموع بیمه‌شده‌های این سازمان ۵۲درصد، خدمات ارائه‌شده را مطلوب نمی‌دانند.

هزینه بیمه‌ها با تورم همخوان نیست

نارضایتی مردم از بیمه‌ها، یک اتفاق طبیعی در جهان است و همواره چالش میان بیمه‌گذار و بیمه‌گر وجود دارد. اما موضوع میزان این نارضایتی است.

این نکته‌ای است که سیدمحمدمهدی بهشتی‌نژاد، کارشناس بیمه، به آن اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «سازمان‌های بیمه خواهان پرداخت خسارت‌های حداقلی‌اند و در مقابل خسارت‌دیده‌ها حداکثر پوشش را می‌خواهند.

به همین دلیل وجود نارضایتی امری طبیعی است ولی این که در ایران ۵۰درصد مردم از پوشش بیمه‌ به‌ویژه بیمه‌های درمانی رضایت ندارند، به‌ دلیل خدماتی است که نمی‌تواند رضایت بیماران را در مواجهه با هزینه‌های گران درمانی جلب کند. بیمه‌ها نمی‌توانند حق بیمه را بر اساس نرخ تورم افزایش دهند و همین مسئله باعث کاهش خدمات می‌شود.»

به‌ گفته بهشتی‌نژاد، سازمان‌های بیمه که موظف به ارائه خدمات بیمه‌ای ارزان هستند، همواره از دولت طلبکارند: «در بحث افزایش پوشش و خدمات بیمه‌ای از سوی این سازمان‌ها باید نگاه کلان داشت. اختصاص بودجه برای درمان‌های ارزان باید متناسب با هزینه‌ها باشد اما چنین چیزی را هم‌اکنون نداریم. بودجه تعیین‌شده برای بیمه سلامت در دولت یازدهم صدمه زیادی به ساختار بیمه‌ و بودجه وارد کرد و هزینه‌های آن تامین نشد.

این مسئله در کشوری مثل آمریکا هم رخ داد، در طرح اوباماکر (Obama Care) که یک طرح بیمه‌ای ارزان بود، دولت با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه شد. در این‌ گونه طرح‌ها افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های پزشکی با بودجه‌ای که در نظر گرفته می‌شود تناسب ندارد و به کاهش کیفیت خدمات منجر می‌شود.»

او معتقد است که بیشترین خدمات درمانی در بیمه‌های تکمیلی وجود دارد؛ هر چند که سطح جمعیت تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی هم زیاد نیست اما با افزایش تعرفه‌های پزشکی، ضریب خسارت در بیمه‌های تکمیلی هم افزایش پیدا می‌کند و این به نفع بیماران نیست.

مراکز درمانی حق افزایش تعرفه را ندارند

با این که هنوز افزایش تعرفه‌ها به‌ صورت قانونی به مراکز درمانی ابلاغ نشده اما گروهی از پزشکان، خودسرانه اقدام به افزایش تعرفه‌ها کرده‌اند.

سعید معنوی، معاون دبیرخانه شورای‌ عالی بیمه سلامت، هم به ابلاغ‌نشدن تعرفه‌های جدید پزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید تا زمان ابلاغ تعرفه‌های جدید، مراکز درمانی باید تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران برای سال ۱۴۰۰ را از بیماران دریافت کنند.

معنوی البته این را هم اضافه می‌کند که امسال دولت، تصمیمات خوبی برای کاهش هزینه‌ها از جیب مردم گرفته و این وضعیت برای دهک‌های پایین و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ملموس‌تر است: «بیمه‌شده‌های کمیته امداد و بهزیستی در مراجعه به مراکز درمانی، برای خدمات بستری در بخش دولتی به‌ صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند.

همچنین افراد دهک یک تا سه که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، به‌ صورت رایگان بیمه و حق بیمه آنها از طریق دولت تامین می‌شود و تحت پوشش سازمان بیمه سلامت خواهند رفت.»

معنوی همچنین از ثابت‌ماندن تعرفه‌ها در بخش سرپایی و بستری خبر می‌دهد با این توضیح که «امسال رشد تعرفه‌ها برای این افراد اتفاق نخواهد افتاد و برای بخش بستری به جای ۱۰درصد، پنج درصد و برای بخش سرپایی هم به جای ۳۰درصد، ۲۰درصد پرداخت خواهند کرد.

برای افرادی که می‌خواهند خودشان را در دهک چهار تا هشت بیمه کنند نیز برنامه جدی داریم، چون در سال‌های گذشته عمده حق بیمه را خود این افراد پرداخت می‌کردند اما در سال ۱۴۰۱ این پرداخت حق بیمه به‌ صورت پلکانی خواهد بود.

در دهک چهار، ۱۵درصد حق بیمه توسط خود افراد پرداخت می‌شود و برای دهک پنج تا هشت نیز پلکانی اضافه خواهد شد.»

این مسئول درباره خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج و نادر مثل ای‌بی هم توضیح می‌دهد: «برای این افراد نیز صندوق خاصی تعریف شده و علاوه بر کمک به تامین داروها و اقلام مورد نیاز، خدمات تخصصی این گروه‌ها به‌ صورت رایگان ارائه شود. اینها مجموعه سیاست‌هایی است که برای مردم پیش‌بینی شده است تا هزینه از جیب آنها کاهش داشته باشد.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله فطریه روز قدس وام فرزندآوری دعای روز بیست و پنجم رمضان پزشکان حق ویزیت تعرفه های پزشکی بیمه ماه رمضان میانکاله فطریه روز قدس وام فرزندآوری دعای روز بیست و پنجم رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۹۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است

به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی رئیس پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مراسم اختتامیه این رویداد با بیان اینکه آزمایشگاه های کشور دو مشکل عمده درباره تعرفه و خدمات بیمه دارند گفت: مشکل اول این است که در ۱۰ سال اخیر در دو سال متوالی افزایش تعرفه ای در خدمات آزمایشگاهی نداشتیم و در سال های بعد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی را در این باره شاهد بودیم که در این صورت از تورم جاری عقب ماندیم.

وی افزود: تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی در خرید مایحتاج متفاوت و بسیار بالاتر است لذا این مشکل برای آزمایشگاه ها به وجود آمد و با افزایش قیمت ارز تجهیز آزمایشگاه ها با مشکل روبرو شد لذا آزمایشگاه ها نتوانستند با پیشرفت های کشورهای دیگر و تجهیزات جدید، خود را به روزرسانی کنند.همتی بیان کرد: این موضوع در نهایت به نظام سلامت برمی گردد زیرا ۵ درصد بودجه سلامت در بخش آزمایشگاه مصرف و ۹۵ درصد بودجه در بخش درمان و بستری صرف می شود اما با تجهیز آزمایشگاه ها و ایجاد تعرفه و به روزرسانی خدمات، پوشش بیمه ای تسهیل داده می شود.وی تاکید کرد: در نظام سلامت مبتنی بر ارزش، ارزش گذاری به خدمات آزمایشگاه ها می تواند بودجه نظام سلامت را کاهش دهد.

وی اظهار کرد: از متولیان امر درخواست داریم دید دیگری به آزمایشگاه ها داشته باشند؛ ۷۰ درصد تشخیص، پیشگویی و درمان بیماری ها نقش مهم آزمایشگاه را نشان می دهد لذا آزمایشگاه به روز و پیشرفته به راحتی می تواند یک بیماری را تشخیص و درمان بیمار آغاز شود.دکتر همتی بیان کرد: تعرفه خدمات آزمایشگاهی به روز نیست و از تورم عقب هستیم تاخیر در پرداخت بیمه ها نیز مشکل دیگری است که باید حل شود اکنون مردم باید ۳۰ درصد از تعرفه خدمات آزمایشگاهی را پرداخت کنند اما بیمه ها این تعرفه را پوشش نمی دهند و مردم ۷۰ درصد، پرداختی دارند این ارتباط مالی بین آزمایشگاه ها و بیمار نباید اختلاف داشته باشد تا بتوان ارتباط خوبی بین آزمایشگاه ها و بیمار برقرار کرد.

وی اظهار کرد: دو خواسته در این بین مطرح است؛ یک اینکه تعرفه ها منطقی شوند اکنون قیمت تمام شده تست ها آماده شده و قیمت های واقعی در قالب یک نرم افزار به زودی در اختیار مرجع سلامت قرار می گیرد در این راستا قیمت یک تست مشخص است.وی در پایان یکی از بازوان مهم نظام سلامت را آزمایشگاه ها دانست.

در ادامه، پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی کنگره نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان کنگره، گفت: توجه به خدمات آزمایشگاه ها، پرهیز از صنف گرایی، استفاده از افراد متخصص، انتشار علم علوم آزمایشگاهی و شناساندن آن به جامعه دانش آموزی برای انتخاب رشته، معرفی چهره های ماندگار، حرکت روبه آینده از دستاوردهای برگزاری این کنگره است.

همچنین غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی این رویدا اظهار کرد: «کیفیت را پایانی نیست» شعار کنگره امسال بود سعی کردیم در این راستا حرکت کنیم، همچنین استفاده از بسترهای الکترونیک در کنگره امسال، از دیگر مزایای برگزاری کنگره بود.

براساس این گزارش، قطع نامه پایانی کنگره امسال، توسط دکتر فریبا شایگان مدیر روابط عمومی انجمن، قرائت شد.گفتنی است در روز پایانی برگزاری این کنگره، که به مدت ۴ روز از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، محمدامین واعظی در بخش پوستر برگزیده کنگره امسال شد.

شایان ذکر است دکتر فرزانه عزیزمحسنی مسئول پنل محققین جوان و پوسترهای کنگره از ۱۱۳ پوستر پذیرفته شده در کنگره امسال، ۹۰ ارائه وجود داشت که با توجه به امتیازات از بین ۵ نفر منتخب بخش پوستر، محمدامین واعظی از دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شد همچنین در این مراسم از ۵ نفر منتخب نیز با اهدای جوایز تقدیر و تشکر شد.زینب داوودی مقدم، ناهید رضایی، امیرسالار نیکخواه بهرامی، محمدخانی عشرت آبادی اسامی منتخبان بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229335 برچسب‌ها بیمه

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • بیمه ها تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند
  • بیمه ها تعرفه تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی‌دهند/ تورم در بخش پزشکی با اجتماعی متفاوت است
  • بیمه ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است
  • دو مشکل آزمایشگاه‌های پزشکی با بیمه و تعرفه
  • دو مشکل آزمایشگاه های پزشکی با بیمه و تعرفه