Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@17:08:08 GMT

« حمام حاجی» رشت سوپراستار شد!

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۹۴۳۹

« حمام حاجی» رشت سوپراستار شد!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها نمایشی با نام «بر در می‌کوبد» که یک تئاتر آف استیج یا تئاتری خارج از سالن است، در حمام قدیمی حاجی در شهر رشت در حال اجراست. کارگردان این نمایش در گفتگو با ایسنا یادآوری می‌کند که اجراهای خارج از سالن هم به گسترش مخاطبان تئاتر کمک می‌کند، هم سبب جلب توجه بیشتر به اماکن تاریخی می‌شود و هم فرصتی است برای جذب گردشگران داخلی و خارجی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد مهدی شیاسی ارانی با بیان اینکه هنوز اجراهای خارج از سالن در بسیاری از شهرهای ما جا نیفتاده است، گفت: اولین بار است که در رشت یک نمایش آف استیج اجرا می‌شود در حالیکه این گونه اجراها در جهان متداول است، اجراهایی که تعامل بالایی با مخاطب دارد و عنصر فضا و مکان در آن بسیار تعیین‌کننده است به طوری که در این اجراها، مکان اجرا، سوپراستار کار است. این گونه اجراها هم برای مخاطب جذاب است و هم تجربه شیرینی است برای گروه اجرایی.

او به دیگر کارکردهای این گونه اجرا اشاره کرد و افزود: فارغ از جذابیت‌های نمایشی، این گونه اجراها می‌تواند مشکلات اماکن تاریخی را مطرح و حتی حل کند.

این کارگردان که نمایش خود را در حمام حاجی با قدمتی ۱۳۰ ساله اجرا می‌کند، ادامه داد: این حمام متعلق به دوره قاجار است ولی متاسفانه کاملا از یاد رفته و در حال حاضر فقط حمام حاج آقا بزرگ در رشت شناخته شده است در صورتی که قدمت آن از حمام حاجی کمتر است اما خوشبختانه بازسازی شده.

شیاسی ارانی با ابراز تاسف از بی‌توجهی به حمام حاجی اضافه کرد: این حمام ثبت میراث ملی است اما درِ آن ۳۰، ۴۰ سالی است که بسته مانده و حجم زباله‌هایی که در آن جمع شده بود و برای اجرای ما تخلیه شد، خارج از تصور است. متاسفانه این مشکل در بسیاری از اماکن تاریخی رشت وجود دارد. امیدواریم اجرایی همچون اجرای ما بتواند به تمیزکاری و مرمت این گونه فضاها کمک کند.

او بیان کرد: اجرا در فضاهای تاریخی هم مشکلات این مکان‌ها را مطرح می‌کند، هم سبب شناسایی آنها و جذب گردشگر می‌شود و هم مشکل کمبود فضای اجرا برای گروه‌های نمایشی را حل می‌کند.

این کارگردان به کمبود سالن‌های نمایش در شهر رشت اشاره کرد و افزود: در شهر ما کلا ۴ سالن وجود دارد که چند منظوره‌اند؛ هم به عنوان پلاتوی تمرین مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم سالن اجرا هم سالن کنفرانس و همایش و سخنرانی. بنابراین اجراهای خارج از سالن، مشکل کمبود فضای اجرا برای گروه‌های نمایشی را حل خواهد کرد.

او با ابراز خرسندی از استقبال تماشاگران از اجرای این نمایش افزود: خوشبختانه بعد از اینکه پیش فروش بلیت را باز کردیم، بلیت روزهای اول اجرا به سرعت فروخته شد و همچنان این استقبال ادامه دارد. نمایش ما از نظر محتوایی و نیز شکل اجرا چه از سمت هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و چه از سوی عموم مخاطبان مورد توجه قرار گرفته و از همه این تماشاگران بازخوردهای خوبی گرفته‌ایم.

شیاسی ارانی که خوشنود است با اجرای نمایشش درِ حمام حاجی بعد از ۳۰ سال به روی مردم گشوده شده است، اظهار کرد: از فردای اجرای ما دوباره درِ این حمام بسته خواهد شد. مالکان حمام با یکدیگر مشکلاتی داشتند که توانستیم پیش از اجرایمان آنها را با هم رو در رو کنیم تا مشکل‌شان را حل کنند.

او ادامه داد: حالا که بعد از این همه سال درِ این حمام باز شده است، امیدواریم گروه‌های دیگر هم از این مکان و دیگر مکان‌های تاریخی برای اجرای آثار خود استفاده کنند چراکه اجرا در این گونه فضاها، در جذب گردشگر هم بسیار موثر است آن هم در شهری مانند رشت که توریست بسیار دارد. ما با این گونه اجراها می‌توانیم به بازسازی و مرمت مکان‌های تاریخی شهر خود کمک کنیم همچنانکه در همین اجرا هم مخاطبان زیادی از میان گردشگران داخلی و خارجی داشته‌ایم که در شرایط عادی کمتر به تماشای تئاتر می‌آیند.

این کارگردان با بیان اینکه تئاتر، عموما مخاطبان محدودی دارد، اضافه کرد: چنین اجراهایی سبب افزایش مخاطبان تئاتر هم می‌شود و دامنه تماشاگران ما را گسترده‌تر می‌کند زیرا در حال حاضر یکی از مشکلات ما این است که فقط هنرمندان تئاتر به تماشای آثار نمایشی می‌نشینند ولی این شکل از اجراها سبب می‌شود خانواده‌ها هم به دیدن تئاتر بیایند.

کد خبر 672965 برچسب‌ها استان گیلان نمایش رشت- گیلان تئاتر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان نمایش رشت گیلان تئاتر گونه اجرا خارج از سالن حمام حاجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد و در بین این آثار اثر تولیدات واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری استان نیز برگزیده شد. اکبر آیین افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی یاسر خالقی از شهرستان لنده تولید حوزه هنری استان توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر بچه های مسجد پذیرفته شد. مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسراییل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد. پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • از فردریک تا بازگشت به خان نخست
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند