Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اجرای فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای مثبت و مشارکت کارگران را باعث کاهش ۶۴ درصدی میزان حوادث و کاهش ۵۸ درصدی میزان بستری کارگران در بیمارستان عنوان کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست،  دکتر موسی جباری ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای و تبریک این روز به تمامی اساتید، مدیران، کارشناسان وفعالان این حوزه اظهارکرد: سازمان بین المللی کار از سال ۲۰۰۳ روز ۲۸ آوریل مصادف با هشتم اردیبهشت ماه را به عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای اعلام کرد که هدف از نامگذاری این روز تجلیل از کارگران، گرامیداشت مصدومان و کشته شدگان محیطهای کاری و تاکید بر پیشگیری وکاهش حوادث و بیماری های شغلی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: سازمان بین المللی کار با توجه به پاندمی کرونا ۱۹ و به منظور تمرکز بر راهکارهای کاهش حوادث و بیماری های شغلی، امسال شعار «با همکاری همدیگر، فرهنگ سازی مناسبی در خصوص ایمنی و بهداشت داشته باشیم» را برای این روز انتخاب کرده است و بر تقویت گفت وگوهای اجتماعی به سمت فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای تاکید دارد.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد:  وجود یک سیستم قوی ایمنی و بهداشت حرفه ای که نتیجه مشارکت همگانی اعم از دولت، کارفرمایان، کارگران و سایر نیروهای انسانی و فعالان امور بهداشتی باشد در موفقیت اقدامات انجام شده در محیط های کار برای مقابله با همه گیری کووید۱۹ در ایران و جهان بسیار موثر است.

جباری ضمن تاکید بر ضرورت همکاری همه جانبه تمامی گروه های مذکور در پیشبرد برنامه های پیشگیری از حوادث و بیمارهای ناشی از کار در آینده،  گفت وگوهای اجتماعی موثر و مشارکت در تصمیم گیری های ایمنی و بهداشت حرفه ای در کلیه مراحل توسعه و بازنگری سیاست ها، خط مشی ها و چارچوب های قانونی ایمنی و بهداشت حرفه ای برای رسیدگی به چالش های موجود و آتی ایمنی و بهداشت حرفه ای و کاربرد موثر آنها در محیط کار را ضروری دانست.

وی خاطرنشان کرد: گفت وگوهای اجتماعی موثر و مشارکت همه جانبه، ضمن بهبود سیاست ها و استراتژی های ایمنی و بهداشت حرفه ای، باعث ایجاد حس مالکیت و تعهد نسبت به تصمیمات متخذه شده و راه را برای اجرای سریع و موثر آنها هموار می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همچنین فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی را یک فرهنگ دانست که در آن مدیریت و کارگران برای ایجاد محیط کار ایمن و سالم ارزش قایل هستند. کارگران در آن احساس راحتی می کنند و نگرانی های خود  در مورد خطرات و ریسک های احتمالی محیط کار را به راحتی بیان می کنند. مدیریت نیز با همکاری کارگران، برای یافتن راه حل های مناسب، موثر و پایدار مشارکت می کند و این مسئله نیاز به گفت وگوها و ارتباطات قوی و اعتماد و احترام متقابل دارد.

وی بیان کرد: بهبود شیوه های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای، بهبود عملکرد ایمنی و بهداشت حرفه ای، کاهش میزان حوادث و صدمات شغلی و افزایش بهره وری از نتایج همکاری همه جانبه کارفرما و کارگران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: در حالی که براساس نظرسنجی جهانی ریسک در سال ۲۰۱۹، بیش از ۳۰۰ میلیون کارگر در سراسر جهان احساس می‌کنند که نمی‌توانند بدون ترس از مجازات، مسایل ایمنی و بهداشت حرفه ای را به کارفرمایان خود گزارش دهند که این مسئله نشانگر ضعف فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای و عدم مشارکت همه جانبه در بسیاری از محیطهای کار است.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار با اشاره به نتایج برنامه های معرفی و تقویت فرهنگ ایمنی در منطقه ویژه اداری هنگ کنگ، چین را از جمله کشورهایی نام برد که در ارتقای سطح ایمنی و بهداشت حرفه ای عمل کرده است.

به گفته وی، هر چند ارتقای تکنولوژی و سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در کاهش حوادث موثر هستند، اما معرفی و تقویت فرهنگ ایمنی در محیط کار نقش موثرتری در کاهش تعداد حوادث دارد.

 جباری اظهار امیدواری کرد با ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای مثبت و مشارکت همه جانبه، میزان حوادث و بیماری های شغلی در محیط های کاری مختلف به حداقل رسیده و ایمنی و بهداشت حرفه ای جایگاه واقعی خود را در همه محیط‌های کاری که کارگران یا کارمندان در آن مشغول به فعالیت هستند پیدا کند و شاهد کاهش حوادث و بیماری های شغلی و عواقب ناشی از آنها در کشور باشیم.  

۱۳۵۲

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: کارفرما ، آموزش حرفه ای ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارفرما آموزش حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حوادث و بیماری های شغلی بهداشت حرفه ای کاهش حوادث همه جانبه محیط کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۹۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود

معاون روابط کار وزارت کار از بازرسی از کارگاه های پرخطر خبر داد و گفت:امسال کارگاه‌های پرخطر و دارای حوادث، بیشتر بازرسی می شوند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از اقدامات موثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا کنون، گسترش نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است. این موضوع در اساسنامه سازمان بین المللی کار (ILO)  آمده و از  تمامی کشورهای عضو خواسته شده تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند.بازرسی کار موثر و کارآمد، یکی از مولفه ها و نشانه‌های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق به شمار می‌رود.

برابر گزارش ها، حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار و بیشترین سهم آسیب شغلی را به خود اختصاص داده و بیشترین تعداد بازرسی‌های ویژه از کارگاه‌های پر خطر در صنایع ساختمان، نفت و گاز، پتروشیمی و معدن بوده است.

علی حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار درباره حوادث ناشی از کار دربخش ساختمان و صنعت گفت:حدود 38 درصد حوادث در بخش ساختمان و 37 درصد در بخش صنعت است و صنایع دیگر همانند رشته‌های تولیدی عدد کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.  

وی تاکید کرد: در سال 1402 نسبت به سال  1401 حدود 4 درصد فوتی‌های کل حوادث ناشی از کار کاهش یافته است .  840 بازرس کار در کشور وجود دارد. سالانه حدود 400 هزار بازرسی موردی از کارگاه‌ها انجام می شود که امسال به دلیل کاهش ریسک از کارگاه‌های دارای حوادث بیشتر، بازرسی دقیق‌تر و بیشتری انجام می شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش حدود 5درصدی حوادث کار در سال گذشته نسبت به سال 1401 خبر داد و تاکید کرد که این رقم نیز باید کاهش یابد . 

وی تاکید کرد: به دلیل پیوستن به مقاوله‌¬نامه ایمنی و بهداشت شغلی 155 و مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیات دولت باید بتوانیم تمامی فعالیت‌های اقتصادی را تحت پوشش حوزه ایمنی و بهداشت قرار دهیم . 

رعیتی‌فرد افزود: مطابق با آمار سازمان بین اللملی کار تغییرات اقلیمی برای 70درصد از کارگران جهان خطرات جدی سلامتی ایجاد می کند؛ در کشور نیز در تلاش هستیم در شورای عالی حفاظت فنی و کمیته‌های حفاظت فنی در واحدهای تولیدی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را با شرایط تغییرات اقلیمی تطبیق دهیم تا از آسیب رسیدن به کارگران پیشگیری کنیم. 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تعداد کل واحدهای تولیدی و کارگاه‌های زیر 10 نفرو بالای 10 نفر حدود یک میلیون و 330  هزار کارگاه در کشور است که 87 درصد این واحدها زیر 10 نفر کارگر و بقیه بالای 10 نفر هستند. 

وی ادامه داد: در واحدهای تولیدی بالای 25 نفر نیز موظف هستیم که کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار را تشکیل دهیم.

رعیتی‌فرد به کارگاه‌هایی که قوانین ایمنی را رعایت نمی کنند هشدار داد مطابق با قانون کار در واحدهایی که جان کارگران در خطر باشد با کمک دادستان پلمپ می شوند.  با اقدامات صورت گرفته  و استفاده از ظرفیت های واحدهای تولیدی و مسئولان، سطح ایمنی کارگاه ها را افزایش دهیم. 

رعیتی فرد همچنین از کارفرمایان خواست با اصلاح ساختار و بازبینی تجهیزات ایمنی و حفاظت فنی محیط ایمن‌تری را برای کارگران فراهم کنند تا جان کارگران در خطر نباشد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار