Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@10:31:47 GMT

مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان عراق

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۹۹۹۹

مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان عراق

آفتاب‌‌نیوز :

سید کمال حسینی درباره آخرین وضعیت مبادلات اقتصادی و تجاری استان کردستان با اقلیم کردستان گفت: ارزش صادرات استان ما طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۳۲ میلیون دلار و به وزن ۹۴۹ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد از لحاظ ارزشی و ۳۹ درصد از لحاظ وزنی کاهش یافته است. بیشترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرک باشماق با ۷۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی استان کردستان افزود: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان ۴۵۶ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است. ارزش صادرات استان طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۳۲ میلیون دلار که حاکی از تحقق ۵۵ درصدی هدف در بخش صادرات است. صادرات سایر گمرکات استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۰۵۳ هزار تن به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار است که در مقایسه مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۴۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به حجم واردات استان کردستان در سال گذشته خاطرنشان کرد: واردات استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰ هزارتن به ارزش ۴۱.۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۳ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی استان ۱۳۵۰ دلار است که در مقایسه با مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

سید کمال حسینی افزود: ترانزیت استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ به وزن ۳۱۷۵ هزار تن به ارزش ۶۸۰۵ میلیون دلار که در مقایسه با ما مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۷۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۴ درصد افزایش یافته است. کل مبادلات استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۲۰۷ هزار تن به ارزش ۷۸۱۵ میلیون دلار که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۳۳ درصد افزایش یافته است.

رقبای ما در بازار اقلیم کردستان عراق

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ترکیه بزرگ‌ترین رقیب ایران و استان در عراق و اقلیم کردستان است، تصریح کرد: حجم صادرات ترکیه به عراق و اقلیم کردستان طی یک سال گذشته بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بوده که دو برابر حجم صادرات ایران به عراق است. کشور‌های رقیب دیگر از جمله: چین، هندوستان، آلمان، کره جنوبی، عربستان و ... هستند.

مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان عراق

حسینی درباره روند مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان گفت: بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کردستان عراق در سال‌های اخیر، کارگران ایرانی که بیشتر آن‌ها ساکنان استان‌های مرزی در غرب ایران هستند را به مهاجرت به کردستان عراق کشانده است. افزایش نرخ بیکاری و کاهش ارزش پول ملی ایران، دلایل اصلی این مهاجرت است.

وی افزود: کردستان عراق با استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی توانست به سرعت پیشرفت کرده و زیر ساخت‌های منطقه را مستحکم کند. با روند افزایش سرمایه‌گذاری و آبادانی، نیاز به نیروی کار نیز افزایش یافت و این خود عاملی برای استخدام تعداد زیادی نیروی کار بود. در سال‌های اخیر هزاران نفر از ایران برای کار به کردستان عراق وارد و مشغول به کار شدند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اربیل سید کمال حسینی اقلیم کردستان عراق درصد افزایش یافته لحاظ ارزشی کارگران ایرانی استان کردستان اقلیم کردستان مدت مشابه سال مشابه سال قبل کردستان عراق لحاظ وزنی میلیون دلار تن به ارزش سال گذشته هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/ صادرات۴میلیاردی دلار نفت

به گزارش قدس آنلاین، از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

این گزارش حاکیست، صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش، ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

این گزارش می افزاید: در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

این گزارش در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری می افزاید: در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، ۷ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/ صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران