Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@14:39:48 GMT

هراس از انتقام سخت

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۰۳۶۱

هراس از انتقام سخت

آنچه «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا سه‌شنبه گذشته در نشست پرسش و پاسخ کنگره پیرامون ایران بر زبان آورد، از نگرانی بزرگی حکایت می‌‌کند که مقام‌های امریکایی پس از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه ایران با آن دست و پنجه نرم می‌‌کنند.

روزنامه ایران: «بلینکن» در جلسه کمیته روابط خارجی سنا که در آن به پرسش‌های سناتورهای امریکایی پاسخ می‌‌گفت، با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای ترور «مایک پمپئو»، وزیر خارجه سابق امریکا واقعی و ادامه‌دار است، ادعا کرد که «در چهارچوب هرگونه تعاملی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با ایرانی‌ها داریم، یکی از پیام‌های محکمی که به آن‌ها می‌فرستیم این است که باید هدف قرار دادن شهروندان ما را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
سه سال پیش بود که پهپادهای امریکایی کاروان حامل فرمانده ایرانی و ابومهدی المهندس، معاون بسیج مردمی عراق را در فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد و این دو فرمانده بزرگ ایران و عراق را به شهادت رساند. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین امریکا که معترف بود شخصاً دستور این حمله را صادر کرده در نشست خبری پس از آن در حالی که نفس‌هایش به نحوی مضطربانه به شماره افتاده بود، مدعی شد: «ترور سردار سلیمانی نه با هدف آغاز جنگ، بلکه با هدف جلوگیری از وقوع جنگ اتخاذ شد» یک روز پس از این ادعا بود که این جمله «ایس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه «اقدام امریکا در هدف قرار دادن سردار قاسم سلیمانی، بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی بوده است» نشان داد که بسیاری از شخصیت‌های بی طرف و مستقل به نحوی این اقدام را در ارزیابی تروریسم دولتی امریکا علیه یک مقام ارشد نظامی ایران در کشور ثالث مطرح کرده‌اند.


توجیه ارتکاب عمل تروریستی

مقامات امریکا اما می‌دانستند که خواه ناخواه پس از اجرای تصمیم‌‌شان با شماتت افکار عمومی و انگشت اتهام معدود شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی مواجه خواهند بود. بر این اساس نه فقط در اظهارنظرهایشان کوشیدند واژه «قانونی» را لقلقه زبان کنند که به توجیه‌های تکراری همچون حمله پیشدستانه برای جلوگیری از بروز یک جنگ و جعل‌های تاریخی روی آوردند. توجیه‌هایی که پیش‌تر در مورد تجاوز به کشورهای منطقه استفاده شده بود و مقامات امریکایی همواره پس از چند سال ناچار شدند به دروغ بودن‌‌شان اعتراف کنند. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه پیشین امریکا هم همین توجیهات قانونی بودن و جلوگیری از به خطر افتادن شهروندان امریکایی را تکرار و به نحوی سعی کرد اقدام تروریستی انجام شده را پاسخی به حملات مستمر به شهروندان و نیروهای این کشور در منطقه معرفی کند. ادعاهایی که چیزی جز ادامه توجیه نقض آشکار حقوق بین‌الملل، اقدام علیه بشریت و تکرار ارتکاب به تروریسم دولتی از سوی امریکا نبود.


قابل انتظار بود که مقام‌های امریکایی در هراس از عواقب این اقدام جنایتکارانه دست و پا بزنند. تشدید مراقبت‌های امنیتی از مسئولان مستقیم صادر کننده فرمان این جنایت واکنشی به مواضعی بود که ایران در پی به شهادت رسیدن فرمانده پرآوازه خود اتخاذ کرد. مخالفان این حمله اما شهادت سلیمانی را انداختن آتش در انبار باروت توصیف کردند. مقام‌های کشورمان این حمله را اقدام به جنگ علیه ایران نامیدند و خبر از انتقام سخت دادند. تنها پنج روز بعد از این حمله تروریستی بود که اصابت موشک‌های «فاتح» و «قیام» به «عین الاسد»، بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه، به عنوان پاسخ اولیه از سوی ایران ارسال شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به این اقدام تروریستی با اشاره به سیلی سختی که در حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین‌الاسد زده شد، تأکید کردند: «البته این سیلی سخت غیر از انتقام است؛ زیرا آمران و قاتلان سردار سلیمانی باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد قطعی است.» این حمله درست در بحبوحه تهدیداتی از سوی واشنگتن انجام شد که ادعا می‌‌کرد هر اقدام نظامی ایران با هدف قرار گرفتن 52 نقطه در ایران رو به رو خواهد شد. با این حال ایران پاسخ داد و به نظر می‌‌رسید جنبه راهبردی این تصمیم از یک سو ناگزیر کردن امریکا برای خروج از منطقه دست‌کم از عراق و سوریه و از سوی دیگر فرو رفتن در هراس ناامنی مقام‌های مسئول در به شهادت رساندن فرمانده ایرانی باشد.


مقدمات خروج از منطقه

علاوه بر این، مقام‌های ایران و عراق در همسویی شکل گرفته خواستار خروج نیروهای نظامی امریکا از منطقه شدند و پارلمان عراق هم به طور رسمی لزوم خروج نیروهای امریکایی از عراق را تصویب کرد. از این رو علاوه بر آنچه وزیر خارجه امریکا مبنی بر درخطر بودن جان همتای پیشین خود از ترس انتقام ایران عنوان می‌‌کند، کاخ سفید پس از حمله ایران به پایگاه نظامی‌اش در عراق به این نتیجه رسید که توان عملیاتی نامتقارن ایران و گروه‌های همسو با آن منطقه، مسأله خروج تدریجی نظامی‌های امریکایی از منطقه را ضروری کرده است. خاصه آنکه احتمال می‌‌رفت کوچک‌ترین بروز تکرار درگیری میان نیروهای نظامی ایران و امریکا بعد از ترور فرمانده سپاه ایران و پیامدهای پیش‌بینی نشده آن در شکلی بدبینانه تا حد جنگ گسترش یابد و امریکا را درگیر جنگی در خاورمیانه کند که مطابق با وعده قطعی فرماندهان نظامی کشورمان، ممکن است شروع آن با امریکا باشد اما پایانش قطعاً با ایران خواهد بود.


ادعای رفع مشروط  تحریم سپاه

وزیر خارجه امریکا در بخش دیگری از مواضع خود رفع تحریم‌های سپاه پاسداران را مشروط به انجام اقداماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران دانسته است. «بلینکن» در نشست کمیته روابط خارجی سنا ادعا کرد تنها در شرایطی سپاه از لیست تروریسم حذف می‌‌شود که ایران گام‌های لازم را بردارد که حذف سپاه از این لیست را توجیه کند. او در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه ایران می‌‌داند باید چه کار کند که این اتفاق بیفتد، افزود: «حتی در صورت محقق شدن توافق، اگر ایران برای رفع تحریمی، به اقداماتی متعهد شود و بعد تعهد خود را نقض کند، اقدامات تنبیهی دوباره اجرا خواهند شد.» این مقام امریکایی همچنین با انتقاد از دولت پیشین امریکا و اشاره به مؤثر نبودن سیاست فشار حداکثری، مدعی شد که خروج از برجام باعث شده سرعت گریز هسته‌ای ایران به چند هفته کاهش پیدا کند.
وزیر خارجه امریکا همچنین اذعان کرد که دونالد ترامپ برخلاف نظر مقامات وقت و رؤسای جمهور پیشین، نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و اظهار داشت «توصیه شد این کار انجام نشود زیرا برای ما دستاوردی ندارد. رؤسای جمهور پیشین امریکا مخالف ورود نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی بوده و معتقد بودند هزینه چنین کاری برای دولت امریکا زیاد و دستاور‌دهای آن اندک است.»


به گزارش سی اسپن، بلینکن در ادامه گفت: «دولت بوش این موضوع را بررسی کرد و این کار را انجام نداد، صلاحدید این بود که انجام ندهد؛ زیرا هیچ دستاوردی نداشت بلکه ممکن بود برای مردم ما و نیرو‌های ما در منطقه خطر بیشتری ایجاد کند. دولت اوباما هم به نتیجه مشابهی رسید. دولت ترامپ تصمیم گرفت این کار را انجام دهد در حالی که برخلاف نظر رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح و مجامع نظامی و اطلاعاتی بود؛ زیرا به باور دو دولت پیشین و همچنین رهبران ارشد دولت ترامپ، دستاورد آن ناچیز و هزینه بالقوه‌اش زیاد بود.»
او افزود: عملاً قرار دادن [نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی] سودی ندارد چرا که تحریم‌های بسیاری [علیه این نهاد] وجود دارد. پیامد اصلی که تروریستی نامیدن سپاه به همراه دارد شامل ممنوعیت سفر است. می‌دانید که سپاه پاسداران مجموعه‌ بزرگی است و این افراد شامل محدودیت سفر خواهند شد در حالی که آنها قصد چنین سفرهایی را ندارند.


اعتراف مجدد به شکست فشار حداکثری

پیش‌تر سپاه کشورمان با تصمیم دولت «ترامپ» و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری بر ایران به فهرست تحریم‌های یکجانبه امریکا افزوده شد اما مقامات امریکایی ادعا می‌‌کنند که این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و تحریم سپاه در زمره تحریم‌های فرابرجامی تعریف می‌‌شود. امریکا این تحریم را پس از آن تصویب کرد که از طرح شروط کذایی 12 گانه خود برای مذاکره با ایران نتیجه‌ای حاصل نکرده بود و با طرح ادعاهایی پیرامون نقش منطقه‌ای ایران، بهانه‌ای برای تحریم نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی به دست آورده بود. بعد از آغاز مذاکرات احیای برجام که در پی ناکامی امریکا از سیاست فشار حداکثری صورت گرفت، مقام‌های این کشور در بحث پیرامون تحریم‌ها مدعی شدند که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های ورای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است، باید نگرانی‌های فرابرجام امریکا را رفع کند. اما دولت سیزدهم پس از به دست گرفتن هدایت مذاکرات به وضوح رفع تحریم‌ها را شامل همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی دانسته و رفع تحریم‌های سپاه را نیز جزو خطوط قرمز خود قلمداد کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برخی اختلافات بین ایران و امریکا در جریان مذاکرات احیای برجام گفته است: «خروج سپاه از فهرست‌ تحریم‌های امریکا از موضوعات اصلی ما است» حالا در شرایطی که ایران به طور غیرقابل انکاری برای احیای توافق هسته‌ای از خود حسن نیت و ابتکار عمل نشان داده است، طرح ادعاهایی فراتر از تعهدات برجام تنها به بیراهه بردن مذاکراتی است که بسیاری منتظر تعیین تکلیف آن توسط واشنگتن هستند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر خارجه امریکا پیشین امریکا فشار حداکثری رفع تحریم ها هدف قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان

بین الملل تابناک: اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی، نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل، حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن، اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان و حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و نقض فاحش حقوق بشر از طریق حمایت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به ویژه مردم نوار غزه بیانیه‌ای را صادر کرد .‌

در متن این بیانیه آمده است :« وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.»

تحریم‌های ایران علیه ۵ نهاد و ۸ عضو رژیم انگلیس

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای خبر از اعمال تحریم‌ها علیه تعدادی از نهادها و اشخاص رژیم انگلیس داد.‌

 در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط آمده است : «در چارچوب اجرای قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» مصوب مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وفق مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، نقض سازمان یافته (سیستماتیک) حقوق بشر، جنگ افروزی، استفاده از تسلیحات سنگین و سلاح‌های ممنوعه علیه غیر نظامیان، محاصره انسانی، آواره کردن مردم فلسطین، شهرک‌سازی غیرقانونی و ادامه اشغال سرزمین فلسطین، تحریم می‌کند:

  نهادها:

•  پایگاه هوایی آکروتیری پادشاهی بریتانیا در قبرس   
•  ناو دیاموند نیروی دریایی انگلیس در دریای سرخ     
•  شرکت البیت سیستم بریتانیا   
•  شرکت مگیت پارکر بریتانیا                   
•  شرکت رافائل بریتانیا                                              
  اشخاص:

•  گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس 
•  جیمز هاکنهال، فرمانده فرماندهی استراتژیک ارتش بریتانیا      
•  شارون نسمیت، معاون ستاد کل نیروهای مسلح
•  پائول رایموند گریفیتس، دستیار ستاد کل نیروهای مسلح     
•  آدریان برد، مدیر اطلاعات دفاعی وزارت دفاع بریتانیا      
•  ریچارد کمپ، فرمانده ناو ریچموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ
•  سیمون کلاک، فرمانده پایگاه هوایی آکروتیری بریتانیا در قبرس    
•  پیتر ایوانس، فرمانده ناو دیاموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن اقدام رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور شامل حمایت و تسهیل ارتکاب اعمال تروریستیِ رژیم صهیونیستی که نقض تعهدات بین المللی رژیم انگلیس در مقابله با تروریسم به شمار می رود، اعلام می نماید که اقدام رژیم انگلیس، نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می باشد.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم ها، رژیم انگلیس را در قبال حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، مسئول و پاسخگو می داند.»

 نامه ای ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: ادعای غیرمستند و ارجاعات ناصواب علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴) را رد می‌ کند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ادعای مطروحه نامه مزبور بی اساس و صرفاً تلاش مذبوحانه رژیم اسرائیل برای منحرف کردن توجه بین المللی از جنایات شنیع و اقدامات نسل کشی است که توسط این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام می شود.

ایروانی گفت: چنین ادعاهای بی‌اساسی همچنین تلاشی گمراه کننده با هدف سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه لبنان و نقض مستمر قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) شورای امنیت سازمان ملل است.

او تصریح کرد: به همین ترتیب، اتهامات موجود در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴/۳۰۴) کاملاً بی اساس بوده و قاطعانه مردود است. همانطور که در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۰۵) ما تأکید شده است، اقدام جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ در راستای اعمال حق ذاتی خود در چارچوب دفاع از مشروع و ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ایران برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شد.

ایروانی ادامه داد: «مجددا تاکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود ذیل قوانین بین المللی برای پاسخ به هرگونه استفاده از زور یا اعمال تجاوزکارانه علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و منافع ملی خود محفوظ می‌دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل در پایان خواسته است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن

هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس مناطقی از استان صعده در شمال یمن را هدف قرار دادند.

روز گذشته نیز هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس منطقه «رأس عیسی» در بخش الصلیف واقع در استان الحدیده در غرب یمن را بمباران کردند.

در همین ارتباط روزنامه الاخبار لبنان روز گذشته به نقل از منابع نظامی در صنعا گزارش داد که آمریکا در حال آماده شدن برای تجاوز هوایی گسترده به یمن به منظور پشتیبانی از حمله زمینی گروه‌های وابسته به امارات متحده عربی در چند جبهه است.

از سوی دیگر شورای عالی سیاسی یمن بر موضع ثابت خود در خصوص ثبات و امنیت منطقه، دریای سرخ، دریای مکران، باب المندب و اقیانوس هند تأکید کرد و به آمریکا درباره هرگونه اقدام تنش‌آمیز علیه امنیت و ثبات یمن هشدار داد.

اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان

 ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور با آمریکا رزمایش دوجانبه‌ای با عنوان "اتحاد ۲۰۲۴" را در آب‌های کراچی برگزار کرده است.

به گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان، رزمایش دوجانبه نیروی دریایی پاکستان و آمریکا موسوم به اتحاد الهام گرفته شده ۲۰۲۴ به مدت ۳ روز در بندر کراچی برگزار شد.

این رزمایش شامل تفنگداران دریایی ایالات متحده، گارد ساحلی، غواصی، حقوقی، نیروی پشتیبانی فنی، امور مدنی و تیم های پزشکی بود.

 ارتش پاکستان افزود که در طول این رزمایش، فرمانده یگان رزمایش دریایی آمریکا با فرمانده ناوگان پاکستان و فرمانده گارد ساحلی دیدار و طرفین در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه گفت‌وگو کردند.

در بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان آمده است: هدف از این رزمایش ارتقای محیط امن و پایدار دریایی در منطقه و گسترش روابط و همکاری متقابل بین دو نیروی دریایی است.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که هدف مهمی را در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه هدف حمله پهپادی قرار داده است.

مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد که این حمله در راستای مقابله با دشمن صهیونیستی و حمایت از مردم غزه و پاسخ به جنایات اشغالگران صهیونیست علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه زنان و کودکان انجام گرفته است.

براساس اینفوگرافی که به تازگی رسانه جنگ نیروهای مقاومت منتشر کرده‌اند، مقاومت اسلامی عراق در ۲۰۰ روزه گذشته که از طوفان الاقصی می‌گذرد، به ترتیب ۲۴۳ عملیات حمله به ۹۰ هدف در خاک عراق، ۶۵ حمله به اهداف در اراضی اشغالی و ۸۸ حمله به هدف در سوریه انجام داده است.

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • شهادت‌طلبی از شاخصه‌های نیروهای نظامی ایران است
  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • دموکراسی دروغین امریکا و برخوردهای دوگانه