Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@15:44:39 GMT

هدف اصلی تبلیغ دخانیات تاثیر روی کودکان است

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۰۶۶۹

هدف اصلی تبلیغ دخانیات تاثیر روی کودکان است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر غلامرضا حیدری با اشاره به این که کودکانی که در معرض دود سیگاری‌ها هستند، سیگاری‌های تحمیلی محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که تبلیغات سیگار می‌تواند کودکان را در آینده تشویق به سیگار کشیدن کند.

وی افزود: مطالعات بیانگر این موضوع است که اغلب سیگاری‌ها از کودکی سیگار کشیدن را تجربه و شروع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که روند اعتیاد به سیگار به این صورت است که این افراد ابتدا گهگاه سیگار را تجربه می‌کنند، سپس به صورت یک عادت روزانه درخواهد آمد، اضافه کرد: صنعت دخانیات بر این پایه استوار شده که سیگاری‌ها مصرف سیگار را انتخاب کرده‌اند و آزادی برای انتخاب، شعاری است که صنعت دخانیات آن را به طور فاحشی برای اهداف نادرست خود مورد سوء استفاده قرار می‌دهد.

کودکان درباره مصرف سیگار نمی‌توانند انتخابی آگاهانه داشته باشند

وی گفت: در هر حال این موضوع واضح است که کودکان درباره مصرف سیگار نمی‌توانند انتخابی آزاد و از روی آگاهی داشته باشند، مدارکی که در رابطه با صنعت داخلی دخانیات در دادگاه‌های قضایی آمریکا ارائه شد، به طور آشکاری بیان می‌کند که چگونه و با چه شدتی شرکت‌های دخانیات برای ترغیب کودکان به مصرف سیگار فعالیت‌ می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که آگهی‌های تبلیغاتی دخانیات به طور خاص بچه‌ها را هدف قرار می‌دهند، تاکید کرد: هرچند که این مسئله به شدت توسط شرکت‌های دخانیات انکار می‌شود، اما مدارک ثابت شده آن موجود است.

وی افزود: نتیجه این اعمال آن است که بچه‌ها نگرش مثبت‌تری نسبت به مصرف دخانیات پیدا می‌کنند و تشویق می‌شوند تا مصرف آن را آزمایش کنند، همچنین عوامل دیگری که بر روی سیگارکشیدن بچه‌ها اثر می‌گذارد، شامل الگوبرداری از والدین، معلمان و هم‌سن‌وسالان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که کودکان از بیماری‌هایی که مصرف سیگار می‌تواند باعث بروز آنها شود، آگاهی ندارند، توضیح داد: آنها فکر می‌کنند که مبتلا شدن به بیماری‌های شدید و خطرناک مخصوص سنین بالاست.

وی با بیان این که ما بیشتر، بزرگسالان را تشویق به ترک سیگار می‌کنیم تا اینکه از مصرف سیگار توسط کودکان پیشگیری کنیم، گفت: البته این به این معنی نیست که باید از کوشش برای انجام برنامه‌های آموزشی در مورد جوانان دست برداریم، بلکه به این مفهوم است که تمرکز صرف بر این موضوع و نادیده گرفتن فعالیت‌های دیگر در این زمینه منطقی به نظر نمی‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: بحرانی‌ترین زمان برای شروع سیگار دوران بلوغ است، در این سنین کودکان مدارس ابتدایی خود را تمام کرده‌اند و زمانی که به سطوح بالاتر تحصیلی جدید وارد می‌شوند، نسبت به دانش‌آموزان با سنین بالاتر در این مقطع، در پایین‌ترین رده خود قرار دارند.

وی افزود: فشارهای اجتماعی در این زمان بالاست و بچه‌ها برای پیدا کردن هویت و تثبیت موقعیت خود در میان گروه هم‌سن و سال دچار کشمکش و تقلا می‌شوند.

دکتر حیدری ادامه داد: هر چیزی که ممکن است به نوجوانان القا کند که بالغ به نظر بیایند، این افراد را وسوسه می‌کند که آن را تجربه کنند.

ممنوعیت تبلیغات دخانیات، بالا بردن قیمت از طریق مالیات، اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی عمومی، هشدارهای جدی و تاثیرگذار بهداشتی، عدم استعمال سیگار در اماکن عمومی به عنوان یک رفتار طبیعی و عادی، ممنوعیت فروش محصولات دخانی به کودکان، کاهش سمیت (توکسیستی) دود حاصل از دخانیات، حمایت از ترک سیگار، توجه به اصلاح قوانین و ارزیابی و پایش منظم کودکان و جوانان از جمله راهکارهای کاهش مصرف دخانیات است که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ضرورت اجرای آن را مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه به فعالیت‌های مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با هدف کنترل و کاهش مصرف دخانیات اشاره کرد و افزود: در این مرکز تلاش می‌شود تا جامعه‌ای عاری از دخانیات داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

افزایش مصرف قلیان در بین زنان بالای ۱۸ سال بعداز ترک سیگار چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

۲۳۳۲۳۱

کد خبر 1626192

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خطرات سیگار ترک سیگار دختران سیگاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مصرف سیگار سیگاری ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر

باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در وضعیت هشدار قرار گرفته اند. مصرف مواد مخدر به نام اسنوس در میان بازیکنان به شدت افزایش یافته است که می‌تواند روی سلامتی آن‌ها تاثیر بگذارد. در تصاویری که اخیرا منتشر شده است بازیکن چیزی شبیه به چای کیسه‌ای را در میان لثه و گونه اش قرار داده است تا آن را مزه کند.

عکس جیمی واردی (لسترسیتی)، ویکتور لیندلف (منچستریونایتد)، دنی مورفی (لیورپول)، مارکوس رشفورد (منچستریونایتد)، برترند ترائوره (بازیکن سابق استون ویلا) و مارک گیلپسی (نیوکاسل) در حال مصرف این مخدر دیده شده است. 

فروش اسنوس به خاطر خطرناک بودنش در اروپا ممنوع است، اما پس از برگزیت در انگلیس قانونی شده است. با این حال هشدار پزشکان مانع از آن نشده است که مصرف اسنوس به یک اپیدمی در فوتبال انگلیس تبدیل نشود. عوارض این مواد به اندازه‌ای بالا است که خیلی از اعضای لیگ برتر تقاضای کمک کرده اند.

اسنوس شامل ۳۰ نوع ماده شیمیایی است که نیکوتینش سه برابر یک نخ سیگار است. با این حال تصور می‌شود که کمتر از سیگار برای سلامتی خطر دارد. اسنوس پودر مرطوب سیاه رنگی است که در کیسه‌های کوچک قرار داده می‌شود. افراد با گذاشتن این بسته‌ها زیر زبانشان می‌توانند از مزه کردنش لذت ببرند. 

خیلی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر به این مواد اعتیاد پیدا کردند و در تلاش هستند تا آن را ترک کنند. بر اساس تحقیق انجمن حرفه‌ای فوتبال مصرف اسنوس تنها روی سلامتی تاثیر مخرب نمی‌گذارد و کودکان ممکن است از بازیکنان محبوب خود الگو برداری کنند. مصرف بیش از حد این مواد موجب نگرانی انجمن حرفه‌ای فوتبال شده است و این سازمان هشدار داده که اعتیاد بالا است. طبق تحقیقات برخی بازیکنان روزانه ۲۵ کیسه اسنوس مصرف می‌کنند. آن‌ها کیسه‌ها را زیر لب بالای خود می‌گذارند. 

یک منبع آگاه به نشریه سان گفت: "تعداد زیادی از بازیکنان درگیر آن شدند، چون نمی‌دانند که نیکوتین اسنوس اعتیادآور‌تر از سیگار است. حتی بازیکنان ذخیره هم از این مواد مصرف می‌کنند. پزشکان باشگاه‌های انگلیسی می‌ترسند که نحوه مصرفشان از کنترلشان خارج شود. " مصرف بیش از اندازه اسنوس خطر ابتلا به سرطان دارد. این ماده، چون داخل دهان قرار می‌گیرد می‌توانند آسیب‌های جدی به لثه بزند و احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. همچنین موجب سرطان حلق، پانکراس و معده شود. 

خرید اسنوس به آسانی از طریق اینترنت انجام می‌پذیرد و مصرف کنندگان برای یک پاکت کمتر از پنج یورو هزینه می‌کنند. انجمن حرفه‌ای فوتبال اعلام کرد نیاز است تا اقدامات لازم برای منع بازیکنان از مصرف این مخدر انجام شود و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود. نیکوتین موجود در اسنوس به شدت اعتیاد آور است که ترک آن خیلی سخت است.

این مخدر علاوه بر خطر ابتلا به انواع سرطان، مشکلات قلبی و مغزی را نیز ممکن است به همراه آورد. در حالی که این مخدر دود نمی‌شود، اما ترکیبش روی مغز تاثیر می‌گذارد، موجب افزایش دوپامین می‌شود و مصرف کننده مانند کسی که سیگار می‌کشد از آن لذت می‌برد. 

لی جانسن، سرمربی تیم هیبرنین اثرات این مخدر را از نزدیک مشاهده کرده است و معتقد است که ۳۵ تا ۴۰ درصد بازیکنان اسنوس مصرف می‌کنند. البته این آمار بالا نیست. باشگاه‌هایی مانند استون ویلا تصمیم گرفته اند بازیکنانی که این مخدر را مصرف می‌کنند جریمه کند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد فروش این مواد در میان پسران ۱۳ و ۱۴ ساله در آکادمی‌ها دیده شده است. همچنین یک بازیکن حاضر در دسته دو به دلیل مصرف بیش از اندازه اسنوس در لثه اش تومور سرطانی یافت شده است.

منبع: جماران

tags # فوتبال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟