Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - همدان: کم نیستند جوانانی که با تبدیل تهدید به فرصت و اعتماد به علم و دانش دست روی زانوی خوداتکایی گذاشته‌اند و با یک «یاعلی» سرنوشت متفاوتی را برای خود رقم زده‌اند، جوانانی که در یکی از دشوارترین سال‌های اقتصادی کشور، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند آنجا که دانش خود را در پاسخگویی به نیاز مشتری به کار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از تیمی سخن می‌گویم که مهم نیست چند سال دارند یا در کجا دست به کار شده‌اند، مهم این است که دل در گرو بومی کردن دانش خود و برای دغدغه تولید و اشتغال دست روی دست نگذاشته‌اند و برای رسیدن به آن امیدوارانه پیش رفته‌اند.

مشتری‌مداری را قبل از کار آموخته‌اند، آنجا که بنا بر نیاز جامعه گام در خط تولید می‌گذارند، ابتدا نیاز مشتری را بررسی و مطالعه می‌کنند و سپس بدون حتی ریالی کمک مالی از جایی پاسخگوی نیاز مشتری می‌شوند.

وقتی امیدوار به آینده و پا در رکاب برای رسیدن به اهداف قدم برمی‌داری دیگر رسیدن به نتیجه سخت نیست بلکه این همت است که تو را پیش می‌برد و تو هستی که با تکیه بر دانش و علم برای رسیدن به اهدافت انتظار می‌کشی.
  
شرکتشان مدت کوتاهی است که پا گرفته، مدیرعاملش آقای جابری یک جوان دانشجوی کارشناسی ارشد است که شاید روزی فکرش را نمی‌کرد در این جایگاه قرار گیرد اما اکنون زودتر از آنچه فکرش را بکند در این پست قرار گرفته و به روزهای بهتر و بزرگتر می‌اندیشد اما ما با عضو هیات مدیره شرکت نوین ماهان هگمتانه، عضو هیات علمی دانشگاه ملایر و عضو تیم تولید دستگاه پرینتر سه بعدی سفال و سرامیک هم صحبت شدیم، کسی که می‌گوید تیم‌سازی و هسته‌سازی جوانان دانشجو از تولید و اختراع مهم‌تر است و باید دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان را در مسیر درست هدایت و راهبری کرد.

سید علیرضا رسولی می‌گوید: گروه مهندسی ما در راستای ارائه خدمات مهندسی در زمینه طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر (cad/cam) و از فارغ التحصیلان و دانشجویان مکانیک دانشگاه ملایر در اواخر سال ۹۹ شکل گرفت.

از همان بدو تاسیس شرکت توسط شبکه‌ای از دوستان درگیر در فضای کسب و کار و شاغل در این حوزه با برخی مجموعه‌های صنعتی ارتباط برقرار کرده و در جریان مشکلات فنی این مجموعه‌ها قرار گرفتیم، پس از عارضه‌یابی با توجه به تخصص اعضای تیم، به مجموعه‌های مذکور پیشنهاد‌هایی ارائه شد؛ یکی از این مجموعه‌ها کارگاه تولیدی در شهرستان لالجین بود.

این عصو هیات علمی دانشگاه ملایر بیان می‌کند: زمستان سال ۹۹ از کارگاه بازدید کردیم و متوجه مشکلات دستگاه ساخت افزایشی که این مجموعه خریداری کرده بود، قرار گرفتیم و سرپرست کارگاه مجموعه‌ای معایب از دستگاه و لیستی از انتظاراتی که از دستگاه دارد را بیان کرد؛ در کنار سایر پروژه‌های شرکت، به طور جدی با تیمی از بچه‌های با انگیزه وارد حوزه حل مسئله این کارگاه شدیم.

او ادامه می‌دهد: جمع‌بندی این بود که می‌توان دستگاهی جدید با تمام شرایط و خواسته‌های کارفرما ساخت بنابراین بررسی دستگاه‌های مشابه، ارتقای آنها، برطرف کردن معایب و اعمال خواسته‌های کارفرما مسیری بود که طی شد.

رسولی در مورد چگونگی هزینه‌کرد شرکت نیز اینگونه می‌گوید: در اردیبهشت ۱۴۰۰ شرکت را به طور رسمی ثبت کردیم و در آبان ۱۴۰۰ ایده و نمونه اولیه به پارک علم و فناوری ارائه شد و موفق به پذیرش تاییده عضویت در پارک علم و فناوری همدان شدیم، نکته بسیار مهم این بود که با اطمینان و اعتمادی که پدر بزرگوار آقای جابری(مدیرعامل شرکت) داشتند، هزینه ساخت نمونه اولیه را ایشان تامین و هزینه اجاره دفتر در خیابان طالقانی همدان را نیز در طی یک سال متقبل شدند.

لازم است بگویم آقای حسین جابری دبیر بازنشسته آموزش و پرورش هستند و اندک سرمایه دوران خدمت را با محبت تمام در اختیار تیم قرار دادند.

او اضافه می‌کند: بنابراین در دی ماه ۱۴۰۰ روند اخذ تاییدیه دانش‌بنیان شرکت را آغاز کردیم و در اردیبهشت ۱۴۰۱ موفق به اخذ این تاییده شدیم؛ پرینتر سه بعدی سفال و سرامیک در اسفند ۱۴۰۰ تحویل کارفرما شده و به مدت یک ماه ایشان عملکرد دستگاه را بررسی کردند و در فروردین ۱۴۰۱ عملکرد دستگاه را تایید کردند.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: ساختار عملکردی پرینتر سه‌بعدی سفال و سرامیک مانند سایر پرینتر‌های سه بعدی مبتنی بر ساخت افزایشی و به صورت ایجاد حجم جسم به صورت لایه به لایه است یعنی در ابتدا هر مدلی که مورد نظر است در نرم افزارهای طراحی سری cad طراحی می‌شود، امکان اعمال تغییرات بر روی طرح با توجه به انعطاف‌پذیری بالای طراحی به کمک کامپیوتر نیز وجود دارد، سپس قطعه مورد نظر به تعدادی لایه منفک تبدیل می‌شود.

سرپرست این تیم دانش‌بنیان خاطرنشان می‌کند: فایل خروجی از کامپیوتر به دستگاه ارائه شده و دستگاه به صورت لایه به لایه فرایند ساخت را انجام می‌دهد که تفاوت عمده پرینتر سه بعدی سفال و سرامیک با پرینترهای سه بعدی پلیمری مرسوم به نام FDM نوع ماده تزریق شده است به طوری که تزریق گل سفال که جزو مواد ویسکوز بوده و رفتار حرکتی آن با توجه به خواص رئولوزی ترکیب فرق می‌کند، ماده مورد استفاده در این دست پرینتر‌های سه بعدی است.

او در مورد تفاوت دستگاه تولیدی‌شان با دستگاه مشابه داخلی و خارجی بازار عنوان می‌کند: تفاوت دستگاه ما با مشابه داخلی و خارجی آن این است که ایجاد مکانیزم دمش هوای گرم بر روی دستگاه امکان یک پخت اولیه را فراهم کرده و باعت می‌شود مدل ساخته شده استحکام بیشتری داشته باشد؛ همچنین افزایش ظرفیت مخزن باعت افزایش نرخ تولید شده و با دستگاه ساخته شده امکان تولید قطعاتی با ابعاد بزرگتر نسبت به نمونه مشابه داخلی وجود دارد. 

این استاد دانشگاه از آینده این طرح و دستگاه نیز اینگونه تشریح می‌کند: مهم‌ترین حسن دستگاه این است که از شرایط آزمایشگاهی خارج شده و کاملا صنعتی است و مهم‌تر از ساخت پرینتر سه بعدی سفال، رسیدن به تکنولوژی انتقال مواد خمیری‌شکل است به طوری که ورود به عرصه سایر مواد خمیری و ساخت قطعاتی از جنس سرامیک‌های صنعتی و تولید همزمان چند نمونه در یک دستگاه(افزایش تعداد نازل‌ها ) از اقدامات آینده شرکت در مسیر این پروژه است.

او خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر دستگاه آماده است و نمونه‌‌ها را به کارگاهی در لاله‌جین داده‌ایم که مورد تایید واقع شده و در حال ثبت قرارداد برای تولید تعداد بیشتری دستگاه برای آنها هستیم‌.

از استاد می‌پرسم با دستگاه تولیدی شما افزایش تولید در سفال صورت می‌گیرد که توضیح می‌دهد: دو نگاه به این دستگاه وجود دارد یکی اینکه با این دستگاه محصولاتی تولید می‌شود که با روندهای عادی ساخت محصولات سفالی تولید نمی‌شود و توجه به درخواست و سلیقه مشتری و حذف فرایند قالب‌گیری در ساخت نمونه‌های با تعداد کم از محاسن روش‌های ساخت افزایشی است که یکی از مهم‌ترین وجوه ساخت افزایشی، تولید انعطاف‌پذیر است.

نگاه دیگر، تولید نمونه‌های مشابه ولی با سرعت و دقت بیشتر و در نهایت افزایش ترخ تولید است که با افزایش تعداد دستگاه‌ها می‌توان هم نرخ تولید را افزایش داد و هم از نیروی کار کمتری بهره برد.

رسولی در ادامه سخنانش می‌گوید: مهمترین نکته‌ای که در پروژه ما وجود داشت این است که مبتنی بر یک نیاز واقعی طراحی شده و فقط بر یک تصور فرضی نیست بلکه یک مشتری که خود در کارگاه با این مشکل مواجه بود، با بیان مشکل‌اش و اعمال نظراتش باعث شد طراحی و مهندسی در این زمینه صورت گیرد.

از رئیس هیات مدیره شرکت نوین ماهان هگمتانه پرسیدم این دستگاه از همه مراحل تولید سفال از ساخت تا خشک کردن را انجام می‌دهد؟ بیان می‌کند: خشک شدن قابلیت نه تنها این دستگاه بلکه هیچ دستگاهی در این زمینه نیست زیرا همه محصولات سفالی باید داخل کوره رفته و پخته شوند هرچند با دمش هوای گرم و پخت اولیه قطعات دارای استحکام مناسبی می‌شوند.

وقتی از استاد در خصوص تیم این شرکت دانش‌بنیان پرسیدم اینگونه پاسخ می‌دهد: بنده عضو هیات علمی دانشگاه ملایر هستم و تیم ما نیز از دانشجویان همین دانشگاه هستند که تیم را تبدیل به شرکت کردیم.

او عنوان می‌کند: محصول تولیدی ما اعلام نیاز از بازار بوده و شرکت ما در حوزه طراحی و ساخت کامپیوتر است که یک مشتری با مراجعه، اعلام نیاز کرد و ما نیز به سرانجام رساندیم، حالا ممکن است فرد دیگری با مراجعه به شرکت ما نیاز دیگری را مطرح کند زیرا حوزه کاری  مجموعه ما فراتر از این محصول است.

رسولی در خصوص انبوه‌سازی دستگاه مد نظر نیز اینگونه بیان می‌کند: در این پروسه طبق نیاز کار می‌کنیم و فعلا فرایند بازاریابی به طور جدی آغاز نشده است و با توجه به تصمیم کارفرمای اولیه فرایند بازار‌یابی آغاز می‌شود؛ نکته بسیار مهم این است که بلافاصله پس از تایید کارفرما فرایندهای تحقیق و توسعه دستگاه آغاز شده است. 

امهم‌تر از تولید این دستگاه فرایندی است که طی شده  است؛ هسته‌سازی و تیم سازی مبتنی بر نیاز بازار و ارایه ایده و راه‌حل برای نیازی که مشتری‌اش معلوم و مشخص است. 

این عضو هیات علمی دانشگاه ملایر بیان می‌‌کند: این شرکت تصور موهومی از بازار برای ساخت این دستگاه نداشته بلکه یک نیاز بوده و با نیاز یک مشتری به ساخت این دستگاه اقدام کرده است، ما باید به مجموعه‌های دانشگاهی این پیام را منتقل کنیم که اگر نیاز واقعی از صنعت استخراج شده و هسته‌سازی و تیم‌سازی از بین خود دانشجویان شکل گیرد، روند کار روند مطلوب و ایده‌آلی خواهد شد؛ دانشجو باید حس کند در این مسیر همراه بوده و از عواید این فعالیت منتفع می‌شود.

 متاسفانه ورود افرادی که تاکنون در این عرصه کار میدانی و عملیاتی نکرده‌اند به حوزه‌های مدیریتی این سیستم، باعث سردرگمی در حوزه فناوری و نوآوری می‌شود؛ در آیین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌ها و تیم‌هایی که ارائه خدمات دانش بنیان می‌کنند به طور دقیق و شفاف توجه نشده است. 

تغییر آیین‌نامه‌های دانشگاهی و ایجاد فضای باز و امن باعث ورود اساتید و اعضای هیات علمی به حوزه‌های هسته‌سازی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌شود که یقینا مصوبات و قوانین و آیین‌نامه‌ها از باب دلسوزی و تسهیل امور است ولی بسیار مهم است نقایص و معایب این دست قوانین توسط افراد درگیر در این اکوسیستم گرفته شود.

او تاکید می‌کند: افرادی که قوانین را گذاشته، فرم‌ها و روندها را تعیین کرده ولی تا‌‌کنون خود یکبار مسیر ایجاد شرکت دانش‌بنیان را طی نکرده‌اند بنابراین نمی‌توانند در این حوزه مدیران موفقی باشند و از دیگر مشکلات فضای اکو سیستم نوآوری و فناوری می‌توان به شلوغی این فضا اشاره کرد.

 وجود نهادهای موازی و متعدد دولتی و حاکمیتی، وجود طرح‌ها و سامانه‌های متعدد، عدم تعریف دقیق حوزه کاری این دست نهادها باعت بهم ریختگی این فضا شده که این مسئله باعت می‌شود نتوان عملکرد دقیق این قبیل ساختارها را به طور شفاف بررسی و آنالیز کرد.

او در پایان سخنانش آرزو می‌کند این نگاه ژرف و عمیق رهبری به حوزه علم فناوری و دانش‌بنیان‌ها با اقدامات سطحی و نمایش‌گونه مسئولین این حوزه به انحراف کشیده نشود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگاه دانشجویی ساخت افزایشی نیاز مشتری دانش بنیان مجموعه ها هسته سازی عضو هیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۰۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، معاون امور صنایع صمت استان گفت: شرکتی دانش بنیان در شهرکرد با تولید انبوه توانسته نیاز کشور به محور چرخ خودرو یا همان اکسل را به روش دانش بنیان تأمین کند.
بهنام خسروی افزود: این شرکت با درجه دانش بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودرو‌های پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه هیدرو فورمیک هم در همین شرکت ساخته شده گفت: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.
خسروی افزود: برای این طرح نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. معاون امور صنایع صمت استان گفت: پس از تحریم ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه خودداری کرد که صنعتگران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان، طی سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمیک شدند.
استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. در دنیا این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی هم کاربرد بسیاری دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان