Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، تخاصم و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و حمایت جمهوری اسلامی از آرمان قدس و مردم فلسطین از جدی‌ترین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی است. اهمیت این سؤال که چرا باید در برابر اسرائیل ایستاد و علت این چالش چهل و اندی ساله ایران و اسرائیل از کجا نشأت می‌گیرد ما را بر آن داشت، تا با حسین شیخیان، فعال فرهنگی بین‌الملل و پژوهشگر حوزه فلسطین گفت‌وگو کنیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:


حسین شیخیان

دشمنی با اسرائیل، چرا و چگونه؟

شیخیان بیان داشت: ما برای تبیین مسأله چرایی مبارزه با رژیم صهیونیستی و هزینه های بین‌المللی که می‌دهیم، خوب است ریشه‌های تاریخی شکل‌گیری این سیاست کلان و اصیل انقلاب اسلامی را نیز برای مردم مطرح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود این طرح تاریخچه‌ها و ریشه‌ها می‌تواند مسأله را عمق ببخشد و از حد یک تصمیم شخصی یا مقطعی فراتر ببرد و سبب شود که جامعه امروز با آن همراه‌تر و همساز‌تر شود.

وی افزود: در بیان چرایی تخاصم میان ایران پسا انقلاب اسلامی و رژیم صهیونیستی چند روایت وجود دارد. عده‌ای آن را در لایه اندیشه و نظر، به قبل از انقلاب و گفتمان «احمد فردید» و «جلال آل احمد» و دیگران نسبت می‌دهند و معتقدند این امتداد همان غرب‌ستیزی است که آن‌ها مطرح می‌ساختند که بخش قابل توجهی از جامعه با آن همراه شده بود. البته این برداشت، روایتی ناقص و مخدوش است.


احمد فردید

پژوهشگر حوزه بین‌الملل ابراز داشت: روایت دیگر، روایت قرآنی و روایی است. یعنی مبتنی بودن تخاصم با رژیم صهیونیستی بر آیات قرآن و کلام اهل‌ بیت (ع)که سیاست‌های تعامل با یهودیان و مسیحیان مستکبر و نژادپرست را به خصوص در دوران آخرالزمان تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: روایت دیگری که دشمنی میان جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی را توجیه و تفسیر می‌کند، ظلم‌ستیزی انقلاب اسلامی است. آرمان انقلاب اصیل ایران به رهبری امام خمینی (ره) این بود که هر جای عالم مستضعفان مورد ظلم و ستم مستکبران قرار گیرند، ما مکلف به یاری رساندن به آن‌ها هستیم.

شیخیان اظهار داشت: این را همه آزادمردان جهان اعم از خداشناس و خدانشناس اذعان دارند که فلسطین مصداق بارز ظلم آشکاری است که نمونه‌اش در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود؛ یعنی در هیچ کجا این طور همه مصادیق ظلم و ستم، اشغالگری، آپارتاید، کودک‌کشی و تعرض و تجاوز به حریم مظلومان یکجا جمع و پیاده‌سازی نشده است.

ذات اسرائیل به کل خطرناک است

وی افزود: با وجود عوامل تاریخی، دینی و اندیشه‌ای، عامل دیگری در این دشمنی نقش دارد و آن، سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم صهیونیستی است. واقعیت این است که سیاست‌ها و باور‌های یک فرقه افراطی از دین یهود که با زیر پا گذاشتن تمام مرزها با محوریت بی‌عدالتی، ظلم و نژادپرستی همراه با تشکیل یک دولت اسمی، خود یک خطر بالفعل است که از همان بدو شکل‌گیری ایده اسرائیل وجود داشت و این ربطی به پیروزی انقلاب اسلامی ندارد.

پژوهشگر حوزه بین‌الملل تصریح کرد: برخلاف پیش فرض امثال زیباکلام‌ها که سیاست‌های جمهوری اسلامی را نقطه آغازین دشمنی میان ایران و رژیم صهیونیستی می‌دانند، باید گفت اصل ایده و نظام رژیم اشغالگر بود که ایران را به دفاع از حریم خود و مسلمانان منطقه بکشاند.

طرح استعماری با عنوان اسرائیل بزرگ همواره مرزهای ما را تهدید کرده است

وی گفت: یعنی فارغ از دید ایدئولوژیک، این طرح استعماری رژیم صهیونیستی با عنوان اسرائیل بزرگ مرزهای ما را همواره تهدید می‌کرده و این ایران نبوده که به طور مثال ادعای مالکیت زمین‌های سرزمین فلسطین، شام یا عراق را به استناد تاریخ در زمان قدیم کرده باشد.

شیخیان خاطرنشان کرد: در این زمینه شهید مطهری در سال ۱۳۴۸ در حسینیه ارشاد درباره این موضوع هشدار داده است: «هدف مگر تنها همین است که یک دولت کوچکی در آنجا تشکیل بشود؟ خیلی اشتباه می‌کنیم! او (اسرائیل) می‌داند که یک دولت کوچک بالاخره نمی‌تواند در آنجا زندگی بکند. یک اسرائیل بزرگ [لازم است که] دامنه‌اش تا ایران خودمان هم شاید کشیده بشود».

وی افزود: به قول عبدالرحمن فرامرزی: «این اسرائیلی که من می‌شناسم فردا ادعای شیراز را هم می‌کند و می‌گوید شاعرهای خود شما بارها اسم شیراز را آورده‌اند و گفته‌اند اینجا ملک سلیمان است ! هر چه هم ما بگوییم این تشبیه است می‌گویند عجب! مگر سند از این بهتر می‌خواهید که اینجا را از قدیم گفته‌اند ملک سلیمان بوده و جزء ملک سلیمان است».


نقشه اسرائیل بزرگ

این پژوهشگر حوزه بین‌الملل بیان داشت: این سخنان هر چند به طعن و کنایه در مورد شیراز مطرح می‌شد، اما واقعیت توسعه‌طلبی و سرطانی رژیم صهیونیستی را می‌رساند. کسانی که علاقه‌مند هستند، تاریخچه فعالیت‌های صهیونیست‌ها در کشورهای مصر، اردن و کردستان عراق را به طور خاص مطالعه کنند تا دریابند که این ایده فقط هم در حد نظر نمانده و فعالیت‌های جدی و رسمی و غیر رسمی در حال انجام بوده و هست.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در برابر چنین دشمن سرطانی جنگ بازدارنده را اعمال کرد. نتیجه این واکنش ایران برهم زدن آن اندیشه و سودای همین نقشه اسرائیل بزرگ  بود که رژیم اسرائیل در دهه ۸۰ و ۹۰ در فکر دستیابی به آن بود. البته  امروز، رژیم صهیونیستی در مرزهای خود محدود شده، هر چند با سیاست عادی‌سازی با دولت‌های منطقه بخشی از اهداف  سیاسی و دیپلماتیک خودش را پیش برده است.


امضای سند توافقنامه عادی‌سازی با اسرائیل از سوی امارات و بحرین

خطر اسرائیل به خوبی برای عموم مردم تبیین نشده است

شیخیان ابراز داشت: شاید امروز یکی از مهم‌ترین سنگرهای مبارزه با رژیم صهیونیستی تبیین و پاسخ روشن به شبهات ذهنی جامعه ایران است که دارد بیشترین هزینه را در مبارزه با رژیم صهیونیستی در جنگ اقتصادی می‌دهد. بنابراین اگر مردم ما با تمام وجود درک نکنند که ابعاد مختلف فلسفه مبارزه ما با اسرائیل چیست، در این جنگ تاب نخواهند آورد و این نگران‌کننده است.

وی افزود: آنجایی که بیش از همه ابعاد فلسفه مبارزه با رژیم، مردم ما با مسأله درگیر خواهند شد و اصطلاحاً پای کار این مبارزه خواهند آمد، همان نقطه نقض منافع سرزمینی، ملی و هویتی با رها کردن رژیم صهیونیستی به حال خودش است؛ یعنی جامعه ایرانی اگر بفهمد در صورت دست برداشتن از مبارزه بازدارنده با رژیم صهیونیستی، تهدیدی آشکار و روشن برای مرزهایش به حساب خواهد آمد، آنگاه پای مبارزه با این رژیم منحوس در داخل مرزهای اسرائیل خواهد ایستاد.

این پژوهشگر حوزه بین‌الملل اظهار داشت : امری که در ماجرای دفاع جمهوری اسلامی از حریم خود در جنگ سوریه نیز رخ داد. واقعیت این است که جامعه ایران زمانی با مسأله جنگ سوریه و هزینه‌های مالی و انسانی ایران همراه شد که رهبر معظم انقلاب آن جمله معروف «اگر امروز در سوریه با داعش نجنگیم فردا باید در همدان و کرمانشاه با آن‌ها مبارزه کنیم.» را فرمودند؛ یعنی منافع سرزمینی و ملی و هویتی ایران و ایرانی را به درستی با جنگ سوریه و مبارزه با داعش ارتباط دادند و این آبی بر آتش مخالفت‌ها در آن دوران بود. 

چگونگی تبیین دشمنی با صهیونیسم

وی ادامه داد: ما در این ۴۰ سال از منظر کلیشه‌هایی خشک و غیر جذاب و صرفاً از بعد ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم در رسانه‌های خود به این مسأله پرداخته‌ایم که دست آخر این شبهه  را ایجاد می‌کند که اگر فقط همین است؛ پس مظلومان سایر مناطق دنیا چه می‌شوند؟ چرا چنین دیدی نسبت به آنان ندارید؟. در حال حاضر افکار عمومی در مورد این چالش و تقابل ایران و اسرائیل وضع خوبی ندارد، چرا که به خوبی حقیقت ماجرا برای آنان بیان نشده است.

شیخیان با تأکید بر اینکه اقناع لایه مردمی می‌تواند یک پشتوانه جدی برای حکومت در مبارزه با رژیم صهیونیستی باشد، خاطرنشان کرد: اگر گفتمانی، مطالبه عمومی مردم باشد و با گوشت و پوست مردم عجین شود، دیگر نمی‌توان به راحتی بر خلاف آن تصمیم گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مبارزه با رژیم صهیونیستی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی اسرائیل بزرگ سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»

یک اعلامیه دادیم خانم‌ها را دعوت کردیم، متوسط‌ها را من خیلی باهاشون صحبت کردم، با ماشین‌های خودمان به شهرهای‌شان برگرداندیم... چندتای‌شان که خیلی جوان بودند به کارمندان خودمان در دایره شوهر دادیم یعنی آن‌ها گفتند ما برای خدا حاضریم با این‌ها ازدواج کنیم که الان هم زن و شوهر هستن و بچه دارند و خانم‌های بسیار متدینه و خوبی هستند پای منبر ما هم می‌آیند.   به گزارش خبرآنلاین، در آستانه‌ی پیروزی انقلاب یکی از نقاطی که مورد غضب انقلابیون تندرو قرار گرفت و حتی دو هفته پیش از پیروزی قطعی توسط آنان به آتش کشیده شد، شهرنو یا همان محله‌ی بدنام تهران بود. نخستین بار عصر دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۵۷ شماری از جوانان تندرو به شهرنو هجوم برده و آن‌جا را به آتش کشیدند، اما ماجرا با ورود ده نفر روحانی در آن مقطع ختم به خیر شد؛ آن‌ها فورا به آتش‌نشانی مراجعه کرده و از ماموران خواستند برای خاموش کردن آتش اقدام کنند. با این حال استخوان شهرنو همچنان لای زخم انقلاب باقی ماند تا نزدیک به دو هفته پس از پیروزی انقلاب.   مرحله‌ی بعدی مواجهه‌ی انقلابیون با شهرنو این بار اما نه سرخود، که به دستور دادستانی وقت صورت گرفت آن هم نزدیک به دو هفته پس از پیروزی انقلاب. روز یک‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۵۸ خیابان‌های اطراف محدوده‌ی شهرنو زیر پوشش حفاظتی پاسداران انقلاب قرار گرفت و در ساعت ۲۲ پاسداران کمیته‌ی منطقه‌ی ۱۲ و چند نفر از اعضای شورای دایره‌ی مبارزه با منکرات، با در دست داشتن حکم دادستانی با بولدوزرهای شهرداری دیوارهای شهرنو را تخریب کردند..     فردای آن روز کیهان در پی اعلام این خبر نوشت: «قرار است جای خانه‌ها، مغازه‌ها و اماکن قلعه شهرنو که کار تخریب آن ظرف چند روز آینده پایان می‌گیرد، به‌زودی در زمین آن بازار اسلامی،‌ مسجد، مدرسه و پارک ایجاد شود.»   یکی از مسئولان شورای دایره‌ی مبارزه با منکرات نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار شهری کیهان گفت: «دایره‌ی مبارزه با منکرات کار خود را از چهار ماه پیش با حکم دادستان انقلاب اسلامی آغاز کرد و خط اصلی عمل‌کرد این شورا مبارزه‌ی پی‌گیر در جهت ریشه‌کن کردن فساد و فحشا در سراسر کشور می‌باشد.»   نماینده‌ی دادستان برای حل این مسئله، شیخ حسین انصاریان بود. ایشان در گفت‌وگویی که با بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاییز ۷۸ انجام داده جزئیات این ماجرا را توضیح داده است.     مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌تازگی ویدیوی قسمت دوم این بخش از سخنان او را در کانال تلگرامی خود قرار داده که متن آن به این شرح است:   «یک اعلامیه دادیم خانم‌ها را دعوت کردیم، متوسط‌ها را من خیلی باهاشون صحبت کردم، با ماشین‌های خودمان به شهرهای‌شان برگرداندیم.   جوان‌های‌شان را یک محضرداری به نام آقای تقوایی که روحانی بود الان هم هست به او گفتیم ما شاید دو هزارتایی ازدواج داشته باشیم... چندتای‌شان که خیلی جوان بودند به کارمندان خودمان در دایره شوهر دادیم یعنی آن‌ها گفتند ما برای خدا حاضریم با این‌ها ازدواج کنیم که الان هم زن و شوهر هستن و بچه دارند و خانم‌های بسیار متدینه و خوبی هستند پای منبر ما هم می‌آیند.   تعدادی‌شان هم اعلام کرده بودیم به موسسات ازدواجی، آن‌ها جوان‌ها را می‌فرستادند ما هم عین داستان را بهشان می‌گفتیم و خیلی‌های‌شان هم به این صورت ازدواج دادیم. پیرزن‌ها را هم بهشان گفتیم که به شما کمک می‌کنیم؛ ماهیانه‌ای برای‌شان مقرر کردیم هر ماه می‌آمدند و پول به آن‌ها می‌دادیم. آن‌جا تخلیه شد.» کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مینو محرز: شش درصد کارگران جنسی تهران ایدز دارند/ می‌خواستند روسپی‌ها را با آموزش خیاطی درمان کنند تهران ، زنان «شهر نو» و یک آقای خیلی خاص!

دیگر خبرها

  • مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم یکی از آرمانهای اصلی انقلاب است
  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند
  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • کشته شدن ۲ نفر از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله اسرائیل