Web Analytics Made Easy - Statcounter

به روایت آمارهای رسمی و معتبر، از هر سه ازدواج در ایران یکی به طلاق ختم می شود. مبنای این آمارها ثبت یکصد و سی و چهار هزار و دویست و هشت مورد ازدواج در تابستان سال گذشته است. مطابق این آمار تعداد طلاق‌ها باید عددی معادل ۴۴ هزار و ۶۳۶ مورد باشد.

تشویق به ازدواج و فرزندآوری و در یک کلام تشکیل خانواده‌ای پرجمعیت با طول عمری طولانی، یک آرمان قدیمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تحقق این آرمان تاکنون دولت‌های مختلف راه های متعددی پیموده‌اند. با این حال گویا راه رسیدن به این آرمان، ناهموار است.

افزایش وام ازدواج، اعطای وام فرزندآوری، دادن شانس بیشتر به مادران در قرعه کشی خودرو، زیر پوشش قرار گرفتن درمان هزینه‌های ناباروری و امتیاز دادن به افراد متاهل در طرح‌های خانه‌سازی از برنامه‌های مشوق تشکیل خانواده و فرزندآوری هستند. با این حال وجود خانواده‌های کم جمعیت و ازدواج‌های کم دوام، نشان می‌دهد که اجرای برنامه‌های تشویقی برای ازدیاد موالید چندان موفق نبوده‌اند.

همه اینها سوای رویه‌ای هستند که در سال‌های گذشته به مرور با تشویق ازدواج در سنین پایین و اعمال برخی محدودیت‌های پزشکی برای صعودی شدن ازدواج و رشد نرخ جمعیت وضع شده‌اند.

با این حال هربار که پای آمار و ارقامِ ثبت ازدواج و طلاق و پرونده‌های مهریه در دادگاه خانواده به میان می‌آید، ناکارآمدی برنامه‌های مورد نظر بیشتر به چشم می‌آید.

بازخوانی آمار تابستان سال گذشته از صدور گواهی ازدواج وطلاق‌ها نیز از این قاعده خارج نیست. چناچنه ایرنا از زبان فاطمه موسوی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، نوشت: در دولت سیزدهم تدوین طرح ملی کنترل آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر کاهش نرخ طلاق در دستور کار  است.

مطابق این نقل قول به نظر می رسد، طرح مذکور هنوز در مرحله مقدماتی باشد. اما اگر این طرح به نتیجه برسد تمرکز آن با مشارکت سازمان بهزیستی بر زوج های نوپا در چهار سال اول زندگی مشترک خواهد بود.

نگاهی متفاوت به آمارهای ازدواج و طلاق

به استناد آمار رسمی و مورد تایید اگر تعداد ازدواج‌ها در تابستان گذشته ۱۳۴ هزار و ۲۰۸ مورد باشد، آنگاه تعداد طلاق‌ها نیز ۴۴ هزار و ۶۳۶ مورد خواهد بود.

طی کردن تشریفات قانونی عقد نکاح و فسخ آن نیازمند پرداخت یک حداقل هزینه متعارف است. به بیان دیگر فارغ از همه هزینه‌های اصلی و فرعی که زوجین و خانواده‌هایشان باید برای ازدواج و در نهایت طلاق پرداخت کنند، یک مورد هم ثبت آنها در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق سازمان ثبت احوال کشور است.

در سال ۱۴۰۰ تعرفه دفاتر ثبت احوال برای صدور هر فقره سند ازدواج و ابطال آن به ترتیب ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان بود. این هزینه منهای همه مخارجی بود که زوجین باید به هنگام عقد و یا طلاق بابت گرفتن مشاوره، برگزاری مراسم، خریدهای عروسی، تدارک و تجهیز محل سکونت، گرفتن وکیل و پرداخت مهریه و…. پرداخت می‌کردند تا احوال سجلی آنها از وضعیت مجرد به متاهل یا دوباره مجرد تغییر کند.

بر این اساس، یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، دفاتر ازدواج بیش از  پنجاه و سه هزار میلیارد تومان درآمد از محل صدور سند ازدواج داشتند. از طرف دیگر درآمد دفاتر دفاتر طلاق هم بابت ابطال عقد نکاح بیش از بیست و دو میلیارد تومان می‌شود.

واضح است برنام‌های دولت برای افزایش ازدواج و کاهش طلاق می‌تواند روی گردش مالی این دفاتر تاثیرگذار باشد. به صورت مشخص تشویق به ازدواج‌های بیشتر به معنی درآمد بیشتر دفاتر ثبت احوال از محل صدور اسناد ازدواج است. همچنین کاهش طلاق هم به معنی کاهش درآمد این دفاتر از محل ابطال اسناد ازدواج خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

منبع: فردا

کلیدواژه: درآمد میلیاردی دفاتر ثبت احوال اسناد ازدواج و طلاق ازدواج و طلاق دفاتر ثبت ثبت احوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد

مهدی اقبال مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به عملکرد‌های بسیار خوب در مستندسازی و صدور اسناد کاداستری موقوفات در یزد اظهار داشت: با تداوم همکاری‌های ادارات ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه، در حال گره‌گشایی از مشکلات ثبتی موقوفات استان یزد هستیم.

وی افزود: البته با توجه به اینکه موقوفات همواره مورد تجاوز زمین خواران قرار دارد، تلاش می‌کنیم ضمن حفظ و محافظت از این سنت حسنه، علاوه بر رضایت خداوند و واقفین، در افزایش ارزش افزوده این اراضی و املاک در نتیجه هویت بخشی و صدور اسناد آنها جدی‌تر عمل کنیم.

به گفته اقبال، در فروردین ماه و هفته اول اردیبهشت امسال بیش از ۳۰۰ فقره سند موقوفات در استان صادر شده است.

عضو شورای قضایی استان یزد با اشاره به وجود ۲۴ هزار و ۵۰۰ موقوفه بدون سند داریم، افزود: حل مشکل این موقوفات، نیازمند یک کار جهادی فارغ از وظایف تکلیفی سازمانی است که سعی می‌کنیم با تدوین برنامه‌های تکلیفی سالانه، از وظایف خود جلوتر حرکت کنیم.

اقبال تأکید کرد: باید تلاش کنیم با اقدامات جهادی و انقلابی در راستای صدور اسناد موقوفات به صورت ویژه گام برداریم که در این خصوص فعالیت‌های قابل تقدیری در واحد‌های ثبتی در خصوص مستندسازی و صدور برخی اماکن خاص و مهم مذهبی و موقوفات شاخص انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنیم؟
  • چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟
  • مدارک لازم برای تعویض شناسنامه در ۱۴۰۳ + جزئیات
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق