Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@20:11:49 GMT

چگونه با ریسک کم در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۲۵۵۶

این تقاضای زیادی نیست که هم برنده بورس بود و هم ریسک کمی را پذیرفت. اما چطور می‌شود این انتظار را در بازار پرتلاطم سهام برآورده کرد؟ خوب می‌دانیم که بالا و پایین شدن سهام به عوامل بسیاری بستگی دارد. از تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی گرفته تا اتفاقات و گزارش‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، مسبب تغییر قیمت سهام هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند، تمایل دارند تا از ریز تمام این اتفاقات و گزارش‌ها آگاهی داشته باشند تا بتوانند به موقع اقدام به خرید یا فروش سهام کنند و با کم‌ترین ریسک بهترین نتیجه را از این بازار پر از هیجان و ریسک اما پربازده بگیرند. دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. انتخاب هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد. اما برای ریسک کم‌تر در بورس بهتر است اول از همه تعریف و ویژگی‌های این دو روش را بشناسیم و سپس کم ریسک‌ترین مسیر سرمایه گذاری در بورس را انتخاب کنیم.

سرمایه گذاری مستقیم در بورس

بسیاری افراد اولین بار نام سامانه سجام را هنگام ورود به بازار سرمایه ‌شنیده‌اند، به وبسایت آن سری ‌زده و مدارک و اطلاعات موردنیاز برای دریافت کد بورسی از این سامانه را فراهم کرده‌اند. مرحله بعدی این است که تمام مراحل از وارد کردن شماره شناسنامه تا اطلاعات بانکی را وارد می‌کنیم و بعد از دریافت کد بورسی به یکی از کارگزاری‌ها می‌رویم. کارهای ثبت نام و احراز هویت را انجام می‌دهیم و پرتفوی شخصی خود را برای شروع معاملات راه می‌اندازیم. به این روش سرمایه گذاری، روش سرمایه گذاری مستقیم در بورس می‌گویند. پر ریسک بودن یا نبودن روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس به شخص سرمایه گذار بستگی دارد. چه ویژگی‌هایی در شخص سرمایه گذار باعث می‌شود سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس با ریسک کم باشد؟

 

شخصیت سرمایه گذاری؛ میزان ریسک پذیری

بارها و بارها گفته شده که سرمایه گذاری در بورس برخلاف هیجانی که دارد یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است. به این معنی که اگر بخواهیم بازده‌ قابل قبولی که در بازار بورس می‌بینیم را در سرمایه گذاری خود در این بازار تجربه کنیم، باید صبور باشیم. اگر خوب دقت کنیم حداقل زمان برای دریافت بازدهی‌های با درصد بالا 3 تا 5 سال بوده است؛ بنابراین اگر شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی داریم و با ریزش‌های بازار بورس حال‌مان بسیار بد می‌شود بهتر است به صورت مستقیم در این بازار سرمایه گذاری نکنیم. همچنین اگر واقعا خواستار نتیجه‌گیری در بورس هستیم باید آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم. متاسفانه افرادی که ریسک گریز هستند به محض دیدن نتایج نامطلوب در کوتاه‌مدت به سرعت اقدام به فروش تمام سهام خود می‌کنند.

دانش کافی سرمایه گذاری در بورس

بی تعارف باید گفت که درصد بالایی از افراد که برای سرمایه گذاری رو به سهام می‌آورند از دانش کافی در مورد این بازار برخوردار نیستند. به همین خاطر، پیگیر اخبار و افراد سودجویی که به اصطلاح سیگنال می‌دهند شده و اقدام به خرید و فروش‌های کورکورانه در سهام می‌کنند. نبود دانش کافی باعث می‌شود که فرسنگ‌ها از سرمایه گذاری در بورس با ریسک کم فاصله بگیریم. اما راه حل چیست؟ همان‌طور که گفته شد باید با خودمان بدون تعارف برخورد کنیم و یکی از دو راه پیش رو را انتخاب کنیم؛ یا دانش کافی را با گذراندن دوره‌های یادگیری انواع تحلیل و تابلوخوانی و گزارش خوانی به دست آوریم یا به عنوان راه حل دوم از سرمایه گذاری مستقیم در بورس دست بکشیم و سراغ شیوه غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس برویم. اما صرف داشتن دانش هم مشکل ما در سرمایه گذاری مستقیم حل نمی‌شود. زمان هم ویژگی مهمی است که نبود آن می‌تواند سرمایه گذاری مستقیم در بورس را برای ما تبدیل به زمینه سرمایه‌گذاری پر ریسک کند.

زمان کافی سرمایه گذاری در بورس

افرادی را هم دیده‌ایم که به خوبی از مهارت تحلیل و دانش بازار سهام برخوردار هستند اما به خاطر کمبود زمان و مشغله بسیار زیاد نمی‎‌توانند زمان روزانه خود را برای تحلیل و خوانش لحظه‌ای تابلوها و گزارش‌ها صرف کنند؛ بنابراین به روش‌های غیر مستقیم متمایل می‌شوند. شاهد این واقعیت را می‌توان پیشنهاد افراد حرفه‌ای بازار بورس دانست که بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای را هم برای سرمایه گذاری از راه و روش غیر مستقیم در بورس تشویق می‌کنند. نمونه بارز سرمایه گذاری غیر مستقیم که سرمایه گذاری کم ریسک در بورس تلقی می‌شوند، صندوق های سرمایه گذاری هستند.

روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس

نبود ویژگی‌هایی که برشمردیم باعث می‌شود تا به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به عنوان بهترین گزینه می‌تواند مسیر سرمایه گذاری در بازار سهام به حساب بیاید. اما صندوق‎های سرمایه گذاری با چه ویژگی‌هایی به عنوان گزینه برتر سرمایه گذاری کم ریسک در بورس به حساب می‌آیند؟

استفاده هوشمندانه از فضای آنلاین

فضای آنلاین به خاطر فضای شفافی که در اطلاع‌رسانی دارد به عنوان تکیه‌گاه قابل اعتماد افراد، ایفای نقش می‌کند. از این رو، صندوق‌هایی مانند صندوق های سرمایه گذاری کیان با استفاده از این فضا توانسته‌اند مفهوم سرمایه گذاری آنلاین و هوشمند را به دایره لغات دانش سرمایه گذاری اضافه کنند. سرمایه گذاری آنلاین یعنی این که ما به عنوان کسانی که در صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌کنیم، می‌توانیم به صورت لحظه‌ای به رصد اتفاقات و تغییر قیمت‌های واحدهای سرمایه گذاری بپردازیم. از طرف دیگر، این میزان شفافیت می‌تواند این اطمینان را به ما بدهد که در جایی اندوخته خود را قرار داده‌ایم که نگرانی متوجه آن نیست.

حضور متخصصین

اشاره کردیم که برای سرمایه گذاری مستقیم هم نیاز به دانش کافی داریم و هم زمان. صندوق ‌های سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان از تیمی متخصص برخوردار هستند که با تحلیل‌های روزانه و انتخاب بهترین‌های سهام و رصد روزانه گزارش‌ها باعث می‌شوند تا سرمایه‌گذاران نیازی به دانش و تخصص در بورس پیدا نکنند و زمانی که مشغول کار خود هستند، تیم متخصص صندوق همه فعالیت‌های لازم برای انجام معاملات موفق را انجام می‌دهند.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: صندوق های سرمایه گذاری سرمایه گذاری در بورس سرمایه گذاری مستقیم در بورس سرمایه گذاری مستقیم در بورس سرمایه گذاری در بورس برای سرمایه گذاری سرمایه گذاری غیر مستقیم دانش کافی صندوق ها گزارش ها ریسک کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بورس درجا می‌زند؟!

حمید میرمعینی در خصوص عوامل رشد بورس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با درایت مسئولین شرایط بحرانی منطقه مدیریت و از تنش‌های سیاسی کاسته شد؛ در شرایطی که وجود داشت فراز و فرود‌های اقتصادی طبیعی بود، اما با شرایط فعلی می‌توان به رشد بازار سرمایه امیدوار بود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سرمایه ایران پتانسیل این را دارد که در همین شرایط کمک حال اقتصاد ایران باشد؛ بر اساس شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب، جهش تولد با مشارکت مردم تعیین شده است، بورس می‌تواند محلی مناسب برای مشارکت سرمایه‌ای عمومی در تولید باشد.

میرمعینی تصریح کرد: در صورت تعیین سیاست‌های درست و کارسازی مناسب دولت، بازار سرمایه محل مناسبی برای تعالی اقتصاد کشور است و قطعا سرمایه‌گذاران منتفع خواهند شد. نکته حائز اهمیت توجه به تامین عوامل محرک بازار سرمایه است. در اولین نگاه واجب است که نسبت به مدیریت شرایط تحریم‌ها چاره اندیشی دقیق انجام گیرد.

وی ادامه داد: در بحث سیاست گذاری‌های اقتصادی نیز توجه به بحث کسری بودجه حائز اهمیت است چرا که تاکنون نیز این موضوع باعث آسیب زیادی به اتصاد کشور شده است. نحوه جبران کسری بودجه بسیار مهم است و اگر درست انجام نشود، شاهد تورم افسار گسیخته‌ای خواهیم بود که اثر زیادی بر بازده شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

نرخ بهره بالای بانکی و تامین سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در بحث سیاست‌های پولی از جمله افزایش نرخ بهره بانکی، سیاست‌های دولت موجب شده است که بخشی از نقدینگی جامعه به سوی سپرده گذاری حرکت کند؛ این موضوع موجب می‌شود که نرخ تامین مالی برای پروژه‌های اقتصادی به شدت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ بهره‌ای که سرمایه با آن به دست تولید کننده و یا هر متقاضی می‌رسد کمتر از ۴۰ درصد نیست؛ بنابراین سرعت گردش مالی کاهش می‌یابد و معوقات بانکی نیز افزایش خواهند یافت. این چرخه معیوب به راحتی می‌تواند بانک‌ها را در انجام تامین مالی فلج و اقتصاد کشور را دچار آسیب کنند.

نقش بازار سرمایه در اقتصاد چیست

میرمعینی تصریح کرد: در صورتی که در دولت تصمیم به رونق بازار سرمایه داشت باشد، بورس این قدرت را دارد که فصل جدیدی در گردش نقدینگی کشور بگشاید؛ همچنین اگر بازار سرمایه بتواند این جریان نقدینگی را به درستی به سمت تولید هدایت کند، می‌توان تولید کشور را متحول کرد.

وی ادامه داد: دولت باید با انجام مانور‌های اقتصادی مناسب در جهت تقویت بازار سرمایه بکوشد چرا که تنها عاملی که می‌تواند به سرعت تولید ناخالص ملی ما و دیگر فاکتور‌های اقتصادی را متحول کند بازار سرمایه است. در خصوص سیاست‌های دولت که منجر به تامین بازار سرمایه می‌شود می‌توان به کاهش نرخ بهره بانکی اشاره نمود که می‌تواند جریان نقدینگی را به سوی بازار جذب کند.

دلار نیمایی و رانتی عظیم

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کاهش نرخ بهره تامین سرمایه در فصول ارزش گذاری دارایی‌های مالی هم موجب می‌شود نرخ بازه مورد انتظار در تناسب با آن کاهش یابد. دومین موضوع افزایش نرخ دلار نیمایی و نزدیک کردن آن به بازار آزاد است. شایان ذکر است که از رانت عظیم دلار نیمایی فقط عده‌ای خاص منتفع می‌شوند و در نهایت کالایی که با نرخ ارز نیمایی وارد می‌شوئد با قیمت بازاری به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

وی ادامه داد: در شرایطی که کار به دلار نیمایی متصل است صادر کننده‌ای که با هزار زحمت و خاک خوردن محصولی صادراتی را تولید کرده و در خارج از کشور به فروش رسانده است، زمان تسویه حساب ارزی خود از سود زحمت خود بر خلاف واردکننده‌ای که صرفا دلالی کرده است بی نصیب می‌مانند.

میرمعینی تاکید کرد: اگر قیمت دلار نیمایی به بازار آزاد نزدیک شود به راحتی شاهد رشد در شرکت‌های بورسی صادرات محور خواهیم بود. همچنین لغو قیمت گذاری دستوری نیز از دیگر عوامل موثر بر بورس است؛ به دلیل اینکه در شرایط قیمت گذاری دستوری کسی بجز دلال منتفع نمی‌شود. با قیمت گذاری دستوری تولید کننده با ضرر تولید می‌کند و نهایتا مصرف کننده نیز کالا را با قیمت بالا می‌خرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به عنوان چهارمین مورد موثر بر بازارسرمایه می‌توان به واگذاری شرکت‌های کم بازده دولتی به بخش خصوصی مانند خودروسازان اشاره کرد. پنجمین عامل که به عنوان یک عامل متحرک بسیار حائز اهمیت است تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی است که در بروز رسانی ترازنامه‌های آنها و حدود فعالیتشان تاثیر می‌گذارد.

وی در پایان تاکید کرد: تمام این موارد به اراده دولت باز می‌گردد. اهالی بازار سرمایه هم اکنون سه سال است که از جاماندگی این بازار گله می‌کنند و این موضوع به نظر من هیچ دلیلی بجز ضعف در تصمیم‌گیری و بی میلی دولت به رشد بورس ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص