Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@16:20:37 GMT

فایل کوین چیست؟ صفر تا صد معرفی Filecoin برای مبتدی‌ها

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۲۶۱۸

فایل کوین چیست؟ صفر تا صد معرفی Filecoin برای مبتدی‌ها

فایل کوین یک ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی غیر متمرکز است؛ این شبکه، بستری برای سازمان‌ها و افراد فراهم می‌کند که به‌جای اعتماد به یک شرکت برای نگهداری اسناد باارزش خود، آن‌ها را تقسیم کنیم و در چند کامپیوتر در سراسر جهان ذخیره‌شان کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فایل کوین یک ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی غیر متمرکز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبکه، بستری برای سازمان‌ها و افراد فراهم می‌کند که به‌جای اعتماد به یک شرکت برای نگهداری اسناد باارزش خود، آن‌ها را تقسیم کنیم و در چند کامپیوتر در سراسر جهان ذخیره‌شان کنیم. برای آن‌که درباره فایل کوین اطلاعات بیشتری کسب کنید و با مزایا و معایب استفاده از آن آشنا شوید، تا انتهای مقاله حاضر همراه ما باشید.

فایل‌کوین چیست؟

Filecoin یک شبکه ذخیره‌سازی غیر متمرکز است که هدف آن ذخیره «مهم‌ترین اطلاعات بشریت» است. بر خلاف رقبای ذخیره‌ساز ابری خود، این شبکه از یک سرور متمرکز برای مدیریت اطلاعات روی سیستم خود استفاده نمی‌کند؛ داده‌ها روی یک بلاکچین همتابه‌همتا ذخیره می‌شوند. فایل کوین این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در ازای دریافت مبلغی پول، بخشی از حافظه کامپیوتری فردی در آن سر دنیا را اجاره کنند و از آن برای ذخیره‌سازی داده‌های خود استفاده کنند.

خوان بنت (Juan Benet) که یک دانشمند کامپیوتری است، این تکنولوژی را طی 3 سال در خفا طراحی و ایجاد کرد. سپس، در سال 2017 آن را به‌صورت عرضه اولیه سکه (ICO) معرفی کرد. این عرضه اولیه سرمایه‌ای بالغ بر 257 میلیون دلار را جذب کرد که در آن زمان رقم بسیار بزرگی بود و باعث شد توجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر بسیاری به آن جلب شود.

بعید نیست که همین معرفی اولیه شما را نسبت به خرید فایل کوین وسوسه کرده باشد؛ این‌طور نیست؟ در ادامه درباره کاربردها و مزایای این شبکه شگفت‌انگیز بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای این‌که از تصمیم‌تان مطمئن شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

فایل کوین چگونه کار می‌کند؟

زیرساخت Filecoin یک شبکه توزیع‌شده و همتابه‌همتا است که هدف اصلی آن ارائه روشی جدید برای ذخیره اطلاعات به سازمان‌ها و کاربران در سراسر جهان است. در این حالت، افرادی که حافظه خالی در کامپیوترهای خود دارند، می‌توانند به ماینرهای ذخیره‌سازی که در اصل مسئول ذخیره‌سازی داده‌ها در شبکه فایل‌کوین هستند، تبدیل شوند. مشتریان نیز برای ذخیره و بازیابی داده‌ها باید توکن‌های FIL را پرداخت کنند.

ماینرهای بازیابی دسته دیگری از نقش‌آفرینان این صحنه هستند. همان‌طور که از اسمش پیداست، این ماینرها فرایند بازیابی داده‌ها بین مشتریان و ماینرهای ذخیره‌سازی را تسهیل می‌بخشند و مقدار کمی FIL را به‌ازای خدمات خود دریافت می‌کنند.

در Filecoin از رمزنگاری سراسری استفاده می‌شود و ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی به کلیدهای رمزگشایی دسترسی ندارند. از آن‌جایی که این شبکه یک سیستم توزیع‌شده است، فایل‌ها در چندین مکان ذخیره‌سازی ایمن نگهداری می‌شوند. اما چه چیزی Filecoin را از رقبای خود متمایز می‌کند؟

فایل‌کوین روشی برای ذخیره‌سازی ابری همتابه‌همتا را در اختیار کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. روش کار این‌گونه است: گاهی اوقات ممکن است فضای کافی برای ذخیره‌سازی داده‌های خود نداشته باشید؛ چه می‌شود اگر بتوانید فضای ذخیره‌سازی امنی اجاره کنید؟ یا بالعکس؛ در مواقعی که فضای ذخیره‌سازی زیادی در اختیار دارید، چه می‌شود اگر بتوانید آن را اجاره دهید یا بفروشید؟ این وعده Filecoin است و دقیقا همان‌چیزی‌ست که آن را از رقبای خود متمایز کرده است.

کاربردهای Filecoin چیست؟

هدف Filecoin این است که افراد و سازمان‌ها از خدمات ذخیره‌سازی داده‌ها با پیچیدگی و هزینه‌ای بسیار کمتر از رقبا بهره‌مند شوند. در ازای هزینه FIL که مشتریان پرداخت می‌کنند، خدمات انعطاف‌پذیری در اختیار آنان قرار می‌گیرد. در نتیجه، دقیقا به‌ازای فضای ذخیره‌سازی مورد نیازشان کارمزد پرداخت خواهند کرد. همچنین، می‌توان داده‌ها را به‌صورت جهانی در شبکه Filecoin دردسترس قرار داد و از فناوری‌های افزایش حریم خصوصی بهره برد.

از لحاظ عملکردی، در موارد زیر می‌توان از Filecoin استفاده کرد:

خریدوفروش داده در مبادلات اطلاعات و بازارها ذخیره‌سازی و توزیع امن منابع داده‌های ارزشمند مثل دایره‌المعارف‌ها، اسناد تاریخی، آثار ادبی و مقالات علمی. ارائه خدمات بلاکچین شامل ذخیره‌سازی برای دفتر کل توزیع‌شده، زنجیره تامین و dApps تسهیل پرداخت برای خدمات و کالاها از طریق توکن FIL ذخیره‌سازی طولانی‌مدت داده‌های مشتری با مهر زمان

برای آشنایی بیشتر با فایل کوین اینجا کلیک کنید.

مزایای استفاده از فایل‌کوین چیست؟

Filecoin در مقایسه با رقبای ابری خود مزایای زیادی برای کاربران به‌همراه دارد. در ادامه به چند مورد از این مزایا اشاره شده است:

1. کاهش هزینه‌ها و قیمت رقابتی

از طریق Filecoin، کاربران با قیمتی کمتر از رقبای ابری، می‌توانند اطلاعات خود را در فضای ذخیره‌سازی وسیع‌تری ذخیره کنند.

2. مقرون‌به‌صرفه‌بودن

شبکه مذکور بدون ساخت رایانه‌های جدید برای ذخیره‌سازی اطلاعات، از منابع موجود برای سازمان‌دهی آن‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این، استفاده از فضای ذخیره‌سازی غیر متمرکز باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های زیادی می‌شود. در نتیجه، هزینه صرفه‌جویی‌شده مستقیما به اقتصاد، افراد و کسب‌وکارهای کوچک می‌رسد و در نتیجه، تاثیر مثبت قابل توجهی بر زندگی مردم می‌گذارد.

3. ایمنی

با این‌که دراپ‌باکس و آی‌کلود قبلا هک شده‌اند، غیرمتمرکزبودن Filecoin به‌معنی این است که خطر حمله هکرها به آن بسیار کم است و به‌خطرافتادن آن عملا امکان‌پذیر نیست.

4. پاداش به ماینرها

درست خواندید! فایل کوین برای این‌که مطمئن شود در بلاکچین فضای کافی برای ذخیره‌سازی اطلاعات وجود دارد، به ماینرهای خود برای ذخیره هیچ‌چیز هم پاداش می‌دهد!

5. مقیاس

گردهم‌آوردن میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان، یک شبکه ذخیره‌سازی عظیم ایجاد می‌کند.

آیا فایل‌کوین امن است؟

با توجه به این‌که با ذخیره‌سازی داده‌ها در رایانه شخص دیگری ذخیره می‌شود، این شبکه در ابتدای امر ناامن به‌نظر می‌رسد. اما Filecoin برای ذخیره داده‌ها، آن‌ها را بین چند رایانه تقسیم می‌کند؛ بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را با هم ترکیب کند. کاربران فقط از این‌که داده‌ها چگونه با هم تطبیق پیدا می‌کنند، آگاهی دارند و در صورت درخواست، دوباره آن‌ها را مرتب می‌کنند.

از این رو، میزبان به‌سادگی نمی‌تواند اسناد را در رایانه خود هک کند یا به فایل‌های کاربران دسترسی داشته باشد. حتی اگر آن‌ها سعی کنند که اطلاعات کاربران را هک کنند، تنها جریانی از داده‌های بی‌معنی را دریافت خواهند کرد. با توجه به این‌که بعضی از رقبای فایل‌کوین قبلا هک شده‌اند (مثلا در سال 2012 دراپ‌باکس هک شد و 68 میلیون رمز عبور در اینترنت به بیرون درز پیدا کرد)، این مسئله مزیت رقابتی بزرگی برای Filecoin محسوب می‌شود.

فایل کوین، انقلابی هیجان‌انگیز در تاریخ صنعت بلاکچین

ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری مانند آمازون و گوگل درآمد زیادی بابت خدمات خود دریافت می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که در بازار، تقاضای زیادی برای استفاده از این خدمات وجود دارد. اما اگر مشتریان به خدمات غیر متمرکز اعتماد کنند چه؟ دور از انتظار نیست که فایل‌کوین نه تنها در صنعت بلاکچین که در کل حوزه‌ها انقلابی شگرف ایجاد کند. شما درباره فایل کوین چه پیش‌بینی‌ای در ذهن دارید؟


 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: ذخیره سازی داده ها فضای ذخیره سازی برای ذخیره سازی سراسر جهان سازمان ها فایل کوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۲۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو کامنت| بیت‌کوین بده خانه بخر!

ویدیو کامنت| بیت‌کوین بده خانه بخر!

دیگر خبرها

  • مایکروسافت نسبت به حمله «جریان کثیف» که اپ‌های اندرویدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد هشدار داد
  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • ویدیو کامنت| بیت‌کوین بده خانه بخر!
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی