Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در روایتی از امام رضا (ع)، وظیفه مبلغان مکتب اهل بیت و دلدادگان قرآن کریم، عرضه شایسته معارف قرآن کریم به جهانیان است. امام محمد باقر (ع) می‌فرماید: «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ» «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.» ماه رمضان ماه نزول قرآن است، چنانکه خداوند متعال فرموده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏ وَ الْفُرْقان …» «ماهِ رمضان است ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه‌های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» همان طور که فصل بهار، فصل رویش طبیعت و جان گرفتن دوباره آن است، نزول قرآن در ماه رمضان نیز حیاتی دوباره بر روح و جان انسانهاست. چنان که خداوند متعال فرموده: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُم ْ…» «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد…» و لذا در روایات از قرآن کریم به عنوان «بهار دل‌ها» یاد شده است

به مناسب ماه مبارک رمضان در سلسله گزارش‌هایی به معرفی چند تن از اساتید و پیشکسوتان قرآنی که به ترویج قرآن کریم مبادرت ورزیده اند خواهیم پرداخت. در بخش سوم به معرفی و آشنایی مرحوم سیده فاطمه سیدخاموشی، ملقب به استاد طاهایی می‌پردازیم.

سیده فاطمه سید خاموشی یکی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و سیاسی ایران است که بیش از نیم قرن از عمر با برکت خویش را در راه اعتلای فرهنگ اسلامی و گسترش میزان تفکر جوانان و آشنا کردن آن‌ها به علوم و معارف اسلامی سپری کرده است.

سیده فاطمه سیدخاموشی (طاهایی) در سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متدین و در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی تحت تعلیم و تربیت پدرش «حاج عبدالله سیدخاموشی» که از تجار خوش نام و مورد وثوق تهران بود، سال‌های اولیه عمر را سپری کرد. مادرش «حاجیه شوکت ترخانی» خواهر مرحوم آیت‌الله میرزا جوادآقا تهرانی بود که اصول اولیه دینداری را به فاطمه آموخت. پس از پایان تحصیلات علوم جدید، زندگی مشترک خود را با حجت‌الاسلام سیدجلال‌الدین طاهایی آغاز کرد. در سال ۱۳۲۵ به مشهد مقدس مهاجرت کرد و ساکن آن شهر شد. در این مدت، در محضر حجت‌الاسلام سیدهاشم طاهایی، پدر همسرش، به تحصیل دانش ادامه داد.

شرکت در سمینارهای متعدد و مختلف از جمله: شرکت در کنگره پاکستان و ایراد ۵ جلسه سخنرانی در این کنگره بزرگ به مناسبت چهاردهمین قرن ولادت حضرت زینب (س)، کنگره مجمع جهانی اهل بیت (ع) در قم و تهران، سخنرانی در اجلاس تشخیص و منزلت زن در تهران و شرکت در میزگرد این اجلاس و حضور فعال در سمینارهای دفاع از حقوق زن در شیراز، قم و رفسنجان و ایراد سخنرانی، برگزار کننده همایش‌ها و میزگردها در مورد مسأله حجاب، شخصیت ائمه معصومین (ع)، نماز، مبلغان، وحدت حوزه و دانشگاه، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب، نقش زن در ولایت‌پذیری جامعه در محل مدرسه علمیه نرجس (س) «واحد مرکزی» و شعبات شهرستان‌ها، جذب و تربیت طلاب جوان خارجی از کشورهای چین، پاکستان، فرانسه، آمریکا، اندونزی، تایلند، حجاز، مالزی، عراق، افغانستان، کنگو، تاجیکستان، بوسنی و هرزگوین، برمه، آذربایجان به منظور تبلیغ و نشر اسلام و صدور انقلاب به جهان، تربیت نیروهای متخصص و متعهد جهت تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش، اعزام مبلغ جهت رساندن پیام اسلام و انقلاب به مراکز مختلف در شهر مشهد و شهرستان‌ها به ویژه در ماه مبارک رمضان، در دهه فجر و ایام سوگواری محرم و صفر و…. علاوه بر آن اعزام ۲۵ نفر از مبلغان به کشورهای آلمان، دوبی، پاکستان، چین، مالزی، قزاقستان، و عربستان سعودی (حج تمتع) بخشی اندک از فعالیت‌های این بانو بوده است.

تشکیل کلاس‌های معارف اسلامی

وی در سال ۱۳۳۵ موفق به تشکیل کلاس‌های معارف اسلامی و تدریس علوم دینی شد و در پی استقبال زیاد بانوان و پیشنهاد علما و بزرگانی چون آیت‌الله میلانی، در سال ۱۳۴۵ اقدام به تأسیس مدرسه علمیه (مکتب) نرجس (س) کرد.

همزمان با اوج‌گیری قیام مردمی علیه رژیم پهلوی، به سبب فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی استاد طاهایی که با هدف روشنگری مردم انجام می‌گرفت، در یکی از سخنرانی‌های وی با هجوم ایادی رژیم، حوزه علمیه نرجس (س) موقتاً به تعطیلی کشیده شد و در این مقطع، مجالس درس و سخنرانی به طور مخفیانه در منازل مردم ادامه یافت.

آثار و تألیفات

از تألیفات وی علاوه بر ده‌ها جزوه درسی، می‌توان به کتاب‌هایی تحت عنوان سیری در خطبه فدک حائز رتبه کتاب برتر در همایش «برترین حوزوی و پیروی علمی و علمی از یگانه زمان حضرت زهرا (س)» سیری در دعای مکارم الاخلاق، معیار شناخت شیعه، سیری در زیارت عاشورا نام برد

استاد طاهایی افزون بر عضویت شورای فرهنگ عمومی استان خراسان از سال ۱۳۷۸، در سال ۱۳۸۲ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم نمونه فرهنگ و در سال ۱۳۸۳ در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان خادم قرآن در عرصه آموزش معرفی شده بود.

یادآور می‌شود، سیده فاطمه سیدخاموشی (طاهایی)، مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد در بهمن ۸۸ بر اثر عارضه قلبی در بیمارستانی در مشهد دار فانی را وداع گفت.

حضرت آیت الله خامنه ای در پیام تسلیتی در خصوص استاد طاهایی تاکید کردند: این بانوی بزرگوار در مدت نزدیک به نیم قرن، خدمات ارزشمندی در تعلیم و تربیت بانوان و گسترش معارف اسلامی تقدیم داشته و با تأسیس مرکز علمی و فرهنگی «مکتب نرجس» کانون با ارزشی ایجاد نمود که امید است از این پس نیز به خدمات خود ادامه دهد. علو درجات و حشر با اجداد طاهرین را برای آن بانوی خدمتگزار مسئلت می‌نمایم.

کد خبر 5470007 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: افغانستان اندونزی ماه مبارك رمضان حج تمتع آذربایجان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رژیم پهلوی ایالات متحده امریکا طاهایی خادمان قرآن ماه رمضان 1401 ماه رمضان 1401 ماه امید ماه مبارك رمضان قرآن کریم قرآن نهج البلاغه مسجد روز جهانی قدس نمایشگاه قرآن ایران امام خمینی فلسطین آیت الله خامنه ای استاد طاهایی معارف اسلامی سیده فاطمه قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۲۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است

حجت الاسلام محمد قمی روز جمعه و در حاشیه برگزاری نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگاران گفت: این آزمون یک مرحله از مسیر اعطای مدرک به حافظان قرآن است که دارای سختی های خاص خود است و به طور معمول حدود ۱۲ درصد شرکت کنندگان مورد تائید برای دریافت مدرک قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بیشتر شرکت کنندگان با ذوق و شوق وصف ناپذیری به همراه اعتماد به نفس با توجه به معنا، تدبر، ترجمه و تفسیر قرآن کریم در این آزمون شرکت کرده اند که در گفت و گو با آنان علاقه‌مندی به محک زدن آموخته های خود را بیان می‌کنند و دغدغه مدرک ندارند که این موضوع نشان از جدّی گرفتن قرآن در جامعه ما است.

این مقام مسوول با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی شرکت کنندگان این آزمون نسبت به دوره های گذشته بیان کرد: حدود ۱۲ هزارو ۵۰۰ نفر از سراسر کشور در  نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم شرکت کرده اند که نزدیک به دو سوم از آنان بانو هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
  • تجلیل از ۱۵۰ استاد و مربی نظامی و عقیدتی بسیج در مشهد
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • خاموشی صدایی ماندگار
  • تلاش‌های زوج فرهنگی در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان هندورابی