Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@02:45:41 GMT

ویروسی که علائمش شبیه کروناست

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۴۴۵۱

ویروسی که علائمش شبیه کروناست

به گزارش جام جم آنلاین، این ویروس فقط انسان‌ها را مبتلا می‌کند. ویروس اپشتین بار از خانواده هرپس ویروس‌ها است و به عنوان ویروس هرپس انسانی ۴ یا HHV-۴ نیز شناخته می شود.

تخمین زده می شود که تا ۹۰ درصد از جمعیت بزرگسال جهان به ویروس اپشتین بار مبتلا هستند اما بسیاری از افرادی که این ویروس را در بدن خود دارند، هیچ علائمی ناشی از ابتلا به این ویروس را تجربه نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بسیاری از افراد در دوران کودکی یا نوجوانی به این ویروس آلوده می شوند.

بر اساس آمارها، در ایالات متحده حدود نیمی از جمعیت تا سن پنج سالگی به ویروس اپشتین بار مبتلا شده و بقیه افراد نیز بیشتر در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی به این ویروس مبتلا می شوند.

افرادی که در دوران کودکی به این ویروس مبتلا می شوند، علائم عفونت را نشان نمی دهند با این حال افرادی که در دوران نوجوانی یا بزرگسالی به آن مبتلا می شوند ممکن است به بیماری مونونوکلئوز عفونی مبتلا شوند.

به گزارش ایسنا، معمول‌ترین علائم بیماری مونونوکلئوز عفونی ناشی از ابتلا به ویروس اپشتین بار شامل گلودرد شدید، تب که معمولا با لرز همراه نیست، خستگی شدید، تورم غدد لنفاوی و سردرد که می تواند چندین ماه ادامه یابد. علائم کمتر مشاهده شده نیز شامل بدن درد، بثورات جلدی یا سرفه هستند.

همچنین پس از پایان عفونت اولیه، این ویروس در بدن نهفته باقی می ماند.

درمان مونونوکلئوز عفونی نیز که معمولا توسط EBV ایجاد می شود، شامل درمان علائم و نظارت بر عوارض است.

عوامل خطر بیماری مونونوکلئوز عفونی


ویروس اپشتین بار بسیار مسری است و شیوع آن به ویژه در جمعیت بزرگسالان دبیرستانی و دانشگاهی شایع است.

ویروس عامل این بیماری از طریق تماس با مایعات عفونی بدن فرد مبتلا به ویژه بزاق منتقل می شود. از این رو برخی روش های انتقال این ویروس عبارتند از:

* مسواک مشترک

* استفاده از ظروف آشامیدنی و کارد و چنگال مشترک، به خصوص اگر در فاصله زمانی بین دو نوبت استفاده، شسته نشود.

* سرفه و عطسه کردن فرد بیمار

* پیوند عضو یا انتقال خون از اهدا کننده مبتلا به ویروس اپشتین بار

همچنین کودکان خردسال ممکن است از طریق گذاشتن اسباب بازی هایی که در تماس با بزاق آلوده سایر کودکان بوده در دهان خود یا از دست مراقبانی که بزاق آلوده روی آنها وجود دارد، به این ویروس مبتلا شوند.

افرادی که این ویروس را در بدن خود دارند حتی زمانی که خودشان هیچ علائمی را تجربه نمی کنند می توانند آن را به دیگران منتقل کنند. دوره نهفتگی بین ابتلا به این ویروس و بروز علائم آن نیز بسیار طولانی است و ممکن است این ویروس تا هشت هفته در بدن افراد بدون بروز هیچی علامتی وجود داشته باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: هرپس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، دفتر رسانه‌ای دولت غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس ارزیابی‌ها و گزارش‌های بین‌المللی که ادارات دولتی غزه نیز آن را تایید می کنند، حدود ۱۰ درصد از پرتابه‌ها و موشک‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه استفاده کرده و مجموع آن بالغ بر ۷۵ میلیون تن ماده منفجره است، عمل نکرده است.

سلامه معروف رییس دفتر رسانه‌ای غزه در اظهاراتی مطبوعاتی با اعلام این موضوع تاکید کرد که به این ترتیب حدود ۷.۵ میلیون تن ماده منفجره عمل نکرده در خیابان‌ها و زمین‌ها و ساختمان‌های مسکونی و ویرانه‌های منازل در بخش‌های مختلف غزه وجود دارد که این میزان ماده منفجره خطر بسیار زیادی دارد که حتی با توقف جنگ در غزه نیز به پایان نمی‌رسد و باید این پرتابه‌ها منهدم شده یا خطر انفجار آن از بین برود.

این عضو دولت غزه از جامعه جهانی خواست تا تیم‌های تخصصی و مهندسی و کارشناسان مواد منفجره را برای بررسی این موضوع به غزه اعزام کند و تیم‌های فنی و تخصصی حاضر در غزه را نیز با امکانات لازم تجهیز کنند.

وی نسبت به انفجار بسیاری از مواد منفجره باقی مانده از ارتش اسرائیل در منازل فلسطینیان که به ویژه مانند قوطی‌های کنسرو غذا هستند، هشدار داد. به نظر می‌رسد ارتش اسراییل خباثت جدیدی را برای استمرار نسل کشی در غزه که ساکنان آن در نتیجه جنگ و محاصره شدید صهیونیست‌ها با گرسنگی شدید مواجه هستند، در پیش گرفته است.

اخیرا موارد متعددی از انفجار این قوطی‌های بمب گذاری شده در غزه مشاهده شده است که از جمله آنها جراحت شدید «محمد یاسر سمور» ۱۴ ساله است. او در ویرانه‌های منزل خود در الزنة در شهر خان یونس وقتی دنبال لوازم خود بود، به یک قوطی غذا از باقی مانده غذای ارتش اسراییل برخورد کرد و وقتی درب قوطی را باز کرد، قوطی منفجر شد. این انفجار باعث شد چند عضو بدن وی قطع شود و افراد دیگری که در کنار او بودند نیز زخمی شوند.

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون هجمه وحشیانه‌ای را به نوار غزه آغاز کرده که در نتیجه این حملات صدها هزار فلسطینی ساکن غزه شهید یا زخمی شده اند و بسیاری از زیر ساخت‌های غزه به کلی منهدم شده است. این رژیم همچنین سیاست گرسنه ‌نگه داشتن مردم غزه را در پیش گرفته که در نتیجه آن بسیاری از ساکنان غزه حتی به خورد علوفه حیوانات روی آورده اند.

کد خبر 6092746

دیگر خبرها

  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • کنایه آذری جهرمی به صداوسیما: «بنیاد آقاخان» عکس‌العملی شبیه «ساترا» نداشت
  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد