Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در جده با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.

به گزارش ایران اکونومیست از خبرگزاری آناتولی ترکیه، سلمان بن عبدالعزیز پنجشنبه شب طی یک مراسم رسمی در قصر پادشاهی السلام جده از رئیس جمهور ترکیه استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، اردوغان و ملک سلمان پس از پایان دیدار دوجانبه که در پشت درهای بسته انجام شد به ضیافت شام رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که جزئیات دیگری از این دیدار گزارش نشده است.

رجب طیب اردوغان عصر پنجشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی «ملک عبدالعزیز» جده شد و مورد استقبال «خالد الفیصل»، امیر مکه قرار گرفت.

سفر اردوغان به ریاض اولین سفر او از زمان به قتل رسیدن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول است.

۱۳ فرودین (۲ آوریل) وزارت دادگستری ترکیه با انتقال محاکمه مظنونان سعودی الاصل در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مقتول مخالف رژیم آل‌سعود در کنسولگری عربستان در استانبول به ریاض موافقت کرد.

به این ترتیب مهم‌ترین درخواست ریاض از آنکارا برای رونق پیدا کردن رابطه سیاسی - اقتصادی که همان بسته شدن پرونده قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی بود، انجام شد و با ارجاع این پرونده به عربستان و چشم پوشی آنکارا از این پرونده، در عمل رابطه ترکیه – عربستان به مرحله عادی سازی وارد شد.

خاشقچی که روزنامه نگار واشنگتن پست و از مخالفان رژیم سعودی به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد این رژیم محسوب می‌شد، شهریور ۱۳۹۷ در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی قطعه قطعه و کشته شد؛ همین مساله موجب تنش شدید میان آنکارا – ریاض شد. در کنار این مساله، دخالت‌های ترکیه در موضوع لیبی و شماری دیگر از کشورهای عربی که در سال ۱۳۸۹ درگیر انقلاب شدند، مسایلی است که به اختلافات و تنش میان ریاض و آنکارا دامن زد.

اما در چند ماه اخیر آنکارا درصدد بهبود روابط خود با ریاض و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برآمده است که انتقال پرونده جمال خاشقچی به ریاض نشان می‌دهد مقامات ترکیه سر این پرونده با مقامات سعودی به ویژه ولیعهد این کشور معامله کرده‌اند.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم روز دوشنبه نوشت: بر اساس خبرهایی که از آنکارا می‌رسد، اردوغان قصد دارد تا پیش از پایان ماه مبارک رمضان مناسک عمره را در مکه انجام دهد. دیپلمات‌های وزارت خارجه ترکیه این اقدام را سیاست آرام کردن اوضاع، تعادل مجدد منافع و تنوع طلبی به‌ویژه پس از فشارهای متعدد، بحران نظامی و بحران اوکراین می‌نامند.

به نوشته این روزنامه عربی زبان، رئیس جمهور ترکیه به دنبال حل و فصل اختلافات با عربستان است و او این کار را شروع کرده است. او همچنین به تقویت توافقات، امکانات همکاری‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری با کشوری مانند امارات هم تمایل دارد.

آنکارا در عین حال در تلاش برای از سرگیری روابط تجاری و اقتصادی و لغو تصمیم مقامات سعودی برای جلوگیری از سفر سعودی‌ها به ترکیه است، چرا که در دو سه سال گذشته گردشگری ترکیه تا حدودی متضرر شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ملک سلمان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ملک سلمان روزنامه نگار جمال خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | جمله خاص پادشاه عربستان درباره غرور ایرانی‌ها به صدام به روایت ظریف

2641 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901714

دیگر خبرها

  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • ببینید | جمله خاص پادشاه عربستان درباره غرور ایرانی‌ها به صدام به روایت ظریف
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم