Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@12:57:05 GMT

خانه موزه فروغ فرخزاد امسال بازسازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۴۸۷۶

خانه موزه فروغ فرخزاد امسال بازسازی می‌شود

اگرچه قانون حفاظت و حراست از خانه‌های تاریخی و آثار ملی را به عهده میراث فرهنگی قرار داده است، ولی شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی می‌تواند مرمت و نگهداری این خانه‌ها را بعد از تملک در دستور کار قرار دهد. شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران در سال جدید بنا دارد مرمت و نگهداری خانه فروغ فرخزاد را به عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه فروغ فرخزاد در سال ۱۳۹۷ در لیست آثار ملی ثبت شده است. در مهر ماه سال ۱۴۰۰ هم مورد تملک قرار می‌گیرد. به همین دلیل با مویدی، مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران درباره مرمت این خانه موزه و سایر موزه‌ها به گفتگو نشستیم.

مویدی:خانه پدری فروغ فرخزاد و عمارت وثوق‌الدوله جزو بناهایی هستند که مرمت و بازسازی آن در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. پیش از این هم خانه سیمین و جلال، خانه اخوان ثالث، خانه عزت‌الله انتظامی، خانه دکتر شریعتی، خانه استاد معین، خانه شهید بهشتی و خانه شهید مطهری جزو خانه‌هایی بودند که مرمت و بازسازی آن‌ها توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی انجام شده است. 

مرمت خانه فروغ فرخزاد با چه مبلغی انجام می‌شود و آیا کاهش بودجه مرمت برای این خانه موزه از سوی شورای شهر صحت دارد؟

هیچ محدودیتی از سوی مدیریت شهری برای مرمت خانه فروغ فرخزاد وجود ندارد. ما در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به دنبال خانه‌های با ارزش تاریخی و فرهنگی بودیم که مورد تملک شهرداری بودند ولی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌بردند. یکی از این بناها، خانه‌ی پدری مرحوم فروغ فرخزاد است. براین اساس طی تفاهمی در ابتدای سال ۱۴۰۱ این ملک از شهرداری منطقه ۱۱ به شرکت توسعه منتقل و بلافاصله پس از بررسی اولیه به دلیل حساسیت مرمت بناهای میراثی، فراخوانی برای شناسایی مشاور واجد صلاحیتی صورت گرفته تا درباره وضعیت بنا بررسی و‌ چگونگی انجام مرمت آن تعیین شود.

واگذاری خانه نیما یوشیج از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران به کجا رسید؟

مکاتبه‌ای با شهردار تهران داشتیم تا خانه نیما یوشیج از سوی سازمان زیباسازی به شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری واگذار شود که مقدمات این واگذاری در حال انجام است.

خانه موزه‌هایی وجود دارد که در دست سازمان میراث فرهنگی است، ولی اقدامی برای مرمت و نگهداری آن‌ها صورت نمی‌گیرد و در مرحله نابودی آثار قرار دارد. تملک این خانه‌ها جزو برنامه‌های شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری نیست؟

قانون هیچ تکلیفی را به شهرداری‌ها ابلاغ نکرده که نسبت به تملک خانه موزه‌ها اقدام کنند؛ بنابراین میراث فرهنگی به عنوان پرچمدار حفاظت از فرهنگ و آثار ملی باید رویکرد جدی را پیش بگیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت زمین و عدم تمایل صاحبان خانه‌های تاریخی به حفظ این آثار، شهرداری تهران با مشکلات جدی رو‌به رو بوده است و نمی‌تواند مانند گذشته اماکن را تملک کند.

سال گذشته سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۲ تهران گفته بود که خانه شیخ فضل‌الله نوری در انتظار تملک شهرداری منطقه است و اگر تملک این ملک در شورای شهر مطرح شود، مرمت و بازسازی آن را شهرداری انجام می‌دهد. تملک این خانه موزه به کجا رسیده است؟

از مالک خانه شیخ فضل‌الله دعوت کرده‌ایم که جلسه مشترکی را برگزار کنیم و درباره نحو تملک و بهره‌برداری آن صحبت کنیم که بنا به دلایلی فعلا تمایلی برای این همکاری از سوی آن مجموعه مشاهده نشده است. به همین دلیل، تصمیم گرفته شده که فرآیند این گفتگوها ادامه پیدا کند. 

درباره مرمت خانه استاد معین در منطقه ۱۴ توضیح بفرمایید که به چه صورت خواهد بود. باتوجه به اینکه بخشی از این خانه موزه در جهت توسعه و آموزش موسیقی هنرجویان به کار گرفته شده است.

خانه موزه استاد معین جزو اولین خانه موزه‌هایی است که توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. ولی در مقطعی بهره‌برداری این خانه به منطقه ۱۴ تهران واگذار شد. در روزهای آخر سال ۱۴۰۰ طی جلسه ای با شهردار محترم منطقه ۱۴ تفاهم شد که منظور نگهداشت و بهره برداری مطلوب این خانه موزه به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی باز گردد. ولی علیرغم مکاتبات انجام شده تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فروغ فرخزاد نیما یوشیج میراث فرهنگی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی خانه فروغ فرخزاد مرمت و بازسازی شهرداری تهران خانه موزه موزه ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار، حسن محمدی ادیب ظهر سه‌شنبه در بازدید از خانه‌های تاریخی اردبیل اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای احیا و ساماندهی بناهای تاریخی استان با مشارکت بخش خصوصی و واگذاری از طریق صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی، فراخوان مزایده یکی دیگر از بناهای تاریخی اردبیل توسط این صندوق منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری خانه تاریخی آصف اردبیل از طریق فراخوان مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بناهای تاریخی منتشر شده از سوی صندوق توسعه و احیا انجام می‌شود و متقاضیان تا ۱۷ اردیبهشت ماه فرصت شرکت در این فراخوان را دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به برنامه‌ریزی برای واگذاری سایر بناهای تاریخی استان، بیان کرد: با توجه به اینکه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی راه حلی مناسب برای مرمت و احیای این بناها است، در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از ۴ بنای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز سایر بناها به مرور در لیست واگذاری قرار می‌گیرند.

محمدی ادیب ادامه داد: علاقمندان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بنای تاریخی می‌توانند برای شرکت در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) مراجعه کنند.

کد خبر 6093206

دیگر خبرها

  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال