Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر احمد دلبری درگفت و گو با همشهری آنلاین تصور آسیب پذیر شدن افراد در سنین بالا توضیح می‌دهد: از آنجایی که فرایند سالمندی و بازنشستگی، فرایندی نامحسوس است و به تدریج سراغ افراد می‌رود، بنابراین نیاز است که افراد برای رویارویی با دوره بازنشستگی و سالمندی آموزش‌هایی ببینند و یاد بگیرند که چگونه به‌طور میانگین از یک سوم باقیمانده عمر خود استفاده کنند اما با توجه به این‌که در کشور ما این فرایند، یک‌شبه اتفاق می‌افتد، آموزش‌های خودمراقبتی و سازگاری با دوره بازنشستگی و سالمندی آموزش داده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته فرایند بازنشسته شدن طی یک دوره دو ساله اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهد: در این کشورها کسانی که قصد بازنشستگی دارند، تجربیات سال‌های‌ کاری خود را به نیروهای جوان منتقل می‌کنند و در باقیمانده زمان آزاد خود، آموزش‌های لازم را برای مواجهه با سالمندی و بهره‌مندی از اوقات فراغت فرا می‌گیرند.  

این استاد دانشگاه معتقد است برای داشتن نشاط و شادابی در دوره بازنشستگی و سالمندی باید زیرساخت‌های متناسب با این سن و سال فراهم شود. او در این‌باره توضیح می‌دهد: در این کشورها بعد از اینکه افراد بازنشسته می‌شوند در مراکز روزانه سالمندان یا همان باشگاه بازنشستگان، اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند. آنها در این مراکز با همسالان خود برای توانمند شدن تلاش می‌کنند و آموزش‌هایی را در ابعاد مختلف زندگی در دوره سالمندی فرامی‌گیرند. انجام فعالیت‌های مؤثر باعث می‌شود تا فرد حس بهتری نسبت به خود داشته و در نتیجه از زندگی شاد و روحیه بهتری برخوردار باشد.  

طبق گفته دکتر دلبری در جوامع دیگر، سالمندان کمتری با مشکلات اقتصادی مواجهند، چون اغلب از حقوق و مزایای بازنشستگی بالایی برخوردارند.

وی همچنین ادامه می دهد: دغدغه‌های مالی و نامناسب بودن شرایط اقتصادی از عواملی است که باعث می‌شود سالمندان ما نتوانند زمانی برای رسیدگی به خود اختصاص بدهند و ناخواسته از انجام فعالیت‌هایی که باعث نشاط و شادابی آنها می‌شود، بازبمانند.

او می‌گوید: با توجه به اینکه تقریباً ۵۵‌درصد شهروندان از حقوق و مستمری دوره بازنشستگی برخوردار نیستند، تأمین معاش در دوره بازنشستگی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد است که می‌تواند در بروز مشکلات روحی و ناتوانی برای اختصاص وقت کافی برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه موثر باشد.  

این استاد دانشگاه معتقد است باورهای غلطی که در جامعه وجود دارد هم در نوع نگاه افراد به سالمندی تأثیرگذار است.

او در این‌باره بیان می‌کند: ثابت شده انسان‌ موجودی است که تا زمان حیات، می‌تواند باز هم فعالیت یا مهارت جدید را فرا بگیرد. بنابراین باور ناتوانی در دوره سالمندی درست نیست. چنین باوری نشأت گرفته از این است که اکثریت قریب به اتفاق ما هرکاری را به یک سن خاص نسبت می‌دهیم، به‌عنوان مثال باور داریم دوره کودکی و جوانی باید آموزش ببینیم، در دوره میانسالی کار کنیم و بعد وارد دوران بازنشستگی و سالمندی شویم. تغییر دیدگاه باید از تک تک ما و حتی از کودکی و در مدارس شروع شود.

کد خبر 673109 برچسب‌ها سالمندان سالمندی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سالمندان سالمندی بازنشستگی و سالمندی دوره بازنشستگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: ۱۷هزار و ۷۴۵ پرونده سالمندان تحت حمایت کمیته امداد استان به ۶۹ مرکز نیکوکاری واگذار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: 17هزار و 745 پرونده سالمندان تحت حمایت کمیته امداد استان به 69 مرکز نیکوکاری واگذار شد.
سیدرضا حسینی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمیته امداد در راستای تحقق احکام برنامه ششم و به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بدنه مردمی،کوتاه کردن فرایند‌ها، تسهیل در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات مددکاری، ارتقای کیفیت زندگی، بهبود خدمت‌رسانی به مددجویان سالمند (فقط حمایتی) در جهت استفاده از ظرفیت مراکز نیکوکاری در ارائه خدمت به محرومین، هم‌افزایی و برون‌سپاری پرونده‌های مددجویی سالمندان را نیز به مراکز نیکوکاری مددکاری واگذار کرده است.

وی هدف از این اقدام را بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد برشمرد و تصریح کرد: خدمت‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر، رفع مشکلات نیازمندان و تأمین نیازهای آنها و کوچک‌سازی و چابک‌سازی سازمان از دیگر اهداف واگذاری پرونده‌ها به مراکز نیکوکاری است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: ارائه آموزش‌های چهره به چهره و مؤثر در سبک زندگی، ارائه خدمات مطلوبتر به سالمندان، توانمندسازی خانواده‌های مستعد و افزایش رضایتمندی عمومی از برنامه‌های حوزه حمایت است. 4 هزار و 341 نفر معلم و استاد دانشگاه با ثبت‌نام در طرح اکرام، حامی 7 هزار و 39 فرزند ایتام و محسنین هستند. جامعه فرهنگی و معلمان در برابر پدیده‌های اجتماعی بی‌تفاوت نبوده و همواره در هدایت جامعه به‌سمت فعالیت‌های خیرخواهانه، نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده‌اند.

به‌گفته وی بیش از 50 درصد حامیان معلم و استاد دانشگاه بیش از 5 سال حامی هستند که با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود می‌کوشند آینده‌ای روشن را برای فرزندان تحت‌تکفل رقم بزنند.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم کمیته امداد ترویج فرهنگ خیر و احسان در جامعه است گفت: معلمان تربیت‌کننده نسل آینده هستند که به‌عنوان یک فرد نیکوکار می‌توانند در تربیت نسل آینده به‌عنوان انسان‌هایی نوع‌دوست و خیرخواه، کمک‌حال و یاریگر کمیته امداد در رسیدگی به امور نیازمندان باشند.

وی از معلمان و فرهنگیان به‌عنوان سفیران مهربانی یاد کرد و با قدردانی از آنان افزود: با تشویق و ترغیب معلمان هم‌اکنون یک‌هزار و 304 دانش‌آموز استان نیز در طرح اکرام ایتام مشارکت دارند.

انتهای پیام/252+

دیگر خبرها

  • مرگ و زندگی ما به دست میدان مغناطیسی زمین است!
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • رمزهای عبور، گلوگاه‌های امنیت به شمار می‌رود
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • اسرائیل از مقاومت فلسطینیان خسته شده است/جنبش دانشجویی شکل گرفته،برخلاف تصور صهیونیسم جهانی است
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • دوره تربیت‌معلم سبک زندگی قرآنی در شیراز برپا شد