Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، محققان اکنون با توجه به خطر خونریزی خطرناک این دارو توصیه می‌کنند که اکثر افراد برای جلوگیری از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین را شروع نکنند.

کارگروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، دستورالعمل‌های خود را به روز کرد تا توصیه کند از شروع مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در افراد ۶۰ سال و بالاتر جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر دستورالعمل‌ها عمدتاً بر اساس داده‌های سه کارآزمایی بالینی بزرگ منتشر شده در سال ۲۰۱۸ است که همه آنها نشان می‌دهند فواید آسپرین حداقل بوده و قطعاً خطر خونریزی گوارشی و مغزی آن بیشتر است.

دکتر «یوجین یانگ»، رئیس شورای رهبری بخش پیشگیری کالج آمریکایی قلب و عروق، گفت: «این آزمایشات اساساً هیچ فایده‌ای در کاهش حوادث قلبی عروقی نشان ندادند، اما میزان خونریزی را افزایش دادند. ما متوجه شدیم که فواید آن واقعاً مشهود نیست و مضرات آن به طور مداوم از نظر افزایش خونریزی مشخص شده است.»

او گفت: «ما دریافتیم که مصرف روزانه آسپرین ممکن است احتمال ابتلاء به خونریزی عمده گوارشی مانند زخم معده را تا حدود ۶۰ درصد افزایش دهد. همچنین به نظر می‌رسد که خطر خونریزی در مغز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.»

آسپرین با مسدود کردن عملکرد پلاکت‌ها، سلول‌های خونی که با هم جمع می‌شوند و لخته‌ها و دلمه‌ها را تشکیل می‌دهند، خون را رقیق می‌کند.

پزشکان امیدوار بودند که با کاهش انعقاد خون، آسپرین با دوز پایین خطر حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط با لخته را نیز کاهش دهد. دوز پایین بین ۸۱ میلی گرم تا ۱۰۰ میلی گرم است.

محققان توصیه می‌کنند که هیچ فرد ۷۰ سال یا بالاتر برای جلوگیری از سکته یا حمله قلبی شروع به مصرف آسپرین نکند.

البته توصیه جدید برای افرادی که در حال حاضر مشکلات قلبی دارند و آسپرین با دوز پایین مصرف می‌کنند، اعمال نمی‌شود. این افراد شامل کسانی می‌شود که جراحی قلب باز انجام داده‌اند، تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته‌اند، سکته مغزی یا حمله قلبی داشته‌اند یا مبتلا به انسداد شریان‌های اصلی تشخیص داده شده اند.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سلامت قلب آسپرین حمله قلبی سکته آسپرین با دوز پایین مصرف روزانه آسپرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها

راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای دارو‌هایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گزارش ایلنا، به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می‌باشد و هیچوقت نباید دارو‌های OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه دارو‌های OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می‌باشد.

دیگر خبرها

  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟