Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@13:52:44 GMT

غیررشید چه کسی است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۰۷۸۷

براساس قانون فردی که غیر رشید است دارای حق و حقوق قانونی است. ناطقان: شاید بارها با کلمه غیر رشید در محاکم یا جامعه برخورد کرده باشید و باید بدانید که غیر رشید در حقوق ایران دارای حق و حقوق است.

غیررشید کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلائی نباشد و منظور از عقل، متعارف عقول است.سفیه در فقه و حقوق مدنی به کسی گفته می‌شود که عادت او اسراف و تبذیر در خرج است و تصرفات مالی او عاقلانه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قانون،واژه غیررشید با سفیه مترادف است.

در فقه،سفیه به معنای کسی است که اموال خود را در غیر اغراض صحیح و عقلانی صرف می‌کند و صفت و حالتی در او وجود ندارد که موجب حفظ و نگهداری اموالش شده و مانع صرف آنها در راه‌های غیر عقلائی شود.

برخی مواقع انسان ممکن است در معاملات خود فریب خورده و مرتکب اشتباهاتی هم بشود؛ولی این موارد استثنائی، دلیل بر سفاهت شخص نیست.

سفه یک کیفیت نفسانی در انسان است که سبب می‌شود فرد غالبا اموال و حقوق مالی خود را در راه‌هایی که شایستگی اعمال عقلاء را ندارد، مصرف کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: غیر رشید ، حق و حقوق ، تصرف اموال

منبع: ناطقان

کلیدواژه: غیر رشید حق و حقوق تصرف اموال غیر رشید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اموال بابک زنجانی به خزانه کشور بازگشت شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: اموال بابک زنجانی در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل و به خزانه کشور بازگشت شده است این موضوع مورد تایید رسمی بانک مرکزی قرار گرفته است.

بنا بر کارشناسی‌های صورت گرفته، این اموال، کفاف بدهی‌ها و خسارت‌های او خواهد بود و اگر بازگشت اموال قبلی را هم افزون کنیم مبلغ برگشت داده شد بیش از کل رقم بدهی و خسارت است مبلغ بدهی هم به صورد ارزی به قیمت روز برگشته است.

پرونده بابک زنجانی عفو منجر به آزادی نشده است و مجازات وی به دلیل همکاری در بازگرداندن اموال تخفیف داده شده است و وی باید بیست سال را تحمل کند.

گفتنی است؛ اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده بابک زنجانی اعلام کرد: حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

کد خبر 6093056

دیگر خبرها

  • واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
  • طرح شناسه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران اجرایی شد
  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی با تایید رییس قوه قضاییه
  • حکم اعدام بابک زنجانی با موافقت رهبری تبدیل به ۲۰ سال زندان شد
  • از آزادی بابک زنجانی تا بازداشت صاحب چای دبش و باغ ازگل
  • قوه قضاییه: اموال بابک زنجانی به خزانه کشور بازگشت
  • اموال بابک زنجانی به خزانه کشور بازگشت شده است
  • حکم اعدام «بابک زنجانی» نقض شد
  • حکم اعدام «بابک زنجانی» نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید