Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@05:00:16 GMT

چه کنیم تا جنگل های زاگرس احیا شود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۱۱۱۲

چه کنیم تا جنگل های زاگرس احیا شود؟

کارشناس محیط زیست گفت: برای اینکه طرح جامع برای احیا و توسعه جنگل های زاگرس اجرا شود باید آن منطقه برای ده سال آیش شود و تحت هیچ شرایطی نباید دام در آنجا وارد نشود.

محمد درویش کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره تدوین طرح جامع برای احیا و توسعه جنگل های زاگرس اظهار کرد: این جنگل ها منشا تولید دست کم 45 درصد از آب شیرین ایران هستند و بزرگترین و مهم ترین رودخانه های ایران تداوم حیاتشان مدیون زاگرس است از نظر ضریب امنیت زیستی این جنگل ها ارزشمند و راهبردی و غیر قابل جایگزین هستند و رودهای مشهور ایران از جمله سفید رود، کارون، زاینده رود، زرینه رود و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. همه مدیون زاگرس اند و طبیعی است که دولت حفظ این منابع استراتژیک تامین آب شیرین را در اولویت کار قرار دهد.

وی ضمن اظهار امیدواری برای اجرایی شدن این طرح بیان کرد: برای اینکه این دستور اجرا شود باید زاگرس برای ده سال آیش (  کشت ‎نکردن زمین برای یک دوره‌ی زمانی معین) شود و تحت هیچ شرایطی نباید دام در آن وارد نشود همچنین نباید کشاورزی، کف زنی و گلازنی( سرشاخه زنی) در آن انجام شود.

درویش ادامه داد: برای جبران معیشت مردمی که در زاگرس زندگی می کنند باید به سرعت بتوانیم روش های مکمل و جایگزین را معرفی کنیم و وابستگی معیشتی به مردم حاشیه زاگرس را کم کنیم و از آنان به عنوان قرقبانان منطقه استفاده کنیم. ما باید به سمت بالفعل کردن پتانسیل های بالقوه زاگرس در حوزه تاکثیر و پرورش گیاهان دارویی، ایجاد اقامتگاه های بومگردی و استفاده از انرژی خورشیدی برویم چراکه این ها مزیت های واقعی زاگرس هستند. 

 کارشناس محیط زیست درباره مزیت های اجرایی شدن این طرح خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح دیگر شاهد قاچاق چوب و کوره های زغال نخواهیم بود.

وی در پایان تصریح کرد: طرح تنفس را باید به درستی اجرا کنیم و حداقل ده سال اجازه دهیم زاگرس نفس بکشد و زادآوری دانه های بلوط دوباره ممکن شود و سنجاب ها به جنگل برگردند چراکه آنان می توانند آفت سوسک ها را کنترل کنند و دوباره زاگرس به مرحله تاب آوری خود برگردد.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جنگل محیط زیست زاگرس آب شیرین جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار، حسن محمدی ادیب ظهر سه‌شنبه در بازدید از خانه‌های تاریخی اردبیل اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای احیا و ساماندهی بناهای تاریخی استان با مشارکت بخش خصوصی و واگذاری از طریق صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی، فراخوان مزایده یکی دیگر از بناهای تاریخی اردبیل توسط این صندوق منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری خانه تاریخی آصف اردبیل از طریق فراخوان مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بناهای تاریخی منتشر شده از سوی صندوق توسعه و احیا انجام می‌شود و متقاضیان تا ۱۷ اردیبهشت ماه فرصت شرکت در این فراخوان را دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به برنامه‌ریزی برای واگذاری سایر بناهای تاریخی استان، بیان کرد: با توجه به اینکه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی راه حلی مناسب برای مرمت و احیای این بناها است، در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از ۴ بنای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز سایر بناها به مرور در لیست واگذاری قرار می‌گیرند.

محمدی ادیب ادامه داد: علاقمندان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بنای تاریخی می‌توانند برای شرکت در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) مراجعه کنند.

کد خبر 6093206

دیگر خبرها

  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد