Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رکسانا نیکنامی» تحلیلگر مسائل اروپا در تشریح دلایل و ابعاد برگزاری نشست آلمان برای اوکراین با حضور وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست آلمان برای اوکراین را می‌توان یک نشست با محوریت کشورهای غربی در قالب ناتو دانست که در گذشته‌ هم برگزار می‌شد. حالا هم این نشست و شرکت‌کنندگان آن در حال چنگ و دندان نشان دادن به روسیه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه ناتو بخواهد یک‌تنه وارد چالش با روسیه شود، بدون تردید منتفی است اما دستگاه دیپلماسی اروپا حالا وارد یک فعالیت مشخص شده است و معتقدم که آنها از دایره برخوردهای احساسی خارج شدند. به عنوان مثال آلمان تحریم‌های علنی و قطعی علیه روسیه اعمال کرده است که بسیار مهم قلمداد می‌شود و تأثیر عمیقی بر مسکو داشته است. در این میان باید توجه کرد که اوکراین عضو ناتو نبوده ولی در سال ۲۰۱۶ قرار بر این شد تا بسته کمک‌های همه‌جانبه به این کشور اعطا شود.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی هم اوکراین و ناتو توافقی را امضا کردند که بر اساس آن این کشور به عنوان عضو نیروهای پیشرفته ناتو پذیرفته شد اما به هر ترتیب عضویت مطرح نبود و در قالب بسته‌ کمک‌های همه جانبه تحت حمایت ناتو قرار گرفت. این کمک‌ها از ارسال تسلیحات گرفته تا کمک در بستر امنیت انرژی را تشکیل می‌دهد و بر همین اساس اوکراین در تمرین‌های نظامی ناتو شرکت داشته است. از سوی دیگر فنلاند و سوئد هم به عنوان اعضای نیروهای پیشرفته ناتو به این پیمان اجازه دادند تا در خاک خود پایگاه‌هایی از سوی ناتو افتتاح شود؛ تا جایی که ناتو در خاک اوکراین هم یک پایگاه نظامی داشت. به هر ترتیب این کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیست به همین جهت شاهد آن بودیم که در ابتدای حمله روس‌ها به اوکراین، آنها اصل چهارم منشور ناتو را اجرایی کردند و اساساً فرماندهی بالتیک ناتو، کمک‌های زیادی طی این مدت به اوکراین کرده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه دیده می‌شود ارتش اوکراین اهداف روسیه را مورد هدف قرار می‌دهند، دقیقاً همان کمکی است که از سوی فرماندهی بالتیک ناتو به کی‌یف اعطا می‌شود؛ چراکه اوکراین عملاً ساختار ماهواره‌ای و یا نظامی قوی و منسجم برای هدف قرار دادن روس‌ها در اختیار ندارد. در این میان اما باید توجه کرد که بسیاری از داده‌ها نشان می‌دهد جنگ به سمت درگیری ناتو و روسیه به صورت مستقیم نخواهد رفت. واقعیت این است که جنگ فعلی بین روسیه و اوکراین نیست، بلکه این جنگ بین مجموعه ناتو (آمریکا و اروپا) با روسیه انجام شده است و صرفاً زمین بازی آن اوکراین به حساب می‌آید. در این بین ایده بازگشت به شوروی از سوی کرملین باعث شد تا اشتباهات و محاسبات زیادی غلط از آب دربیایند. به یاد داریم که در زمان صدراعظمی آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۴ که قرار بود اجلاس گروه ۲۰ برگزار شود، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که قرار نیست در این اجلاس حضور داشته باشد.

نیکنامی افزود: در آن زمان صدراعظم آلمان به مسکو رفت و شخصاً پوتین را با اجلاس گروه ۲۰ دعوت کرد که نشان می‌داد یک شکاف میان کشورهای اتحادیه اروپا در قبال روسیه وجود دارد، اما حالا اینگونه نیست. در قضیه اوکراین کشورهایی که روزی به عنوان حوزه نفوذ سنتی روسیه از آنها یاد می‌شد هم علیه مسکو موضع گرفتند و اقدام می‌کنند. این روند نشان می‌دهد اردوگاه غرب به یک اتحاد منسجم علیه روسیه رسیدند. به همین دلیل معتقدم کمک‌های نظامی ادامه خواهد داشت و این روندِ جنگ می‌تواند تا سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه داشته باشد. به نظر می‌رسد که این روند همانند گذشته ادامه خواهد داشت مگر آنکه روس‌ها دست به یک اقدام انفعالی و سلبی بزنند و آنموقع کار به جایی بکشد که مسکو وارد درگیری با ناتو شود. دلیل ادامه کمک‌های غرب به اوکراین و استفاده آنها علیه روسیه این است که پرونده مذکور و منازعه فعلی در کی‌یف، به یک موضوع حیثیتی تبدیل شده است و فراتر از جنگ دو طرفه قلمداد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه غرب اعم از اروپا و آمریکا، جنگ میان اوکراین و روسیه را به نوعی یک مخاصمه میان «اقتدارگرایی و دموکراسی» می‌دانند. آنها معتقدند که تفکرات ملی‌گرایانه پوتین باعث این جنگ شده است و حتی می‌گویند که روس‌ها سقوط شوروی را اشتباه می‌دانند و معتقدند که آن روند یعنی حیات شوروی باید ادامه پیدا می‌کرد تا همان ارزش‌ها حفظ شوند. غرب معتقد است پرده آهنین فرو افتاده اما پرده مخملین همچنان وجود دارد. بر همین اساس پیروزی روسیه در پرونده اوکراین از منظر غربی‌ها یعنی پیروزی اقتدارگرایی بر دموکراسی. غرب معتقد است که اگر روسیه در پرونده اوکراین پیروز شود، دیری نمی‌گذرد که چین به تایوان حمله خواهد کرد و حتی ممکن از هند بخواهد دست به یک اقدام انفعالی در مورد محیط پیرامونی خود بزند که در نهایت غربی‌ها آن را نشأت گرفته از تفکر تزاری پوتین می‌دانند. لذا دو شقه شدن دنیا باز هم در حال نمایان شدن است و کمک‌های غرب به اوکراین هم در باب حفظ حیثیت اروپا و آمریکا در این منازعه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آلمان اتحادیه اروپا روسیه ناتو ولادیمیر پوتین اوکراین ولودیمیر زلنسکی کمک ها روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه ایتالیایی: ناتو در جنگ اوکراین برای خود دو خط قرمز مشخص کرده است

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا نوشته است: «ناتو به صورت بسیار محرمانه دو خط قرمز ایجاد کرده که عبور از آنها توسط روسیه می‌تواند منجر به درگیری ائتلاف و مسکو شود.

ورود ارتش بلاروس به درگیری اوکراین و جانبداری از روسیه یکی از این خط قرمزهاست. به گفته تحلیلگران غربی، اگر روسیه نتواند اوکراین را شکست دهد، ممکن است بلاروس را وارد درگیری کند، اگرچه اوکراین در حال حاضر ضعیف شده است. با عبور روسیه از این خط قرمز ناتو ممکن است طرف کی‌یف را بگیرد.»

روزنامه ایتالیایی نوشته است: «دومین خط قرمز، تحرک نظامی علیه کشورهای حوزه بالتیک یا لهستان و همچنین حمله روسیه به مولداوی است. با توجه بالا بودن این احتمال، این خط قرمز توسط کشورهای حوزه بالتیک مطرح شده که به شدت از روسیه می‌ترسند.

به عقیده آنها، به محض اینکه جنگ روسیه در اوکراین تمام شود، بلافاصله با کشورهای بالتیک وارد جنگ می‌شود.

به طور کلی، بروکسل آمادگی خود را برای وارد شدن به درگیری اعلام کرده، اما اطمینان حاصل کرده روسیه از هر دوی این دو خط قرمز عبور نخواهد کرد.

علتش هم این است که اولا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس بارها اعلام کرده که مینسک با اوکراین وارد جنگ نخواهد شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز تایید کرده که این درخواست را نخواهد داشت. دوم اینکه، مسکو بارها گفته قصد حمله به هیچ کشور اروپایی به ویژه کشورهای فقیر بالتیک را ندارد. پس پشت این «خطوط قرمز» چیزی جز وعده‌های توخالی و  تهدیدهای بی اساس نیست.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • روزنامه ایتالیایی: ناتو در جنگ اوکراین برای خود دو خط قرمز مشخص کرده است
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • ببینید | نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • فیلم/ نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو