Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحیده رضاییان زیارت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ پرونده آثار طبیعی نیز در سال گذشته در فهرست آثار طبیعی ملی استان ثبت شد و امسال نیز سه پرونده شاخص دیگر در دست تهیه است تا برای ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی آماده شود.

وی گفت: یک آبشار و رویشگاه  ارس آرچلی و چهار چشمه استان نیز در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضاییان افزود: چشمه های مهنان و گاوگل و چشمه های آبگرم مهمانک و ایوب و هم چنین آبشار شارشار این استان در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شده است.

به گفته رضاییان سرو مهرگان اسفراین نخستین اثر ثبت شده این استان در فهرست میراث طبیعی و  چهارمین اثر ثبت شده میراث طبیعی ایران است.

وی با بیان اینکه قدمت این درخت که با شماره ۴ در سال ۱۳۸۷ به عنوان میراث طبیعی توسط میراث فرهنگی ثبت شد، افزود: این اثر با بیش از هزار سال قدمت به دلیل قدمت بالا و پایداری در شرایط مختلف جوی و سازگاری با منطقه اهمیت زیادی از نظر ژنتیکی دارد.

مهرجان یا مهرگان نام قدیمی شهر اسفراین هست.

میراث طبیعی ملی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی ایران شناسایی، معرفی و ثبت می‌شود و شامل محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به علت کیفیت ویژهٔ فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد.

همچنین بقایای زمین‌شناسی و محوطه‌های برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبیعت به وجود آمده، مناطق جغرافیایی حفاظت‌شده، آثار زیستی و جانوری و مانند آن را نیز شامل می‌شود.

 کوه دماوند اولین میراث طبیعی و باداب سورت دومین میراث طبیعی ملی ثبت شده ایران است.

به گزارش ایرنا، طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، پرونده  میراث طبیعی که در استان ها تشکیل می شود به شورای ملی ثبت آثار ارسال می شود و با بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی و آواها) این آثار در فهرست ملی ثبت شود.  

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

شورای حریم کشور  مسوولیت تعیین و ضوابط حریم آثار ملی را بر عهده دارد که معاون میراث فرهنگی کشور رییس شوراست و پس از بررسی فنی و تخصصی، واجد شرایط بودن ثبت اثر در فهرست ملی تصویب و تعیین حریم می شود و پس از آن وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حریم و ضوابط تعیین شده قانونی را به استاندار آن منطقه‌ای که اثر در آنجا قرار دارد، به صورت کتبی  ابلاغ می‌کند.

از هزار و ۳۱۵ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۷۲۱ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۲۵ مورد آن اثر تاریخی، ۵۵ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۲ اثر منقول تاریخی است.

برچسب‌ها خراسان شمالی میراث فرهنگی فهرست میراث طبیعی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خراسان شمالی میراث فرهنگی فهرست میراث طبیعی ایران خراسان شمالی میراث فرهنگی فهرست میراث طبیعی ایران فهرست میراث طبیعی ملی میراث طبیعی ملی ثبت میراث فرهنگی ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ایزدی بعدازظهر شنبه ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج و حضور در جلسه هم‌اندیشی که با حضور، مشاور امور مجلس و استان‌ها، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان این اداره‌کل در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم.

وی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

در این جلسه مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6090228

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • فهرست دانشگاه‌های آمریکا که شاهد تظاهرات حمایت از فلسطین هستند