Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@11:12:37 GMT

تفال به حافظ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۱۴۰۴

تفال به حافظ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

گر چه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود رندی آموز و کرم کن که نه چندان هنر است
حیوانی که ننوشد می‌و انسان نشود گوهر پاک بباید که شود قابل فیض
ور نه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود اسم اعظم بکند کار خود‌ای دل خوش باش
که به تلبیس و حیل دیو مسلمان نشود عشق می‌ورزم و امید که این فن شریف.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون هنر‌های دگر موجب حرمان نشود دوش می‌گفت که فردا بدهم کام دلت
سببی ساز خدایا که پشیمان نشود حسن خلقی ز خدا می‌طلبم خوی تو را
تا دگر خاطر ما از تو پریشان نشود ذره را تا نبود همت عالی حافظ
طالب چشمه خورشید درخشان نشود

شرح لغت: سالوس: فریب و چرب زبانی و صلاح ظاهری /لولو: به ضم اول و سکون دوم و ضم سوم و سکون چهارم مروارید

تفسیر عرفانی:‌

گرچه این سخن بر واعظ شهر دشوار است، اما تا زمانی که به ریا مشغول است مسلمان نخواهد شد. مقصود او از این شعر این است که گذشت و بخشش از جمله فضایل انسانی ست که هر انسانی که می‌خواهد به کمال دست یابد و در پیشگاه قدسی او سر فرود آرد، باید صاحب آن باشد لازم به ذکر است هر که از این فضایل برخوردار نباشد، خواهان دستیابی به معشوق نیست.

تعبیر غزل:

عشقی در دل نهفته داری و از بیم آنکه به وصال نرسی، چه رنج‌ها بر تو می‌رود و چقدر اندوه می‌خوردی! از این غم بیهوده دست بردار! هر چه خدا بخواهد، همان می‌شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه تفال به حافظ فال حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که با افزایش بیش از ۴۰۰۰ نفر، مهر سال آینده را شروع کنیم و کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم.

صفدر سلطانی در نشست خبری بزرگداشت روز معلم که امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه  در مجتمع آموزشی سردار سلیمانی، واقع در حاشیه شهر مشهد برگزار شد، عنوان کرد: شعاری که برای هفته معلم در نظر گرفته شده و در بیلبوردهای سطح شهر نیز به چشم می‌خورد،  شعار  «همه مدیون تو هستیم»، است.

وی در رابطه با آمار معلمان جدیدی که وارد چرخه آموزش خواهند شد گفت:  از طریق آزمون آموزگاری که قبلا برگزار شد و در همین هفته اقدامات ارزیابی تکمیلی آن را داریم حدود ۲۱۷۵ نفر استخدام خواهند شد.

وی ادامه داد: آزمون دبیری و هنرآموزی نیز ۲۸ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و ۲۱۸۴ نفر از این طریق استخدام خواهند شد. همچنین  آزمون کیفیت‌بخشی که مخصوص مربیان تربیتی، مشاوران، معلمان تربیت‌بدنی و سلامت است،  در ۱۴ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و سهم استان خراسان ۱۸۹۷ نفر است

سلطانی افزود:آزمون ویژه معلولان را داریم که ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شده و طی آن ۲۳۹ نفر استخدام خواهند شد. همچنین فرزندان شهدا برای استخدام ویژه آموزش و پرورش ، در آزمونی شرکت خواهند کرد که طی آن ۱۶۵۶ نفر جذب می‌شوند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، ورودی  از دانشگاه فرهنگیان به مدارس را  نیز ۱۸۶۹ نفر ذکر کرد و گفت: در سال جاری،  مجموع ۱۰ هزار و ۸۲۰  نفر و  با احتساب قراردادی که در پیش رو داریم ۱۲ هزار و ۶۸۹ نفر به جمعیت  معلمان آموزش و پرورش استان  اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که حدود ۷۰۰۰ نفر مشمولین و  متقاضیان  بازنشستگی در سال جاری هستند بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم که با افزایش بیش از ۴۰۰۰ نفری، مهر سال آینده را شروع کنیم و کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تربیت نیروی انسانی خدوم نتیجه تلاش معلمان است
  • جذب ۲۴ هزار و ۸۸۰  نفر  دبیر و هنرآموز/ برگزاری آزمون استخدامی ۲۸ اردیبهشت
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • آزمون مجدد برای کنکوری‌های «زیرکوه» ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • تفال به حافظ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم