Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:52:27 GMT

ترکيه سفير آلمان را احضار کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۱۹۳۱

خبرگزاری آریا-ترکیه جمعه شب سفیر آلمان در آنکارا را درپی واکنش برلین به صدور حکم عثمان کاوالا فعال فرهنگی و بازرگان به حبس ابد، احضار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، وزارت امورخارجه ترکیه این اقدام را پس از اقدام آلمان در احضار سفیر آنکارا در برلین انجام داده است.
دولت اردوغان به سفیر آلمان گفته است که برلین از دخالت در امور داخلی ترکیه دخالت نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش از این اقدام، وزارت امورخارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را به دنبال صدور حکم زندان ابد برای کاوالا احضار کرده بود.
کاوالا از سوی دولت آنکارا متهم به تلاش برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه است.
محکومیت کاوالا با انتقادات گسترده‌ای از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو شده است و در این خصوص چندین تظاهرات در ترکیه برگزار شده است.
دادگاهی در استانبول عثمان کاوالا، تاجر و فعال فرهنگی را به اتهام «اقدام برای براندازی از طریق سازماندهی تظاهرات پارک گزی در سال 2013 و جاسوسی در ارتباط با کودتای سال 2016 » به حبس ابد محکوم کرد.
کاوالا سال 2017 ابتدا به اتهام سازماندهی تظاهرات پارک گزی علیه دولت اردوغان در سال 2013 بازداشت شد و تا سال 2020 بدون محاکمه در زندان سیوریل در نزدیک استانبول در حبس بود. در فوریه آن سال دادگاهی حکم به برائت او داد و کاوالان از زندان آزاد شد. ساعاتی بعد ولی او دوباره به اتهام "شراکت در کودتای 2016" بازداشت شد.
دادگاهی که روز جمعه 22 آوریل برای محاکمه کاوالا تشکیل شد او را هم در ارتباط با «تلاش برای براندازی» از طریق سازماندهی تظاهرات در پارک گزی و هم به دلیل «جاسوسی سیاسی و نظامی» در ارتباط با کودتای سال 2016 علیه دولت اردوغان مجرم شناخت.
اردوغان پیشتر کاوالا را به عنوان عاملی چپ‌گرا و نزدیک به جورج سوروس، میلیاردر مجارستانی تبار آمریکایی معرفی و او را متهم کرد که از پول بیگانگان برای تلاش برای سرنگونی دولت او استفاده می‌کند.
کاوالا که 64 سال دارد، دردادگاه ضمن رد بخش عمده اتهامات علیه خود گفت: «این واقعیت که من چهار سال و نیم از عمر خود را بدون محاکمه در زندان سر کرده‌ام زیانی است که قابل جبران نیست و تنها تسلی من این امید است که آنچه بر سر من رفت کمک کند نقصان و نارسایی دستگاه قضایی ترکیه خاتمه یابد».
سه قاضی دادگاه نهایتا در حکمی که روز دوشنبه گذشته (5 اردیبهشت ماه) صادر شد کاوالا را به حبس ابد بدون امکان آزادی به قید وثیقه محکوم کردند. کاوالان در دادگاه بخش عمده اتهامات را مردود دانست.

ایرنا

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم

به گزارش خبرنگار مهر، در حین سخنرانی سفیر آلمان در دانشگاه جی سی کشمیر پاکستان دانشجویان این دانشگاه نسبت به حمایت آلمان از اسرائیل برای کشتار مردم غزه اعتراض کردند.

دانشجویان پاکستانی با سر دادن شعار حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفتند: سفیر آلمان در پاکستان چگونه می تواند درباره حقوق بشر سخنرانی کند، در شرایطی که کشور خودش آشکارا حقوق بشر را نقض می‌کند!

این دانشجویان به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در آلمان اعتراض کردند و باعث قطع سخنرانی سفیر شدند.

سفیر آلمان در واکنش به این اتفاق گفت: اگر می خواهی داد بزنی بروید بیرون از سالن فریاد زدن رفتار مناسب نیست، خجالت بکشید!

در پی این رخداد سخنرانی سفیر آلمان بر هم خورد و نیروهای امنیتی نیز دانشجویان معترض را به بیرون از سالن هدایت کردند.

کد خبر 6090307 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار می‌کند
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد