Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@11:42:32 GMT

یادداشت| شوراها و چالش‌های پیش رو

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۲۵۴۷

یادداشت| شوراها و چالش‌های پیش رو

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عبدالسلام جمالی با سابقه چندین دوره عضویت در شورای شهر رویدر و ریاست بر آن و از فعالان رسانه‌ای هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان «شوراها و چالش‌های پیش رو» آورده:

انتخابات نخستین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ برگزار و در نهم اردیبهشت ۷۸ شوراها رسما آغاز به کار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد بعنوان نهادی نوپا برای اهمیت دادن نقش مردم در ساختار تصمیم گیری و برای حل مشکلات محلی ایجاد شد اما شوراها با مشکلات و چالش‌های جدی در رسیدن به این اهداف مواجه شده اند و از اختیاراتی که می‌توانند بهره مند، شوند محروم هستند.

شوراها متناسب با امکانات و زمان برای حل مشکلات شهرها و روستاها تلاش کردند که قابل تحسین است هر چند عملکرد شوراها در شهرهای کوچک و روستاها پررنگ تر از شهرهای بزرگ بوده است.

تقویت شوراها به صلاح دولت است و نباید آنها را در تقابل خود ببیند.

برای ارائه عملکرد مطلوب و بهتر شوراهای اسلامی ضرورت دارد تا اقدام های مهمی انجام گیرد که یکی از آنها آموزش شوراها درباره قوانین شهرداری و دهیاری هاست چون اصلی ترین وظیفه آنها نظارت‌ بر شهرداری و دهیاری‌هاست و در فقدان آگاهی و اطلاعات‌ لازم در این زمینه خبری از نظارت دقیق نخواهد بود.

یکی از مشکلاتی که می تواند فرآیند تمرکز زدایی را با چالش متوجه کند بروز فساد، اعمال متخلفانه و سوء استفاده از موقعیت در نهاد شورا و شهرداریست که آثار بسیار مخربی بر جامعه تحمیل و موجبات ضرر به منافع عمومی و آسیب جدی به اعتماد عمومی خواهد شد.

به همین خاطر در بند ۳۲ ماده ۸۰ قانون‌ شوراها، آنها موظف شده اند در پایان هر سال مالی، صورت بودجه و هزینه خود و شهرداری را برای اطلاع عموم منتشر کنند.

شوراها باید با ایجاد سایت اطلاع رسانی، شفافیت را در راس کارهای خود قرار داده و تمام مصوبات را در معرض افکار عمومی قرار دهند و حتی در جلسات انتخاب و استیضاح شهردار، شهروندان و رسانه‌ها را دعوت کرده تا ارزیابی و قضاوتی مبتنی بر ادله محکم برای عملکرد مدیریت شهری و روستایی و ابقا، قبول استعفا یا عزل مدیران داشته باشند.

در این صورت شهردار و اعضای شوراها به دلیل احتمال بازخوردهای عمومی تلاش می‌کنند تا بر مبنای نظرهای کارشناسی و مستدل اظهار نظر کنند.

یادمان باشد هر شهروند حق دارد از جزئی ترین اطلاعات مدیریت سازمان عمومی آگاهی یابد.

تجربه 5 دوره گذشته، این واقعیت را به اثبات رسانده که سیاست زدگی و اختلاف‌های باندی، جناحی و گروهی یکی از عوامل اصلی ضعف شوراهاست که موجب می شود تصمیم گیری در غیاب عقلانیت بر اساس منافع مقطعی و محدود اتخاذ شود.

در دنیای امروز طرح پرسش‌های نو و مسائل مختلف و پیچیده در حوزه‌های مختلف، نهادهای سیاستگذار را ناگزیر از اقدام بر مبنای کارشناسی و علمی و نه گروهی و جناحی ساخته است و سازمان‌ها بدون داشتن آگاهی‌های لازم نمی‌توانند به اداره امور مربوط به شهر به طور موثر بپردازند و بر این اساس شوراها باید پذیرای انتقادات و پیشنهادات شهروندان باشند و از پاسخگویی نهراسند.

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای شهر رویدر هرمزگان بندرعباس شورای شهر رویدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی با شوراها در راستای رفع مشکلات مردم در حوزه شهری و روستایی، گفت: از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراهای اسلامی شهر و روستا جهت انجام وظایف قانونی و همچنین رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان عصر امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان آذربایجان‌غربی و اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه، ضمن تبریک نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها به تمامی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان، اظهار کرد: شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ارکان مردمی‌سازی فعالیت‌ها در نظام اسلامی، جایگاه رفیعی در قانونگذاری محلی داشته و در تصمیم گیری‌های محلی و رفع مشکلات مردم نقش مؤثری دارند.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین وظایف شوراهای اسلامی را شناسایی و ارائه راهکارهای لازم برای رفع مشکلات مردم و همکاری با دستگاه‌های متولی دانسته و افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا با توجه به ارتباط مستمر با مردم، می‌توانند در تصمیم سازی‌های لازم در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی نقش مؤثری ایفا کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی به وظایف قانونی شوراها به عنوان پارلمان محلی نیز اشاره کرده و گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در راستای وظایف نظارتی خود که در چهارچوب قانون مشخص شده، اجازه انحراف در انجام فعالیت‌ها را ندهند.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه در دور اول سفرهای شهرستانی به ۲۰ شهرستان، ۴۸ شهر و ۴۵ بخش سفر کردیم، اضافه کرد: در سفرهای شهرستانی ضمن بازدید میدانی از پروژه‌ها و دیدار چهره به چهره با اقشار مختلف مردم، جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برگزار شده و مصوباتی در راستای مطالبات بحق مردم و نیازها و اولویت‌های آنان به تصویب رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش شوراهای اسلامی شهر در رفع مشکلات مردم، افزود: در دور دوم سفرهای شهرستانی، جلسات اختصاصی با اعضای شوراهای اسلامی برگزار کرده و مطالبات و مشکلات آنان بررسی خواهد شد.

معتمدیان رویکرد اصلی استان در حوزه‌های مختلف را محرومیت زدایی، توسعه متوازن و بهبود شاخص‌ها عنوان کرده و یادآور شد: امکانات زیرساختی استان بر مبنای ارتقای شاخص‌ها و برقراری عدالت در بین شهرهای مختلف توزیع می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی به برکت خون شهدا و ایثار و مجاهدت رزمندگان اسلام، به یکی از استان‌های امن کشور تبدیل شده، افزود: امنیت پایدار در آذربایجان‌غربی، میل به سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در استان را افزایش داده و شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه نیز در راستای اجرای پروژه‌های شهری از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران استفاده کنند.

استاندار آذربایجان غربی به بخشی از مطالبات به حق مردم در حوزه مدیریت شهری به ویژه در شهر ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: رفع مشکل ترافیک و پسماند، ایجاد فضاهای سبز و تفریحی و جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی، از جمله مطالبات به حق مردم بوده و در این راستا شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه تمام توان خود را به کار گیرند.

معتمدیان همچنین با اشاره به بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در استان به ویژه در شهر ارومیه، یادآور شد: رفع مشکل تعاونی‌های مسکن در ارومیه، تعیین تکلیف بافت قدیمی ۳۷۰ هکتاری ارومیه، اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه، اجرای ۱۴۸ درمانگاه و مرکز بهداشت، تأمین اینترنت پرسرعت ۵۰۰ روستای استان، گازرسانی به ۶۲۰ روستا و آغاز احداث هزار و ۷۵۰ کلاس درس، بخش کوچکی از اقدامات دولت سیزدهم در راستای تأمین مطالبات مردم در آذربایجان‌غربی می‌باشد.

وی در پایان با اشاره به پتانسیل‌های استان در حوزه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های خدادادی استان، واژه محرومیت شایسته آذربایجان غربی نبوده و این منطقه یکی از استان‌های ثروتمند کشور بوده و در مسیر استفاده از این ظرفیت‌های خدادادی جهت بهره‌مندی مردم استان، گام برخواهیم داشت.

کد خبر 748536

دیگر خبرها

  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • علت اصلی ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • شوراها در گره‌گشایی از مردم پیشتاز باشند
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» در اتاق تبریز برگزار شد