Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@15:12:06 GMT

افزایش 9.5 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۲۶۳۲

افزایش 9.5 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در کشور

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: یکی از مهمترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی پروژه احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در حال انجام است که فاز اول این طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار در سال ۹۷ در چهار شهرستان ایلام و ۲۰ شهرستان خوزستان به بهره‌برداری رسید و ۲۵۵ هزار هکتار آن برای فاز ۲ تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:محمدجواد صالحی‌نژاد در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران اظهار داشت: برای فاز یک از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ یک و نیم میلیارد دلار با مجوز مقام معظم رهبری هزینه شد و هدف کلی این طرح در کل پروژه ۹ و نیم میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی، یک و نیم میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب و ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم است که در فاز اول این طرح بخشی از اهداف آن محقق شد.


وی ادامه داد: بیش از سه و نیم میلیون تن افزایش تولید، ۸۷۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب و ۱۵۰ هزارنفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم از محل فاز اول این طرح شکل گرفت. صالحی‌نژاد یادآور شد: در روند اجرای این طرح نیز نزدیک به 9500 نفر مشغول به کار بودند و بیش از ۵۶۰ قرارداد در بخش‌های پیمانکاری، مطالعه، مشاوره و تولیدکننده منعقد شد.
وی افزود: در فاز یک بیش از ۲۳ هزار کیلومتر شبکه آبیاری به‌صورت ثقلی-کم فشار و تحت فشار و ۲۷ هزار کیلومتر اجرای زهکشی زیرزمینی صورت گرفت و از دیگر دستاوردهای این طرح نزدیک به چهار هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین به کارگیری شد که از این مقدار ۵۵۰ دستگاه‌ تخصصی ترنچر و اسکریپر بود.


وی یادآور شد: تا قبل از اجرای این طرح این‌گونه دستگاه‌های تخصصی از خارج وارد کشور می‌شد اما با حمایت از صنعتگران داخلی حدود ۳۳۰ دستگاه معادل ۶۰ درصد آنها در داخل کشور تولید شد و به طور کلی در فاز اول ظرفیت‌هایی در ۲ استان ایلام و خوزستان از لحاظ پیمانکاری و مشاوره‌ای ایجاد شد به گونه‌ای که اکنون پیمانکاران و مشاوران توانمند و قوی در هر ۲ استان شکل گرفتند.
مجری پروژه‌های احیای اراضی دشت‌های ایلام و خوزستان و شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اضافه کرد: برای ۲۵۵ هزار هکتار فاز دوم تخصیص آب آن بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو توافق صورت گرفته و در مرحله دوم طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان سهم استان خوزستان ۲۴۶ هزار هکتار و ایلام ۹ هزار هکتار است و در استان ایلام از ۵۰ هزار هکتار سهم استان ایلام بیش از ۴۶ هزار هکتار آن در فاز اول اجرایی شد و مابقی همزمان با فاز دوم انجام می‌شود.


وی یادآور شد: مطالعات فاز ۲ در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از محل ردیف اعتبارات متفرقه بودجه سال‌جاری انجام شده و در بودجه سال جاری اعتباری برای مطالعه و اجرا پیش‌بینی شده است که برآورد اولیه برای شبکه‌های فرعی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و وزارت نیرو نیز به همین مقدار اعتبار برای شبکه‌های اصلی نیاز دارد.
وی در مورد تفاوت فاز دوم با اول توضیح داد: در فاز اول شبکه‌های اصلی از قبل توسط وزارت نیرو انجام شده بود اما در فاز دوم باید به طور همزمان و موازی توسط وزارت نیرو شبکه‌های اصلی و از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه جهاد نصر شبکه‌های فرعی اجرا شود.


وی گفت: علاوه بر طرح احیای اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام، اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب در راستای سیاست‌های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سطح ۲۲۷ هزار هکتار در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، گلستان، خراسان‌های رضوی، جنوبی و شمالی در دست اقدام است.
وی ادامه داد: این طرح در استان‌های گلستان، خراسان‌ رضوی، شمالی و جنوبی، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل در سطح 126 هزار هکتار به اتمام و بهره‌برداری رسیده و پیشرفت فیزیکی مابقی اراضی به وسعت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار بیش از 70 درصد است که نیاز به تکمیل شبکه‌های اصلی و تأمین آب از طرف وزارت نیرو دارد.


مجری پروژه‌های احیای اراضی دشت‌های ایلام و خوزستان و طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و شمال غرب کشور اظهار داشت: بر اساس فهرست بهای سال 1400 پنج هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن مورد نیاز است و تکمیل آن اشتغال بالای ۲۰۰ هزار نفر را ایجاد خواهد کرد.
یکی دیگر از طرح‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی طرح شبکه‌های های غرب و شمال غرب کشور است که بیش از ۹۵ درصد از سیستم‌های آبیاری تحت فشار نوین استفاده شده که باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.
وی افزود: ارزش اراضی که تحت پوشش این طرح قرار گرفتند بطور متوسط بیش از ده برابر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ایلام و خوزستان شبکه های فرعی شبکه های اصلی احیای اراضی وزارت نیرو هزار هکتار شمال غرب فاز اول فاز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان