Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@16:10:09 GMT

جام جهانی قطر فوتبال نیست

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۳۰۵۸

خبرگزاری آریا- قطر با موضوع فوتبال کانون توجه جهان خواهد شد و دها میلیارد دلار در این چند ماه آینده برای این کشور ارز آوری خواهد داشت و این فصل به پایان می رسد و دوباره منطقه خلیج فارس با موضوع انرژی و تنش های سیاسی مجدد در رسانه ها تکرار می شود.
با اتفاقات گسترده نظامی و سیاسی جهانی واقع شده، تغییرات آتی در مسیر های مالی و اقتصادی و تجارت و انرژی را می توان متصور بود و در راستای منافع ملی از نقش انفعالی به نقش فعال تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قطر بیش از آن که کشوری فوتبالی باشد یک کشور گازی با سهم بزرگ از صادرات گاز عمده بصورت فشرده( LNG)  به نقاط مختلف جهان است این روش انتقال گاز ، روشی پر هزینه است و به این دلیل به آن مبادرت می شود که قطر با کشورهای مصرف کننده مسیر و مرز خاکی مشترکی ندارد و مجبور است گاز طبیعی را با هزینه‌ی فراوان تبدیل به گاز مایع کرده و به بازار جهانی عرضه کند.
تحولات اوکراین و وابستگی اروپا به انرژی روسیه، خصوصا گاز، قاره سبز را به دنبال راه حل های جدید برای تامین انرژی انداخته و نیم نگاه به قطر برای تامین گاز وجود دارد اما کماکان مشکل بالا بودن هزینه تولید (LNG) و انتقال با کشتی پایداری استفاده از آن به عنوان سوخت اقتصادی مورد تردید است.
تحولات بیست سال گذشته نشان از مانع تراشی غرب در تحقق بهره مندی ایران از منابع نفت و گاز  کشورمان شده ولی این مانع تراشی ها هیچ وقت به تنش نظامی خصوصا با اروپا نینجامید در همین زمان گاز و نفت روسیه در حجم گسترده در اختیار اروپا قرارداشت و تنش ها هیچ وقت چهره نظامی به خود نگرفته بود اما اکنون شرایط متفاوت است و اروپا برای جلوگیری از یخ زدن به دنبال مسیر انرژی جدید است.
در مورد خرید انرژی از ایران خصوصا گاز شاید به دلایل مشابه با روسیه و وجود تحریم ها هیچ افق جدّی متصور نباشد ولی وجود مزیت های فراوان ایران در انتقال انرژی خصوصا گاز از قطر به اروپا از مسیر ایران جذابیت های فراوانی وجود خواهد داشت از جمله وجود خط انتقال گاز از منطقه پارس جنوبی در شمال قطر تا مرز ترکیه بسیار هزینه و سرعت انتقال گاز را به اروپا اقتصادی می کند. حضور ایران بصورت هاب گازی و یا سوآپ و یا صرفا ترانزیت گاز ضمن درآمد اقتصادی غیر بلند پروازانه به کاهش تنش های سیاسی در منطقه خواهد انجامید. همچنین آنکه قطر این مشارکت را با دو دوست روزهای سخت خود در  محاصره هوایی عربستان یعنی ایران و ترکیه انجام می دهد.
ذیل این توافق پروژه های اکتشاف و استحصال در مخاذن مشترک بین ایران و قطر را برای بهره برداری صیانتی می توان متصور بود و همچنین راهیابی مشترک به بازارهای سختی که سالها ایران پشت در آن ایستاده از طریق قطر امکان پذیر خواهد شد مانند بازار گازی پاکستان و هند که همواره با کارشکنی امریکا به تعویق افتاده است می تواند به عملیات نزدیک نماید.
در مجموع هرگونه عقد قرارداد بین ایران و قطر برای راه یابی مشترک به بازارهای بزرگ گازی و نیز استحصال صیانتی مخاذن مشترک گازی ضمن منافع مالی سرشار، موجب کاهش تنش های منطقه ای و نیز ایجاد منافع مشترک بیشتر بین کشورهای منطقه خواهد شد و بازی در این نقش انرژی جهانی همان پیروزی مشترک ایران و قطر در جام جهانی انرژی خواهد بود که فرا تر از یک جام جهانی چهار ساله در فوتبال است و منافع مستقیم و غیر مستقیم آن مستمر نصیب خواهد شد.
نفع مالی ایران از وقایع سیاسی و نظامی اروپا و نیز دیپلماسی فعال گازی فرصتی مهم برای ثبات منطقه در کوران حوادث جهان است.
پیش فرض این گونه همکاری ها پیش از این در سازمان اپیک گازی که با پیشنهاد رهبری ایران و حضور قطر و ایران تاسیس شد به عنوان هدف آمده ولی متاسفانه به عملیات فنی و حتی مقدماتی نزدیک نشده است.
آنچه از بستر همکاری گازی، مورد نیاز بین ایران و قطر است بسیار آماده تر و در دسترس تر از امکانات زیرساختی برای مشارکت در برگزاری جام جهانی با قطر است.
به هر تقدیر اروپا عزم  خود را برای استقلال از انرژی روسیه به کار بسته و برای جایگزینی، روشهای پر هزینه ای را در حال تدارک است که با سیاست گذاری صحیح سهم خوبی می توانید از این بازار کسب کنیم و با قطر برنده اصلی این جام جهانی در انرژی شویم.
حسین امامی
پژوهشگر انرژی و مالی

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جام جهانی قطر فوتبال ایران و قطر جام جهانی خواهد شد تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۳۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود

سخنگوی دولت روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه صادرات ال‌ان‌جی این کشور مظهر "رقابت ناعادلانه و غیرقانونی" است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه صادرات ال‌ان‌جی این کشور مظهر "رقابت ناعادلانه و غیرقانونی" است.

وی گفت: باید دید چه تعاریفی انجام خواهد شد، چه محدودیت هایی به ویژه… اعمال می شود.

پسکوف افزود: در واقع، تلاش‌ها برای بیرون راندن روسیه از بازارهای انرژی ادامه دارد؛ البته تغییر به سمت بازارهای گران‌تر قبل از هر چیز برای ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر سودآور است.

بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شداحتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه

سخنگوی دولت روسیه در ادامه گفت: برای مصرف‌کنندگان نهایی وعمدتاً بخش‌های صنعتی اروپا، این (تحریم‌ها) به معنای گاز گرانتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بدیهی است که ما به دنبال راه هایی برای عبور از این موانع غیرقانونی خواهیم بود؛ این یک رقابت ناعادلانه و غیرقانونی است.

بلومبرگ پیشتر به نقل از منابع خود اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال ممنوعیت صادرات مجدد گاز ال‌ان‌جی روسیه از طریق بنادر اروپایی به کشورهای ثالث به عنوان بخشی از پیش نویس چهاردهمین بسته تحریم های ضد روسیه است. هرچند که اتحادیه اروپا قصد ندارد کشورهای عضو را از خرید آن برای استفاده در قلمرو خود منع کند.

پیش از این، مدیرعامل غول انرژی فرانسه یعنی شرکت توتال نیز طی اظهاراتی اعلام کرده بود که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه اعمال کند، این شرکت از بند فورس ماژور در قرارداد پروژه ال‌ان‌جی یامال استفاده خواهد کرد و از آن خارج خواهد شد.

قیمت گاز در اروپا پس از جنگ اوکراین و کاهش شدید واردات این محصول از روسیه در سال 2022، به شدت افزایش یافت.

در پی افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و شرکت‌های اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را بسیار کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تامین آن، تحت فشارهای شدیدی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان