Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@11:30:12 GMT

بن‌بست زباله در سراوان رشت

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۳۴۴۸

بن‌بست زباله در سراوان رشت

حدود ۳۸ سال است که زباله‌های شهر رشت و سایر شهرهای گیلان در سراوان دپو می‌شود. در این سال‌ها مردم این منطقه هر بار به امید وعده‌هایی که هرگز محقق نشده با این معضل کنار آمده بودند اما این بار کار به جایی رسیده که دیگر کاسه صبر آنها لبریز شود و از حدود 20 روز گذشته تاکنون جلوی دفن هرگونه زباله در این منطقه را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:  در طول این 20 روز مسئولان استانی هم پیگیر رسیدگی به خواسته‌های مردم منطقه بودند تا جایی که استاندار گیلان به مردم قول داد کم‌کاری‌های گذشته جبران شود و وعده‌ها این بار محقق شوند. این بار صدای اعتراض مردم این منطقه به حدی بلند بود که پرونده رسیدگی به سایت زباله سراوان پا را از استان فراتر گذاشت و روی میز وزارت کشور قرار گرفت تا به صورت ملی و با یاری مستقیم دولت این معضل قدیمی حل شود.


بازگشایی ورودی سایت زباله سراوان با همکاری مردم

سرانجام پس از 20 روز که این سایت بسته بود با پیگیری‌های انجام گرفته خبرهایی مبنی بر باز شدن دوباره این مرکز از گیلان به گوش می‌رسد البته با تأکید مسئولان این بدان معنی نیست که دفن زباله‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود.
سرهنگ «مجید رسول‌زاده فرساد»، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» از بازگشایی ورودی سایت زباله سراوان با همکاری مردم خبر می‌دهد و می‌گوید: از حدود ۲۰ روز پیش مردم بخش سراوان رشت در اعتراض به انباشت غیر اصولی زباله در ورودی سایت تخلیه زباله تحصن کرده و از ورود خودروهای حامل زباله به این مکان جلوگیری می‌کردند. عده‌ای نیز با سوء‌استفاده از مطالبه بحق مردم در این میان با ایجاد ناامنی مشکلاتی را ایجاد کرده بودند که ۲۲ نفر از آنها شناسایی و دستگیر شدند. وی با اعلام حمایت پلیس از مطالبات بحق مردم می‌افزاید: متأسفانه عده‌ای سودجو با سنگ‌پراکنی و درگیری فیزیکی قصد داشتند مانع بازگشایی سایت زباله سراوان شوند که با هوشیاری و اِشراف پلیس ناکام ماندند. در جریان سنگ‌پراکنی این افراد، ۵ نفر از کارکنان انتظامی مصدوم شدند که برابر گزارش‌های رسیده حال ۴ نفر از آنها مساعد و یک نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان ضمن قدردانی و تشکر از همکاری بسیار خوب مردم فهیم بخش سراوان می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده و دستوری که استاندار صادر کرده‌، قرار است مسئولان و متولیان امر در دستگاه‌های مختلف برای رفع معضل دفن غیر اصولی زباله اقدام کنند تا این مشکل چندین ساله حل شود.


بودجه هست اما کار انجام نمی‌شود

«جبار کوچکی‌نژاد»، نماینده رشت هم طولانی شدن این معضل را دلیل اصلی اعتراضات مردمی می‌داند و می‌گوید: زباله‌ها باعث شده تا مردم دچار مشکلاتی جدی شده و به ناچار جلوی انتقال زباله را بگیرند. با توجه به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حل سریع معضل زباله‌ها در سراسر کشور منابع هم در بودجه سال ۱۴۰۱ برای حل این مشکل پیش‌بینی شده است. در سفر اخیر ایشان به گیلان هم بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای این مسأله در نظر گرفته شد اما متأسفانه دستگاه‌های مسئول دچار سردرگمی شده و ناتوان از اخذ تصمیمات هستند.


در تعطیلات پیش رو معضل زباله‌ها تشدید می‌شود

کوچکی‌نژاد با اشاره به نبود هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط برای حل معضل زباله‌های سراوان رشت، می‌گوید: باید رشته اقداماتی همه‌جانبه و جدی در دستور کار قرار گیرد تا مشکل به‌صورت پایدار حل شود. راهکارهای مقطعی نمی‌تواند دردی از مردم دوا کند، متأسفانه زباله شهرهای زیادی از اطراف رشت به سراوان منتقل می‌شد که حجم قابل توجهی را شامل می‌شود، اما اقدامات مؤثر و رضایت بخشی انجام نشده که بتواند موجبات خشنودی و رضایت مردم را نیز فراهم کند.


این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قریب‌الوقوع حجم سفرها به استان گیلان در تعطیلات روزهای آتی، بیان می‌کند: در روزهای آینده حجم زباله‌ها با توجه به حضور مسافران چند برابر می‌شود و اگر کاری انجام نشود مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد شد. در حال حاضر بسیاری روستاها هستند که محل انباشت زباله شده که باعث مختل شدن زندگی مردم عادی شده است. بازهم تأکید می‌کنم که به لحاظ قانونی و همچنین بحث منابع لازم جهت سامان بخشیدن به این معضل هیچ کاستی وجود نداشته و فقط با یک انسجام مدیریتی می‌توان در راستای حل مشکل اقدام کرد.
با وجود انتقاد نماینده رشت از نبود انسجام مدیریتی برای حل مشکل زباله‌ها در این استان «سیدامیرحسین علوی» شهردار رشت از آغاز عملیات سازماندهی و بهسازی محل دفن زباله سراوان خبر می‌دهد و می‌گوید: پوشاندن مخزن دفن زباله و کنترل شیرابه با مصالح خاکی و آهک و ضدعفونی از جمله برنامه شهرداری رشت برای بهسازی دفنگاه زباله در منطقه سراوان است. کاهش نفوذ آب باران به دفنگاه زباله و تولید شیرابه کمتر از جمله تأثیر عملیات بهسازی در دفنگاه زباله در این منطقه است. علوی با بیان اینکه سمپاشی در محل دفن زباله سراوان رشت از برنامه‌های همیشگی شهرداری بوده، می‌افزاید: سمپاشی در پی اعتراضات مردمی ناشی از مشکلات محل دفن زباله تنها چند روزی متوقف شده بود اما طی روزهای گذشته سمپاشی آغاز شده و ادامه خواهد داشت.


ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری استان برای حل مشکل زباله‌ها

«علی باستی» رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان اما همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از راهکارهای اصلی حل معضل پسماند سراوان رشت عنوان می‌کند و می‌گوید: در راستای ارائه راهکارهای روز دنیا برای حل معضل پسماند، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان در این زمینه‌ ورود کرده تا این مشکل حل شود.
به‌عنوان مثال یکی از شرکت‌ها، زباله‌سوز بدون دود را طراحی و اجرا کرده است. البته این زباله‌سوز در مقیاس کوچک قابل استفاده است و در حال حاضر در برخی از شهرهای کشور و تعدادی از روستاهای استان گیلان نصب شده که آخرین مورد تعبیه این زباله‌سوز در روستای «سالکده» اطراف شهرستان کیاشهر بود.
وی همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان را مستلزم آن می‌داند که سازمان‌های متولی امر نیازهای فناورانه خود را به ما اعلام کنند و ما با انتشار فراخوان این نیاز‌ها را به اطلاع تمام شرکت‌های فناور کشور می رسانیم تا بهترین راهکار ارائه شود. در حال حاضر شهرداری برای از بین بردن مگس از«لندفیل» در سایت سراوان هر ساله از سم حشرات استفاده می‌کند اما استفاده از این سم‌های صنعتی در طول زمان سبب مقاوم شدن حشره به سم می‌شود‌. از طرفی این سم همراه با شیرآبه به آب‌‌های زیرزمینی نفوذ کرده و آن هم تبعات و مشکلات خود را به‌دنبال دارد اما شرکت‌های فناوری وجود دارند که توانایی تولید سم‌های گیاهی را دارند.


تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیاردی مدیریت پسماند سراوان به شهرداری رشت

«سید جواد شفیعی ثابت گیلان»، سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان هم از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند گیلان و سراوان به شهرداری رشت خبر داده و می‌گوید: با درخواست مردم و تأکید استاندار گیلان شاهد حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به‌عنوان نماینده وزیر در استان گیلان بودیم تا این معضل به‌صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد. سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان با بیان اینکه تکمیل ظرفیت کارخانه کود آلی رشت و ایجاد زباله‌سوز در دستور کار جدی قرار دارد، می‌افزاید: محل دفن زباله سراوان تا پایان سال ۱۴۰۱تعطیل شده و قرار است بزودی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و حفاظت محیط‌ زیست و شورای تأمین استان یک محل دفن بهداشتی با تأیید وزارت بهداشت و وزارت کشور تهیه شود تا پسماند را به بهترین صورت مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به گیلان ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند گیلان مصوب شد، گفت: بخش‌های مختلف این اعتبار در ماه‌های آینده تخصیص می‌یابد و قطعاً پروژه‌های مدیریت پسماند را در سطح شهر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مدیریت پسماند گیلان شرکت های دانش بنیان سایت زباله سراوان محل دفن زباله استان گیلان سراوان رشت زباله سوز زباله ها شرکت ها برای حل حل شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۳۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی بامری در فرمانده سپاه شهرستانی و جمعی از پاسداران که به مناسبت هفته عقیدتی و سیاسی در مسجد جامع علی ابن ابی طالب (ع) برگزار شد، بیان کرد: آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان، انسان بسیار والا و شایسته یکی از متفکرین انقلاب اسلامی بود و همه گفتمان حضرت امام را به خوبی تفسیر و تحلیل می‌کرد.

وی افزود: همواره باید تلاش کنیم که عقیده ما در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قوی شود و پاسداران باید در گفتمان انقلاب اسلامی پیش‌قدم باشند.

امام جمعه سراوان با اشاره به اینکه باید ایمان و معنویت را از خود افزایش دهیم، ادامه داد: اگر خود را در تراز پاسدار انقلاب پالایش نکنیم در بسیار از مواقع دچار تزلزل خواهیم شد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین بامری تصریح کرد: تلاش کنیم وحدت در گفتمان نظام که جزء مباحث اعتقادی حکومت و نظام اسلامی است را قوی کنیم.

وی اذعان کرد: باید نسبت به دیگران به عنوان پاسدار پرتحرک‌تر از دیگران در انجام مباحث دینی و اعتقادی و عقیدتی باشیم و در بدنه بسیج این مولفه را با نوآوری رشد دهیم.

علی ثمره حسینی فرمانده سپاه شهرستانی سراوان نیز در این نشست بیان کرد: اگر سپاه امروز این جایگاه ارزشمندتر پیدا کرده و در قلوب همه مستضعفین عالم قرار گرفته به واسطه بعد معنوی و اعتقادی آحاد پاسداران است.

وی ادامه داد: در شرایط سخت در کنار مردم بوده و نوع عملکرد و رفتار باعث شده در قلب مردم جای پیدا کند.

فرمانده سپاه سراوان ادامه داد: تلاش کنیم راه شهدایی که از انقلاب اسلامی پاسداری کردند ادامه دهیم، در بین نیرو‌های مسلح از سپاه انتظار بیشتری برای خدمت به مردم و حفظ نظام و انقلاب که از وظایف اصلی ماست.

ثمره حسینی خاطرنشان کرد: تلاش کنیم در زمینه‌های مختلف الگو باشیم و از پاسداری به خوبی پاسداری کنیم چرا که توفیق الهی به عنوان پاسدار نصیب ما شده و باید قدر دان باشیم.

وی تصریح کرد: ۲۷ عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی و سیاسی در سپاه شهرستانی سراوان با همکاری حوزه‌های مقاومت و پایگاه‌ها برگزار خواهد شد.

در پایان به مناسبت هفته عقیدتی و سیاسی امام‌جمعه شهرستان به همراه فرمانده سپاه و جمعی از پاسداران مزار شهدای گمنام مدفون در مسجد جامع علی ابن ابی طالب (ع) را غبارروبی و عطر افشانی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی