Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@06:34:50 GMT

مهریه زن بعد از فوت شوهر

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۳۸۳۲

بر طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد و قوت عقد، زن مالک تمام مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. بنابراین زن دوشیزه (باکره) می تواند بعد از عقد تمام مهر را از شوهر مطالبه کند. اما به استناد ماده ۱۰۹۲ قانون مذکور اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و کار به طلاق بیانجامد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر قبلا بیش از نصف مهریه را پرداخت کرده باشد حق دارد مازاد را استرداد نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: حال سوال پیش می آید که اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و زن فوت کند وضعیت مهریه چه خواهد بود؟ آیا وراث او تمام مهر را می توانند از شوهر مطالبه کنند یا نصف آن را؟ و همچنین سوال پیش می آید اگر قبل از نزدیکی شوهر فوت کند مهریه زن او چگونه خواهد بود؟ آیا زن می تواند از وراث شوهر، تمام مهر او را مطالبه کند یا نصف آن را؟

در جواب باید گفت که بعد از عقد زن مالک تمام مهر می شود و می تواند آن را مطالبه کند و فقط اگر ازدواج آن ها منجر به طلاق شود مهریه زن نصف می شود و این حکم تسری به فوت شوهر یا زن، قبل از نزدیکی پیدا نمی کند پس در فرضی که زن فوت کند وراث او می توانند تمام مهر را از شوهر مطالبه کند و همچنین در صورت فوت شوهر، زن می تواند به طرفیت وراث شوهر، تمام مهر را مطالبه کند .

مهریه زن بعد از فوت شوهر

به طور کلی باید گفت که اگر شوهر ارثی از خود به جای گذاشته باشد بدهی های متوفی از محل ماترک (اموال بر جای مانده) پرداخت خواهد شد چند نکته حائز اهمیت فراوان است :

۱ – وراث بیش از کل ماترک متوفی مسئولیتی ندارند به عبارت دیگر و به عنوان مثال اگر مردی فوت کند و ارثی بر جای نگذاشته باشد و یا اندک باشد و همسر او مطالبه مهریه کند و ارث جوابگوی مهریه زوجه نباشد، وراث شوهر مسئولیتی برای پرداخت مابقی مهریه زن بعد از فوت شوهر ندارند. خوب است که مطلب گرفتن مهریه از پدر شوهر را هم مطالعه نمایید.

۲ – اگر اموال به جای مانده از شوهر کم باشد و چند نفر طلبکار باشد هر کدام که زودتر مالی از متوفی را توقیف کند در گرفتن طلب خود در آن مال توقیف شده اولویت دارد. مثال: شخصی فوت کرده و یک باب آپارتمان به مبلغ ششصد میلیون تومان ارث از او باقی مانده است، مهریه همسر او ۵۰۰ سکه است و چکی هم نزد طلبکار به مبلغ چهارصد میلیون تومان وجود دارد. در اینجا اگر طلبکار چک زودتر از همسر متوفی موفق به توقیف ملک موروثی (آپارتمان)شود، در وصول تمام طلب خود اولویت خواهد داشت.

۳ – در شرایط مساوی، مهریه زوجه متوفی دین ممتاز محسوب می شود و نسبت به سایر طلبکاران زوجه دارای اولویت است. بنابراین زوجه با به اجرا گذاشتن مهریه نسبت به سایر طلبکاران شوهر اولویت دارد.

۴ – همانطور که گفته شد حتی اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و زوج فوت کند زن دوشیزه متوفی می تواند کل مهریه را از محل ماترک وصول نماید. اگر مهریه زوجه وجه نقد باشد تا زمان فوت شوهر به نرخ روز محاسبه می شود و اگر مهریه زن بعد از فوت شوهر سکه باشد که بدیهی است ملاک عین سکه است فارغ قیمت آن. بنابراین مهریه زن در صورت باکره بودن و فوت شوهر تمام است.


۵ – بهتر است اشاره ای هم به حکم مهریه زن باکره در حیات شوهر داشته باشیم. زوجه تا قبل از طلاق اگر باکره باشد، میتواند درخواست تمام مهر را از شوهر کند. به عبارت دیگر مستحق تمام مهر است. و آنچه که گفته می شود شرایط مهریه زن باکره  باعث نصف شدن مهریه می شود فقط در موقع طلاق است چه طلاق از طرف مرد و چه طلاق از طرف زن و چه طلاق توافقی.

پر واضح است که اگر زوجه مثلا با توقیف مال شوهر کل مهریه را وصول کرده باشد و هنوز باکره باشد و سرنوشت زوجین به طلاق منتهی شود، زوجه بایستی نصف مهریه دریافتی را به شوهر مسترد نماید. و این تفاوت مهریه زن بعد از فوت شوهر با مهریه زن قبل از فوت شوهر است. به عبارت  دیگر فقط با طلاق مهریه نصف خواهد شد برچسب ها: مهریه ، زن ، فوت شوهر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مهریه زن فوت شوهر تمام مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۳۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تعلیق تمام مسابقات لیگ ۲ جوانان تهران به خاطر ضرب و شتم داور

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: هم میهن

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تعلیق تمام مسابقات لیگ ۲ جوانان تهران به خاطر ضرب و شتم داور
  • تعلیق تمام مسابقات لیگ ۲ به دلیل ضرب و شتم داور
  • زن جوان شوهر سابقش را کشت
  • (ویدئو) درخشش خیره کننده مهدی قایدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • ببینید | درخشش خیره کننده مهدی قائدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • آب قنات؛ مهریه زنان طرشتی | ۵ قنات باغ‌های روستا را سیراب می‌کرد
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • اینفوگرافیک/ تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی