Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@20:37:38 GMT

نخبگان باید اخلاق فرزانگی را در وجود خود پرورش دهند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۴۰۲۲

نخبگان باید اخلاق فرزانگی را در وجود خود پرورش دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در نشست صمیمانه با نخبگان جوان و استعدادهای برتر حوزه، گفت: در دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه معارف بسیار بلندی وجود دارد که فهم عمیق آن‌ها برای ما دشوار است؛ حضرت زین العابدین(ع) در این دعا به مخاطبه با ماه رمضان پرداخته و درودهای خود را نثار این ماه شریف می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: اگر خطا و اشتباهی در کار نخبگان باشد عقاب و پیامدهای آن هم نسبت به خطاهای سایر افراد جامعه دوچندان است.

وی اخلاق فرزانگی را از لوازم نخبگی دانست و گفت: این موضوع فصل مهمی است که باید از سوی نخبگان مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که اگر کسی بخواهد به وظایفی که از سوی خداوند به او واگذار شده است جامه عمل بپوشاند، باید اخلاق فرزانگی را در وجود خود پرورش دهد.

مدیر حوزه های علمیه، تصریح کرد: نخبه هم پیشاهنگ و هم نقاد است؛ فرد فرزانه در عین حال که نقاد است متواضع، فعال، پرکار و جهادی می باشد.

وی با اشاره به تعاریف گوناگون فرزانگی افزود: این مفهوم را باید در نگاه‌های مختلف دینی به‌ویژه از منظر اخلاق اسلامی شناخت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، بیان داشت: طبعاً همه ما و نهادهایی که دارای امکاناتی هستند وظیفه ریل‌گذاری برای اثربخشی نخبگان را برعهده داریم؛ اما همه این حمایت ها و ریل‌گذاری ها تنها معداتی برای ظهور و بروز نخبگان هستند و وظیفه اصلی بر عهده خود این عزیزان است تا رسم فرزانگی را در وجود خود رشد دهند.

وی گفت: در سال های اخیر راهبردها و رویکردهای کلانی در حوزه جهت حمایت از نخبگان در پیش گرفته شده است.

آیت الله اعرافی، اظهار کرد: تلاش ما این است که با بهره‌گیری از اندیشه‌های امامین انقلاب رویکرد نظام‌مند، جامع و راهبردی داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم تأکید بر میراث گرانبهای حوزه عنوان داشت: وسواس در مراقبت از این میراث و در عین حال نوآوری و نواندیشی در حوزه های علمیه از لوازم امروز این نهاد علمی و فرهنگی است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مردمی و انقلابی بودن حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره مورد توجه بزرگان حوزه بوده و هست؛ خروجی محور بودن حوزه و رویکرد جهانی و بین‌المللی داشتن نیز از دیگر اصول حوزه پویا و فعال است.

وی ادامه داد: نخبه‌گرایی و اعتماد به میدان و اقشار پیشگامی که کمتر درگیر حواشی و امور دست و پاگیر هستند از دیگر راهبردهای محوری در حوزه‌های علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه، وجود زیرساخت‌های مناسب برای حضور حوزه در عرصه‌های مختلف را از مسائل مهم امروز حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: در طراحی اسناد و در برنامه پنج ساله حوزه حدود ۲۰۰ برنامه تحولی وجود دارد که بخش مهمی از آن‌ها معطوف به زیرساخت های‌حضور در صحنه می باشند.

وی گفت: درخت‌واره دانشی حوزه با تمام نقدهایی که بر آن می‌تواند وجود داشته باشم شاهراهی برای تحول در علوم حوزه است.

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: ظرفیت سنتی حوزه در عین حفظ آن باید به سمت رویکردهای جدید امتداد یابد؛ راه اندازی دفتر فقه معاصر یکی از حرکت‌های عملی در این راستا است.

وی ضمن تأکید بر لزوم نقدپذیری مدیران حوزوی، افزود: ما می بایست از نقد و انتقادات استقبال نماییم تا بتوانیم در انجام مسئولیت‌ها موفق تر عمل کنیم.

*شناسایی بیش از ۳۰۰۰ نفر استعداد برتر در حوزه های علمیه

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی عماد رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، گفت: بر پایه دغدغه سالیان درازی که از سوی مراجع عظام تقلید بویژه مقام معظم رهبری مطرح می‌شد مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه راه اندازی شد.

وی افزود: یکی از قلمروهای اجرایی این مرکز شناسایی نخبگان و تکریم مفاخر حوزوی است.

حجت الاسلام عماد، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر استعداد برتر در حوزه‌های علمیه مورد شناسایی واقع شده‌اند؛ در بخش برگزیدگان که شامل افراد فعال بالای ۴۰ سال در عرصه‌های تحصیل، تدریس و مدیریت نیز افرادی زیادی شناسایی شده‌اند که در سال جاری مورد تکریم واقع خواهند شد.

وی ورود جدی و انگیزه‌مند معاونت‌های مختلف و دستگاه‌های پیشران در افزایش انگیزه نخبگان را امری لازم دانست و گفت: خوشبختانه امروز برای ایجاد وحدت رویه و اجرای برنامه‌های منسجم آمادگی معاونت‌های مختلف حوزه وجود دارد.

رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: شناسایی رویدادهای نخبگانی یکی دیگر از قلمروهای فعالیت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه است.

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های جامعه نخبگانی در حل مسائل روز جامعه اسلامی افزود: در این زمینه فعالیت‌هایی انجام گرفته است اما همچنان با حد مطلوب فاصله داریم؛ خوشبختانه از سوی مراکزی همچون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دفتر تدوین متون درسی حوزه همکاری‌هایی را شاهد بوده‌ایم و زمینه‌هایی نیز در عرصه‌های بین‌الملل و رسانه برای استفاده از ظرفیت نخبگان حوزوی ایجاد شده است.

 

*اسناد و آیین‌نامه‌های امور نخبگان حوزه نیازمند بازنگری هستند

در این نشست همچنین حجت الاسلام بهاری مدیر دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، گفت: نشست امروز در مقایسه با نشست‌های مشابه قبلی دارای تفاوت‌هایی بوده و با رویکرد مسئله‌محوری تشکیل شده است.

وی افزود: اسنادی که در امور نخبگان تنظیم شده را جهت اثرگذاری به شکل نمایشگاهی در معرض دید مسئولین حوزه تنظیم نموده‌ایم.

حجت الاسلام بهاری خاطرنشان کرد: نزدیک به یک دهه از تنظیم آیین نامه‌ها و اسناد بالادستی مرتبط با امور نخبگان حوزه می‌گذرد و این اسناد نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.

وی داشتن رویکرد حمایتی نسبت به تولید علوم اسلامی را از الزامات بنیاد ملی نخبگان کشور دانست و گفت: باید برای انگیزه‌بخشی به نخبگان این عرصه استعدادهای برتر در تولید علوم اسلامی نیز مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان کشور قرار گیرند.

انتهای پیام/78032

منبع: فارس

کلیدواژه: نخبگان حوزه دیدار با مدیر حوزه آیت الله اعرافی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه حوزه های علمیه آیت الله اعرافی امور نخبگان حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۴۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

به گزارش خبرگزاری مهر، یازدهمین دوره مسابقات لیگ برتر بانوان شطرنج ایران یادواره شهید آرمان علی‌وردی در محل فدراسیون شطرنج برگزار شد.

لیگ برتر شطرنج بانوان ایران که با حضور ۸ تیم باشگاه‌های نخبگان، افلاک، پیشگام نوین رایمند شهرضا، پیشگام نوین تهران، اندیشه نوین ساری، فیل خوب اراک، ابتکار لنگرود و دانشگاه تهران آغاز به کار کرد در نهایت با قهرمانی باشگاه نخبگان گیلان به پایان رسید

ملیحه احمدی شطرنج باز شیروانی به همراه تیم نخبگان گیلان ضمن قهرمانی لیگ برتر، مدال طلا انفرادی در میز خود نیز کسب کرد.

کد خبر 6088270

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • سهمیه قطعی ایران برای نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا: ۱+۲
  • ۲+۱ سهمیه قطعی ایران در اولین دوره لیگ نخبگان آسیا
  • سهمیه قطعی ایران برای اولین دوره لیگ نخبگان آسیا ۱+۲ است
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد