Web Analytics Made Easy - Statcounter

تداوم بن بست سیاسی بر سر تشکیل دولت جدید عراق، سبب شده است که با گذشت مدتی از برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر سال گذشته، همچنان پارلمان این کشور نتواند نقش موثری ایفا کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «وائل الرکابی» عضو ائتلاف دولت قانون عراق احتمال داد که گشایشی در روند سیاسی عراق پس از تعطیلات عیدفطر حاصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هیئت هماهنگی رایزنی‌های خود را متوقف نکرده است. رایزنی‌ها در داخل هیئت هماهنگی و با طرفهای دیگر مانند ائتلاف السیاده و حزب دموکرات و ائتلاف سه جانبه ادامه دارد.

«عائد الهلالی»، از رهبران هیئت هماهنگی شیعی اظهار کرد که مذاکرات واقعی میان گروه‌های سیاسی عراق در خصوص روند تشکیل دولت جدید پس از پایان تعطیلی عید فطر خواهد بود. پس از این تعطیلات یک دوره مذاکرات فشرده میان تمام طرف‌های سیاسی برگزار خواهد شد.

وی افزود: کمیته تشکیل شده از سوی هیأت هماهنگی و همپیمانانش یک دوره مذاکره و گفتگو با تمام طرف‌های سیاسی از جمله جریان صدر خواهد داشت. به خصوص آنکه همه می‌دانند که حل این بحران از طریق توافق هیأت هماهنگی و جریان صدر صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر«علی الفتلاوی»، از رهبران ائتلاف فتح عراق گفت: ما در تلاشیم دولتی قوی تشکیل دهیم که تمام اقدامات عادی سازی با رژیم اسرائیل را رد و حاکمیت عراق را بر تمام کشورهای منطقه و جهان تحمیل کند و در ارائه خدمات به شهروندان عراقی توانمند باشد.

وی افزود: تشکیل چنین دولتی براساس این ضروریات که همان خواسته‌های مردم عراق است از طریق دولتی می‌باشد که از سوی تمام قدرت‌های سیاسی عراق حمایت شود و بدون به حاشیه راندن یا حذف یکی از طرف‌ها باشد. براین اساس همه به توافق برای تحقق این اهداف در دوره آتی پایبند خواهند بود.

مخالفت اتحادیه میهنی با واگذاری پست ریاست جمهوری به حزب دموکرات

«غیاث سورچی» یکی از رهبران برجسته اتحادیه میهنی کردستان عراق با تاکید مجدد برمخالفت حزب خود با پیشنهاد حزب دموکرات کردستان مبنی بر واگذاری منصب ریاست جمهوری عراق در مقابل همه مناصب حاکمیتی گفت: این پیشنهاد قدیمی است و چیز تازه‌ای به همراه ندارد. انصراف اتحادیه میهنی از منصب ریاست جمهوری غیرممکن است ، زیرا این یک عرف سیاسی و یک حق انتخاباتی است که قابل چشم پوشی نیست.

سورچی خاطرنشان کرد: گشایش سیاسی پس از تعطیلات عید فطر و هنگامی که همه احزاب مطمئن شوند که حذف یک ائتلاف یا یک حزب سیاسی و انحصار قدرت امکان پذیر نیست ، حاصل خواهد شد.

وی افزود: ایستادگی نیروهای چارچوب هماهنگی در کنار اتحادیه میهنی ، مواضع این حزب را با توجه به استحقاق آن برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق قوی تر کرده است.

ماجرای دلخوری بارزانی از مقتدی صدر چیست؟

«ربیین سلام»عضو ارشد حزب دموکرات کردستان، آنچه را که منابع سیاسی در مورد ناراحتی مسعود بارزانی، رهبراین حزب از عدم پاسخگویی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر به تماس های تلفنی وی گفته اند، را  تکذیب کرد.

این عضو ارشد حزب دموکرات کردستان عراق  گفت که به رغم رکود در مذاکرات کنونی، تماس‌ها میان ائتلاف سه جانبه همچنان در همه سطوح ادامه دارد.

وی افزود: آنچه را که منابع سیاسی در مورد ناراحتی مسعود بارزانی، درخصوص عدم پاسخگویی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر به تماس های تلفنی وی گفته‌اند، صحت ندارد و روابط مسعود بارزانی و مقتدی صدر در نهایت احترام و اعتماد است.

این عضو ارشد حزب دموکرات تاکید کرد: بارزانی کسی است که ائتلاف «السیاده» را گردهم آورد و مواضع آنها را یکسان کرد و برای تماس با صدر نیازی به میانجی‌گری ندارد ، چراکه حزب دموکرات به تصمیم اخیر صدر برای دادن مهلت به چارچوب هماهنگی احترام گذاشته است ، لذا ما پس از این مهلت به فضای گفتگوها و تماس‌ها باز خواهیم گشت.

دفتر «مسعود بارزانی» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی رسانه‌های عراق و اقلیم کردستان خبری نادرست را منتشر کردند مبنی بر اینکه مقتدی صدر به تماس تلفنی بارزانی پاسخ نداده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: برای توضیح واقعیت در برابر افکار عمومی عراق و اقلیم کردستان تاکید می‌کنیم که این موضوع از اساس نادرست است و کاملا به دور از واقعیت احترام پررنگ و اعتماد عمیق و رابطه تنگاتنگ میان بارزانی و صدر است.

تحرکات برای صدور مصوبه به دولت پیشبرد امور از سوی پارلمان

العربی الجدید در گزارشی نوشت:  بحران سیاسی کنونی عراق و ناتوانی در تشکیل دولت جدید منجر به تاخیر در ارسال لایحه بودجه از سوی دولت پیشبرد امور الکاظمی و عدم تصویب آن علیرغم گذشت چندین ماه از سال جاری میلادی شده است به خصوص که قانون، ارسال لایحه بودجه توسط دولت پیشبرد امور را منع کرده است.

کمیسیون حقوقی پارلمان عراق از تلاش‌ها برای صدور مصوبه‌ای به منظور دادن اختیار به دولت پیشبرد امور جهت ارائه لایحه بودجه سال 2022 میلادی به پارلمان برای تصویب خبر داد.

به گفته «محمد عنوز»، نماینده پارلمان عراق و عضو کمیسیون حقوقی، بن‌بست سیاسی منجر به تاخیر در تصویب بودجه و توقف پیش‌نویس قوانین و تاثیرگذاری بر وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندان شده است.

عنوز تاکید کرد: حدود 120 پیش‌نویس قانون وجود دارد که از پارلمان پیشین به پارلمان کنونی انتقال یافته است و برخی از این قوانین، مربوط به امور اقتصادی است.

از سوی دیگر، «علاء الرکابی»، رئیس فراکسیون ائتلاف برای مردم از ریاست پارلمان خواست تا زمانی را برای برگزاری جلسه پارلمان به منظور یافتن راهکاری برای حل بحران سیاسی کنونی و تصویب بودجه سال جاری تعیین کند.

الرکابی در نامه‌ای خطاب به ریاست پارلمان نوشت: با توجه به انسداد سیاسی ناشی از عدم توافق فراکسیون‌های سیاسی برای انتخاب رئیس جمهوری در زمان مشخص که منجر به توقف فعالیت پارلمان و ناتوانی از انجام وظایف خود در انتخاب رئیس جمهوری، نخست وزیر و تصویب بودجه شده است، ما خواهان تعیین زمانی برای برگزاری جلسه پارلمان در روز شنبه مصادف با 7 ماه مه برای بررسی این پرونده هستیم. این جلسه برای یافتن راهکاری سیاسی و تکمیل کمیسیون‌های پارلمان برای تشکیل دولت و تصویب بودجه اختصاص می یابد.

حال وهوای پارلمان عراق چگونه است؟

«اسکندر وتوت» نماینده پارلمان عراق از تاثیر کشمکش‌های سیاسی بر سر تشکیل دولت بر عملکرد پارلمان این کشور خبر داد.

وی افزود: بحران سیاسی بر نقش نظارتی پارلمان تاثیر گذاشته است. ما زمان زیادی را از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق سپری کرده‌ایم و پارلمان هیچ دستاوردی نداشته است.

«احمد الموسوی» نماینده ائتلاف هیئت هماهنگی هم گفت: پارلمان به توافق سیاسی و فضای باثبات نیاز دارد و همه این شروط به سبب انسداد سیاسی مهیا نیست.

وی افزود: فضا به گونه ای است که امیدی به گشایش قبل از عیدفطر نیست و این بدان مفهوم است که روند تعطیلی جلسات پارلمان ادامه دار خواهد بود و فرصت وضع قانون یا نقش نظارتی از سوی نمایندگان گرفته خواهد شد.

«محما خلیل» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق هم نظر مشابهی دارد.

در همین حال «احمد الشریفی» تحلیلگر عراقی گفت: پدیده تباه کردن نصف سال از عمر پارلمان موضوع جدیدی نیست و در هر دوره انتخابات به سبب بحرانها و مشکلات مربوط به تشکیل دولت تکرار می‌شود و این در هر انتخاباتی از سال 2010 به بعد وجود داشته است.

این تحلیلگر عراقی تاکید کرد: نمی‌توان تاریخ خاصی برای ازسرگیری فعالیت پارلمان پیش بینی کرد مگر پس از گشایش در بحران سیاسی کنونی و تصور نمی‌کنیم که این موضوع به این زودی حاصل شود.

عراق| از شروط جدید ائتلاف سُنی «السیاده» تا تلاش برای آب کردن یخ اختلافات با افطاری سیاسیعراق | از موضع‌گیری سران سیاسی تا سرانجام نقشه راه سیاسی عراقعراق | از نقشه راه هیئت هماهنگی تا بارقه‌های امید برای خروج از بن بست سیاسی

الشریفی تصریح کرد: زیان کننده اصلی عراقی‌ها هستند که منتظر وضع قوانین مهمی هستند که اوضاع مالی و معیشتی آنها را سروسامان دهد.

یادآور می‌شود که با گذشت مدت زیادی از برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر گذشته، هنوز تکلیف رئیس جمهور جدید، فراکسیون اکثریت و به تبع آن نخست وزیر جدید عراق مشخص نشده است و دولت الکاظمی به عنوان دولت پیشبرد امور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حزب دموکرات کردستان دولت پیشبرد امور اتحادیه میهنی مسعود بارزانی هیئت هماهنگی ریاست جمهوری پارلمان عراق بن بست سیاسی بحران سیاسی تصویب بودجه تشکیل دولت سیاسی عراق مقتدی صدر جریان صدر تماس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۴۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: طرح نور در چارچوب قوانین و مقررات و با حمایت همه دستگاه‌ها باید با قاطعیت تداوم پیدا کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله عباس کعبی در نشست فصلی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی که در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج (ع) عقیدتی سیاسی انتظامی در قم برگزار شد،  با توصیه به حاضرین برای خواندن مکرر سوره‌های فتح، محمد(ص)، صف و جمعه اظهار داشت: این سوره ها سوره های جهاد ، ایثار و شهادت و حضور در میدان و در کنار ولایت رسول الله و ولایت ائمه اطهار(ع) بودن است و اگر الهام بگیریم در کنار ولایت ولی فقیه ماندن است.

وی با عنوان کردن مصائب و سختی های رسالت نبی مکرم اسلام(ص) افزود:  جهاد رسول خدا در هفت مرحله 1-جهاد دعوت2-جهاد مقاومت3-جهاد بسیج نیرو برای تشکیل دولت اسلامی4-جهاد تشکیل دولت اسلامی5-جهاد حفظ نظام اسلامی6-جهاد فتح اسلامی7-جهاد روابط بین الملل دولت اسلامی یود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سنگ زیرین رسالت های بزرگ خودسازی است و در انقلاب ما نیز مراحل جهاد با رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی این مرجع بی نظیر تقلید آیت الله امام خمینی (ره) در دوران معاصر آغاز و هم اکنون در حال رسیدن به اوج است و دارد به یک قدرت بین المللی نوین تبدیل می گردد که ضربه "وعده صادق" نقطه عطفی در این عرصه بین المللی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، رکن اصلی عملیات غرور آفرین "وعده صادق" را هدایت ها و رهنمایی ها و رهبری شایسته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: رهبری عظیم الشأن فرمودند وعده صادق عزت عظمت شکوه جلال و اقتدار ملت ایران را نشان داد و اراده ملت ایران را به نمایش گذاشت.

وی خطاب به مدیران سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی تاکید کرد: جهاد شما حفظ صیانت و ایجاد تحول معنوی و بصیرتی در کارکنان و خانواده ها در جهت تحقق اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جهاد یعنی تبدیل ضعف به قدرت، تهدید به فرصت، کارنامه موفق عقیدتی سیاسی آنگاه بالنده‌تر می‌شود که ببینیم در هر کدام از عقیدتی سیاسی ها چقدر مجاهدانه ضعف ها به قدرت و تهدیدها به فرصت تبدیل شده است و خلاقیت و ابتکارشان چقدر بوده است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: هتک حریم اخلاقی جامعه و سهل انگاری درباره حجاب بستر‌ساز تضعیف فرهنگ دینی جامعه و مسبب ایجاد انحرافات گسترده است.

وی با تاکید به داشتن روحیه جهادی اظهار داشت: روحیه جهادی می تواند عقیدتی سیاسی انتظامی را متحول کند و ماموریت های تاریخی آن را به سرانجام برساند پس باید از این روحیه جهادی محافظت کرد و آن را ارتقاء داد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طرح نور در چارچوب قوانین و مقررات و با حمایت همه دستگاه‌ها باید با قاطعیت تداوم پیدا کند و مورد حمایت همه دستگاه‌ها، نهادها و اقشار گوناگون جامعه قرار گیرد.

آیت‌الله کعبی با اشاره به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه داشتن حجاب حکم قانون و هم حکم شرع است، گفت: قوه قضائیه و فراجا باید به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خود به شکل کامل عمل کنند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان ضمن حمایت از اجرای طرح نور، خواهان تبیین ابعاد گسترده آن شد و افزود: همگی باید در کنار فرماندهی انتظامی، حساب شده و با حمایت مردمی این طرح را اجرا کنید و انتظامی تحت هر شرایطی نباید از این طرح عقب نشینی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند