Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روان شناس و پژوهشگر در رابطه با روان شناسی کودک نکته‌های بسیار مهمی ارائه کرده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه جام جم نوشت: در سبک زندگی یک خانوار، تربیت فرزندان اهمیت بسیاری دارد. کدام پدر و مادری است که دوست نداشته باشد فرزندش از تربیتی درست برخوردار باشد؟ اما مسأله‌ای که در این‌میان وجود دارد، نبود اطلاع و آگاهی والدین و خانواده‌ها از روش‌های تربیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نبود آگاهی را در جا‌های مختلفی می‌شود به عینه مشاهده کرد. یعنی شما سبک زندگی خانوار‌ها را مشاهده کنید، می‌بینید این نبود آگاهی والدین در تربیت فرزندان به تولید رفتار‌ها و عادت‌هایی منجر می‌شود که برای حال و آینده بچه‌ها خوب نیست. یکی از این جنبه‌های منفی را، در تماشای بیش از حد تلویزیون و استفاده بیش از حد و غیر‌قاعده‌مند از تلفن‌همراه و بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای و تماشای کارتون‌ها و انیمیشن‌ها می‌توان مشاهده کرد. در این‌باره دکتر فاطمه قاسم‌زاده، روان‌شناس و پژوهشگر عرصه روان‌شناسی کودک نکته‌های ارزشمندی را با خوانندگان در میان می‌گذارد.

ابتدا از دکتر قاسم‌زاده درباره صورت مسأله می‌پرسیم. او در پاسخ به ما می‌گوید: «البته در این قضیه، برای والدین و حتی فرزندان نمی‌شود حکم کلی صادر کرد. چه بسیار مطالب و برنامه‌های جالبی که به والدین آموزش‌های لازم را می‌دهند تا فرزندان‌شان را بهتر تربیت کنند. خیلی از روان‌شناس‌ها و روانپزشک‌هایی با خانواده‌ها به گفت‌وگو می‌نشینند. این‌ها نوعی آموزش است که چطور با فرزندان‌مان کنار بیاییم و رفتار کنیم، اما شاهدیم فرزندان‌مان گاهی ساعت‌ها از برنامه‌های این‌چنینی استفاده می‌کنند. حتی در صورتی که این برنامه‌ها محتوای خوبی هم داشته باشند، باز هم به صلاح نیست. درست مثل دارو می‌ماند؛ حتی داروی خوب را هم نمی‌شود بسیار و بیش از حد لازم مصرف کرد. متأسفانه گاه شاهد بی‌برنامگی خانواده‌ها در این قضیه هستیم، اما نکته دیگری هم وجود دارد آن است که گاهی خانواده‌ها برنامه‌هایی داشته‌اند، اما به هر دلیلی از ابتدا نتوانسته‌اند خوب دنبال کنند. در نتیجه بچه‌ها هم از این تشتت در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها سوء‌استفاده کرده و برخلاف نظرات والدین رفتار می‌کنند و مثلا پای برنامه‌های مختلف اینترنتی و تلویزیونی و... می‌نشینند که برایشان آسیب‌زاست.»

آموزش‌هایی که نمی‌بینیم

البته این روان‌شناس و استاد دانشگاه، به همان نکته‌هایی که در مقدمه اشاره کردیم نیز نقبی می‌زند. او یادآوری می‌کند باید مسأله را به‌طور ریشه‌ای مورد ارزیابی قرار دارد، این‌که پدر و مادر‌های ما اساسا آموزشی نمی‌بینند که بشود از آن‌ها انتظاری هم داشت. این فعال حوزه تربیت روانی کودکان، اشاره می‌کند حتی در خیلی از کشور‌های غربی، در دوره دوم متوسطه درس‌هایی برای نوجوانان و جوانان در نظر گرفته می‌شود تا به‌عنوان والدین آینده، اطلاعات کاملی به دست بیاورند که چطور باید با فرزندان برخورد کرد و یک خانواده متعادل و سالم داشت. در این درس‌ها و آموزش‌ها که نهاد آموزشی رسمی کشور‌ها ارائه می‌کند، به آن‌ها آموخته می‌شود چگونه باید از کودکان مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه‌ای و درسی و روانی و... داشته باشند. این آموزش‌ها معطوف به آن است که این نوجوانان و جوانان چطور در آینده به والدینی اثرگذار و بهتر تبدیل شوند.

آموزش‌ها را باید آموخت

بسیار ناراحت‌کننده است که چنین آموزش‌هایی آن‌طور که باید در کشورمان وجود ندارد. دکتر قاسم‌زاده در این باره توضیح می‌دهد: «متأسفانه والدین ما هیچ آموزشی نمی‌بینند. ما در کار‌های مشاوره‌ای که در این حوزه‌ها داشته‌ایم نکته‌های ناراحت‌کننده زیادی را دیده‌ایم. مثلا مادری که رشته مهندسی خوانده و موقعیت شغلی مناسبی دارد، ولی درباره کوچک‌ترین مسائل اجتماعی مرتبط با فرزندش چیزی نمی‌داند. حقیقت این است باید بدانیم پدر و مادر خوب بودن، آموختنی است. ما با آموزش‌های‌مان به دنیا نمی‌آییم بلکه باید راه بیفتیم و آموزش‌های لازم را ببینیم. نهاد آموزش و پرورش می‌تواند در این زمینه آموزش‌هایی را بدهد و کلاس‌هایی را برگزار کند و چه جایی بهتر از آموزش و پرورش؟ پدر و مادر‌ها حقیقتا باید آموزش ببینند تا بتوانند مانع از آسیب‌های استفاده بیش از حد از تلفن‌همراه، تلویزیون، فضای مجازی و... توسط فرزندان‌شان شوند.»

بیشتر بخوانید: زنگ خطر چاقی در مدارس به صدا در آمد؛ یک سوم دانش‌آموزان ایرانی چاق‌اند

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: روان شناسی روان شناسی کودک

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روان شناسی روان شناسی کودک روان شناسی خانواده ها برنامه ها روان شناس بیش از حد آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل؟

تین نیوز

ابهامات و عدم شفافیت این سوال را مطرح می کند که اپراتور ایرانسل با مزایده میلیونی خط های رند تلفن همراه بر تنور گرانی های قمار گونه و سودجویی عده ای خاص میدمد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در روزهایی که دولت تلاش می کند به وضعیت مالیات ستانی کسب و کارها نظم و شفافیت ببخشد، اپراتور تلفن همراه ایرانسل با ارسال پیامک های تبلیغاتی برای واگذاری خط های چند صد میلیون تومانی خود به سودهایی فراتر از معامله یک شمش طلا فکر می کند.
خط های رند شماره تلفن همراه هم اکنون به یکی از ابزارهای سرمایه گذاری تبدیل شده که نه تنها از نظارت مالیاتی شفاف برخوردار نیست بلکه به پوشش دهنده ریسک سرمایه در دوران تورمی تبدیل شده که حتی با نزولی شدن قیمت ارز و سکه و یا سهام، امکان سقوط قیمت این خط های رند ممکن نیست.
بهره برداران این سیم کارت های لاکچری عده ای خاص هستند که به لطف نوسانات تورمی به ثروت بادآورده دست یافته اند و دور از انتظار نیست که جز فراریان مالیاتی هم محسوب شوند.
اپراتور ایرانسل که در گرانفروشی بسته های حجم اینترنت و رومینگ و پرونده های متعدد مزاحمت دکل مخابراتی همواره مورد انتقاد افکار عمومی است در تازه ترین اقدام خود تعدادی از خطوط رُند خود را به اصطلاح به مزایده گذاشته است که در بالاترین رقم به ۲۰۰ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان هم می رسد.


این وضعیت البته منجر به خلق اصطلاحاتی با نام های پله ای، آینه ای، جفت جفت، چهارتایی و غیره در بازار سیم کارت تلفن همراه شده بطوریکه با تکیه بر همین واژه های سوداگری، رقم های میلیاردی در بازار خط موبایل جابه جا می شود که البته روزانه بر قیمت خط های رند هم افزوده می شود در حالی که مشخص نیست نحوه نظارت مالیاتی و مالیات ستانی از خرید و فروش این شماره های گران قیمت تر از طلا چیست و مکانیسم قیمت گذاری آن چگونه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • عکس | فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل؟
  • فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • همراه پرخرج
  • بیش‌از ۲۷ میلیون مکالمه رومینگ ملی
  • واردات ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم