جایگاه قرآن در موزهداری اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۴۲۱۱
در مجموعه میراثهای اسلامی به طور یقین قرآن جایگاه ویژهای دارد و میتوان برای آن نقش آغازینی قائل شد. قرآن به معنای کلام مبنای آغازین فرهنگ اسلامی است که همین کلام مبنای تولید هنری قرار میگیرد.
روزنامه ایران: تولید هنری که شامل کتابت میشود و کتابت هنرهای دیگری را از کتاب آرایی تا تجلید بر گرد خود فراهم میآورد اما کلام تنها در کتابت نمیماند بلکه میتوان آن را بر سفالینهها و کاشیکاری و آجرکاری و حتی بافتهها مشاهده کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این گونه است که نمیتوان صنایع حاصل و مرتبط با کلام و کتابت را صرفاً به مثابه یک محصول و به شکل موجود ظاهری آنها دید و آن را در همین نقش در موزه محدود و محصور یا عرضه کرد و تصور کنیم که موزه توانسته است روایت و بیان کاملی از میراث اسلامی ارائه کرده باشد. موزهداری اسلامی چون میخواهد واسطهای برای فهم فرهنگ اسلامی باشد از همین رو کتاب را به یک امر تزئینی تبدیل نمیسازد بلکه بر آن است تا بستری برای فهم معنایی و نقش ارتباطی و تأثیرگذار آن بر فرهنگ اسلامی ایجاد کند.
از اینرو قرآن نباید به ساحت صوری و مادی آن تقلیل یابد بلکه باید چون پدیدهای فرهنگی دیده شود. بقیه دستاوردهای فرهنگ اسلامی نیز در امتداد همین مواجهه قرار میگیرند. قرآن نگاری یک صنعت - هنر است اما ساحت فرهنگی قرآن مواجهه با آن به مثابه کلام و ذکر است؛ ذکری که فرهنگ و نگرش میسازد. موزهداری اسلامی نباید لایهها را افزایش دهد و از ارتباط فرهنگی آن بکاهد، البته مواجهه فرهنگی با قرآن در بستر فرهنگی وقتی محقق میشود که در بافت فرهنگی اسلامی و در بستر اندیشه موزهداری اسلامی باشد و گرنه یکسانسازی آن در همه بسترهای موزهای وجه ذکر و کلام را از آن میکاهد و آن را در یک گاهشماری صنعتی جای میدهد.
در حالی که مرکزیت قرآن حاصل ظهور و بروز فرهنگی آن است و نه صرفاً حضور تاریخی آن. وقتی به مجموعههای میراث اسلامی در موزهها بنگریم میتوان مجموعهای متنوع و قابل توجه از قرآنهای تاریخی را مشاهده کرد و همین کثرت قرآنها سبب شده است که تمایز و تغییر آنها مورد توجه قرار گیرد که بیشتر معطوف بهصورت آنها بوده است اما وقتی آن را در بستر وجودی و در منظر نگاه مسلمانان نگاه کنیم این صورت کفایت نمیکند و دلالتی دیگر را میجوید و تمایز موزهداری اسلامی جستن همین دلالتهای وجودی است، دلالتی که حاصل ارزشگذاری و کارکرد آن در فرهنگ اسلامی است که موزهداری میخواهد آن را بیان کند. این موجودیت در فرهنگ ایرانی لایههای دیگری را با خود همراه دارد که موزهداری باید همه آنها را ببیند تا بتواند به ذات فرهنگی آن برسد.
انتهای پیام/
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: موزه داری اسلامی فرهنگ اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ رئیسجمهور به عنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، بر اساس ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند سال گذشته شورایعالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه بیستویکم بهمن سال ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده، در حکمی عاطفه خادمی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد.
به گزارش ایسنا، عاطفه خادمی پیش از این بهعنوان مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود. او متولد سال ۱۳۶۳ و دانش آموخته دکترای سیاستگذاری فرهنگی و به عنوان اولین زن فارغالتحصیل این رشته در کشور است.
وی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی و دارای تألیفات پژوهشی با رویکرد سیاستگذاری در حوزههای فرهنگی و اجتماعی بهویژه با محوریت زنان و خانواده است.
بنابراعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سوابق علمی و اجرایی وی میتوان به تجربه همکاری با نهادهای مختلف مانند سازمان صدا و سیما، پژوهشگاههای مرتبط در حوزه علوم انسانی حول بررسی مسائل مختلف حوزه فرهنگ و اجتماع، متمرکز بر حوزههای تحولی، مسئول دبیرخانه تحول مجتمع های قضایی خانواده در قوه قضاییه و دبیر دبیرخانه کمیته اجتماعی و فرهنگی سند تحول دولت سیزدهم اشاره کرد.
پیش از این سیدمجید امامی بهعنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مسئولیت خدمت میکرد.
انتهای پیام