Web Analytics Made Easy - Statcounter

طراح و مجری جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی بوی پیراهن یوسف (ابراهیم حاتمی کیا ۱۳۷۴) گفت: برای فیلمی که یک روز کار دارد و یک چاشنی برای صحنه‌ای لازم است و قرار است یک نفر تیر بخورد پروسه طولانی از کسب مجوز لازم است. ضمن این‌که خرید مواد بسیار سخت و زمان‌بر است.

عباس شوقی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست و در توضیح مصائب طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه میدانی در سینمای ایران بیان کرد: جلوه‌های ویژه در ایران کاملا متکی به افراد است؛ همکاران ما تلاش می‌کنند که به کمک دانش و وسع خودشان شخصیتی به این رشته در سینمای ما بدهند آن‌هم به‌رغم پشتوانه‌ای که برای جلوه‌های ویژه در ایران وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تنها رشته‌ای که محدودیت‌های زیادی برای آن ایجادشده جلوه‌های ویژه بوده است درحالی‌که در رشته‌های دیگر همکاری و مساعدت‌هایی چون اعطای وام و ... محقق شده است اما در کار ما کسی دغدغه این را ندارد که ما چه چیزهایی لازم داریم. ما در این سال‌ها حتی نتوانسته‌ایم جایی را بگیریم که مواد بسازیم و مواد تولید کنیم و کمپانی که تولید مواد برای جلوه‌های ویژه داشته باشد را نداریم. ما باید همه این‌ها را بسازیم و این سختی کار را دوچندان می‌کند.

پروسه طولانی کسب مجوز بلای جان طراحان جلوه‌های ویژه میدانی است

طراح و مجری جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی بوی پیراهن یوسف (ابراهیم حاتمی کیا ۱۳۷۴) تاکید کرد: برای فیلمی که یک روز کار دارد و یک چاشنی برای صحنه‌ای لازم است و قرار است یک نفر تیر بخورد پروسه طولانی از کسب مجوز لازم است. ضمن این‌که خرید مواد بسیار سخت و زمان‌بر است.

شوقی خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر که کار می‌کنیم این مشکلات وجود ندارد، باران را یک کمپانی می‌دهد، مه را کمپانی دیگر و انفجار را جای دیگر اما ما در ایران هم تولید می‌کنیم و می‌سازیم و هم اجرای صحنه را انجام می‌دهیم.

طراح و مجری جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی اشک سرما (عزیزالله حمیدنژاد ۱۳۸۲) ادامه داد: در شرایطی که فیلم‌نامه و ارکان دیگر فیلم خیلی حرفه‌ای نیستند این بخش هم قطعاً آسیب‌های خود را خورده است و این‌ها هم به مدیریت‌های غلط گذشته بازمی‌گردد. هرکسی که می‌آید می‌خواهد سینما را از اول اختراع کند.

وی اظهار داشت: ما این موارد بومی کرده‌ایم و البته که ناچار بوده‌ایم چراکه برای جزئی‌ترین مواد مثلاً خرید یک چاشنی می‌باید هزینه‌های کلانی را پرداخت می‌کردیم و این کار نمی‌صرفد و باید خودمان تولید کند.

آدم‌ها در سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند چراکه از بازگشت سرمایه‌شان واهمه دارند

طراح و مجری جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی درباره الی (اصغر فرهادی ۱۳۸۷) تصریح کرد: این موضوع مانند جریان صدابرداران است که هر صداگذاری یک سری دستگاه را خریده و در زیرزمین خانه‌اش آن را به کمپانی بدل ساخته است درحالی‌که می‌شود یک دستگاه فوق مدرن که ۵۰ سال گارانتی دارد بخرید و بگذارید که صدابرداران همه بروند و آنجا کار کنند نه این‌که هرکسی برود در زیرزمین خانه‌اش یک کمپانی راه بیندازد که هیچ‌وقت هم امکاناتشان درجه‌یک نیست. مثلاً لازم است برای کار ما یک ابرکامپیوتر خریداری شود که بسیاری از موارد را به کمک آن انجام داد؛ یعنی دولت باید این موارد را به این صورت حل‌وفصل کند. وقتی می‌گوییم مدیریت درست در سینما لازم است مقصورمان همین موارد است.

وی ادامه داد: وقتی جزئیات را رسیدگی نمی‌کنند در کلیات هم می‌مانند. مثلاً لازم است که تهیه‌کنندگان یک آشپزخانه برای خودشان بزنند. مگر می‌شود هر فیلم برود و از یکجا غذا بگیرد؟ یک آشپزخانه فوق مدرن بزنند و بعد بهترین غذا باکیفیت عالی تولید کنند و حتی می‌توانند به بیرون هم بفروشند و سود خوبی هم داشته باشند. وقتی به این موارد توجه نمی‌شود مشخص است که در سایر قسمت‌ها هم فکر پشت کار نیست.

شوقی یادآور شد: این موارد نیاز به مدیریتی خوب دارد؛ امروز آدم‌ها در سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند چراکه از بازگشت سرمایه‌شان واهمه دارند.

وقتی بحث خودی و غیرخودی باشد راه پیش نمی‌رود

طراح و مجری جلوه‌های ویژه مجموعه ارمغان تاریکی (جلیل سازمان ۱۳۸۹) در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های دانش بنیان که در سال‌های اخیر به تامین تجهیزات جلوه‌های ویژه میدانی ورود پیدا کرده‌اند تا چه اندازه در این عرصه موفق هستند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان اگر حرفه‌ای باشند باید به کسانی که در این زمینه تخصص و تجربه بسیار دارند مراجعه کرده و مشورت بگیرند وقتی نمی‌گیرند یعنی مسیر را به‌غلط می‌روند. درصورتی‌که سایر کشورها از تجربه ما استفاده می‌کنند. درنهایت باید بگویم همین‌که در کار ما دخالت نکنند کار ما را صحیح‌تر پیش می‌برد.

وی افزود: موسسه‌ای مانند اوج انحصارطلبی است؛ وقتی بحث خودی و غیرخودی باشد راه پیش نمی‌رود؛ وقتی کسی دغدغه‌های زندگی معیشتی ما را درک نمی‌کند چه بگوییم. فیلم شهید باکری را دوست داشتم، خوب است اما وقتی پول زیادی خرج می‌شود خروجی هم می‌تواند بعضاً خوب باشد یا نباشد که در مورد این کار خوب بود اما در مورد کارهای دیگر لزوما خوب نبوده است؛ اما وقتی امکانات هست باید برای همه کارهایی که برای ایران ساخته می‌شوند، باشد.

طراح و مجری جلوه‌های ویژه مجموعه دزد و پلیس (سعید اقاخانی ۱۳۹۱)در توضیح کاری که این روزها مشغول انجام آن است، گفت: این روزها مشغول کار با آقای بهرامیان در پروژه‌ای به نام چکاوک درکه هستم که روایت زندگی آدمی است که در کنکور نفر اول شده است و دانشجوی رشته پزشکی است و به جنگ می‌رود و در کربلای ۴ مبارزه می‌کند... داستان زیبایی است.

به گزارش ایران اکونومیست، عباس شوقی بازیگر سینما و تلویویزیون، برنامه ریز، دستیار کارگردان و طراح جلوه های ویژه فعالیت خود در سینمای حرفه ای را از سال ۱۳۶۸ و با دستیاری در گروه جلوه های ویژه فیلم سینمایی ساوالان به کارگردانی یدالله صمدی آغاز کرد و پس از آن به شکلی مستمر به فعالیت در زمینه های مختلف سینمایی پرداخت.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سینمای ایران ، ابراهیم حاتمی کیا ، جلوه های ویژه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا جلوه های ویژه پروسه طولانی کسب مجوز کار ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۴۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم

بارش باران موجب لطافت هوا می‌شود. یکی از زیبایی های باران پدیده رنگین کمان است که اغلب بلافاصله پس از بارش ها رخ نمایی می کند و چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.

شهروندخبرنگار ما فیلمی از جلوه گری رنگین کمان در آسمان شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری را به نمایش گذاشت.

منبع: حیدری - چهارمحال و بختیاری

بیشتر بخوانید:

جلوه گری رنگین کمان در آسمان شهر زیرآب + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)
  • (ویدئو) قرنطینه مطلق برای طراحان سوالات کنکور
  • (ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور
  • فیلم/ قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • جایگاه سوم چهارمحال و بختیاری در صدور پرونده‌های الکترونیکی