Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@17:45:53 GMT

راهنمای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۴۸۸۰

راهنمای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

مثل همیشه، ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه، آثارشان را با تخفیف ویژه ارائه می‌کنند و نمایشگاه فرصت ویژه‌ای برای خرید کتاب محسوب می‌شود.

ضمن این‌که «خانه کتاب و ادبیات ایران» به نمایندگی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل دوره‌های قبل ، تخفیف‌های ویژه‌ای برای برخی گروه‌های مخاطب کتاب از جمله اعضای هیأت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر مشتاقانه در انتظار این روزها بودید و قصد برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه دارید، شاید بد نباشد پیش از آن در جریان برخی جزئیات برگزاری این نمایشگاه قرار بگیرید.

نمایشگاه امسال کی و کجا برگزار می‌شود؟


نمایشگاه کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت امسال برپاست.با وجود همه موافقان و مخالفان برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) در حال حاضر بهترین گزینه نمایشگاه است و در همین مکان برگزار می‌شود.

اگر هنوز رخوت دوره کرونا را نتکانده‌اید یا خرید به شیوه مجازی را بیشتر می‌پسندید، می‌توانید نمایشگاه مجازی کتاب را در سامانه ketab.ir دنبال کنید.

بد نیست در جریان این نکته هم باشید که بر اساس اظهارات علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه کتاب همه ناشران امسال در فضای مسقف جانمایی می‌شوند. با توجه به استقبالی که از نمایشگاه صورت گرفته، احتمالا ناشران جامانده در بخش مجازی بتوانند حضور پیدا کنند، چراکه ظرفیت پذیرش در بخش فیزیکی به اتمام رسیده است.

در نمایشگاه حضوری شرکت کنیم یا مجازی؟

هر ناشری که در مصلای تهران غرفه دارد در بخش مجازی نیز حضور خواهد داشت. ضمن این‌که بازمانده‌های نمایشگاه حضوری، یعنی آن دسته از ناشرانی که در زمان برگزاری نمایشگاه موفق به ثبت‌نام نشدند، از ۷ تا ۲۱ اردیبهشت فرصت دارند برای حضور در بخش مجازی ثبت نام کنند. در نتیجه اگر در نمایشگاه شرکت کردید، ضرر نمی‌کنید به بخش خصوصی هم سر بزنید.

چطور از بن‌ های کتاب استفاده کنیم؟

اعضای هیأت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور مثل همیشه می‌توانند از یارانه اعتباری خرید کتاب یا همان بن کتاب استفاده کنند. استفاده از یارانه اعتباری فقط در خرید غیرحضوری و از طریق سامانه فروش امکان پذیر است. بنابراین عرضه و فروش کتاب توسط ناشران در محل نمایشگاه، آزاد و به صورت نقدی فقط شامل تخفیف ناشر خواهد بود.

ثبت نام برای یارانه اعتباری خرید کتاب از ۸ اردیبهشت آغاز شده و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کرده باشند.

سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۳۵۰هزار تومان است که از این مبلغ ۲۰۰هزار تومان

آورده دانشجویان وطلاب است و ۱۵۰هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.

سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیأت علمی ۶۰۰هزار تومان است که از این مبلغ ۳۰۰هزار تومان آورده عضو هیأت علمی و ۳۰۰هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.

یارانه خرید کتاب به صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند و برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست. نکته قابل توجه این که گروه‌های دارای شرایط دریافت بن تخفیف، باید برای ثبت نام عجله کنند چون با توجه به محدودیت بودجه اختصاص یافته و سقف اعتبار در نظر گرفته شده برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام کرده‌اند.

در نتیجه بعد از تکمیل ظرفیت و اعتبار استان، امکان ثبت‌نام متقاضیان جدید وجود نخواهد داشت. دقت کنید فرآیند ثبت‌نام را تا جایی ادامه دهید که پیام «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» به گوشی شما ارسال شود و عملیات ثبت‌نام و دریافت اعتبار در وضعیت «نهایی شده» قرار بگیرد.ضمن این‌که با هر کد ملی فقط یک بار مجاز به ثبت‌نام و دریافت یارانه خواهید بود.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده که اطلاعات لازم برای ثبت نام دانشجویان، اعضای هیات علمی و طلاب برای تهیه بن اعتباری خرید کتاب از بخش مجازی نمایشگاه کتاب توسط مراکز آموزش عالی و حوزوی از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز آموزش عالی غیردولتی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در اختیار ستاد اجرایی نمایشگاه قرار گرفته است.

از همین جهت نقص‌های اطلاعاتی مربوط در این بخش متوجه ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب تهران نیست. متقاضیان در صورت ایجاد هر نقص اطلاعاتی باید مراتب را از سوی مراکز آموزش عالی و حوزوی مربوطه پیگیری کنند.

چه خبراز بخش بین الملل؟

نمایشگاه امسال به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و ناشران خارجی هم در نمایشگاه حضور دارند. با توجه به این‌که حدود سه سال از برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت حضوری و فیزیکی می‌گذرد برگزارکنندگان در تلاش برای جذب حداکثری ناشران هستند.

به همین دلیل بارها جلسات متعدد برگزار کرده‌اند و تمام نکات مربوط به شرایط و ضوابط آیین‌نامه نمایشگاه را برای ناشران توضیح و به ابهامات و سوال‌های آنها پاسخ داده‌اند.

اسماعیل جانعلی‌پور مدیر کمیته ناشران خارجی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داده که انبار گمرک مستقر در نمایشگاه آماده تحویل گرفتن کتاب‌های مرتبط با بخش ناشران خارجی است تا بلافاصله کار بررسی کتاب‌ها آغاز شود و کتاب‌ها به موقع به نمایشگاه برسند.

یکی از موضوعات مهم نمایشگاه، تسهیل امور گمرکی و فرآیند روان‌سازی ترخیص کالاها از گمرک است که به همین منظور برخی از تسهیلات موجود در گمرک به اطلاع ناشران خارجی رسیده که به محض حرکت بار از مبدا بتوانند مستندات لازم را برای کمیته ناشران خارجی ارسال کنند. در این صورت کمیته با همکاری گمرک، پیش اظهاری می‌کنند تا کتاب‌ها سریع‌تر ترخیص شوند و به نمایشگاه برسد.

سقف تخفیف بخش فروش فیزیکی ویژه ناشران خارجی در این دوره از نمایشگاه از ۳۰ درصد به ۱۵درصد کاهش پیدا کرده است تا بتواند بخشی از هزینه‌ غرفه و ... را جبران کند. همچنین در بخش فروش مجازی نمایشگاه تخفیف ۳۰درصدی و یارانه ۲۰درصدی در نظر گرفته شده است.

به گفته جانعلی‌‌پور، با این اتفاق و با مساعدت‌ها و فرصتی که برای ویرایش اطلاعات در سامانه ثبت‌نام و ثبت اطلاعات ناشران خارجی باقی مانده بود، افزایش حدود ۲۰ درصدی کتاب‌های بارگذاری شده در سامانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتفاق افتاده است. همچنین متراژ غرفه‌ها حدود ‌۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

آذر مهاجر - فرهنگ و هنر روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب آذر مهاجر روزنامه جام جم مصلای تهران یارانه اعتباری خرید کتاب یارانه خرید کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یارانه اعتباری خرید کتاب نمایشگاه کتاب ناشران خارجی بخش مجازی هیأت علمی کتاب ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۴۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه «بازار کتاب» برای اعلام حضور در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توانند تا پایان روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به پنل کاربری خود در سامانه V.bazarketab.ir مراجعه و در بخش طرح‌های فروش، پس از مطالعه قوانین و مقررات حضور و تایید آیین‌نامه نسبت به ثبت‌نام در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقدام کنند.

حضور کتابفروشی‌ها در بخش مجازی این دوره از نمایشگاه منوط به تایید نهایی درخواست‌ها از سوی مدیر سامانه است و نتیجه نهایی بررسی درخواست‌ها در پنل کاربری کتابفروشی‌ها قابل مشاهده است.

به کتابفروشی‌هایی که حضورشان در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تایید شده است برای بارگذاری نهایی محصولات فروشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران