Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذر بایجان روز گذشته (جمعه) با مطرح کردن ادعاهایی درباره جنگ اخیر با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی گفت: روسیه از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران در جریان جنگ 2020 ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به ارمنستان تسلیحات عرضه می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، علی اف تصریح کرد که جمهوری آذربایجان، نامه‌هایی را به قزاقستان، ترکمنستان و ایران ارسال کرده و از این کشورها درخواست کرده تا هواپیماهای روسیه که حامل تسلیحات به ارمنستان در جریان جنگ قره باغ کوهستانی بوده‌اند را متوقف کنند.

وی در کنفرانس بین‌المللی در دانشگاه «ADA» در باکو در ارتباط با تحولات پس از جنگ قره باغ کوهستانی با ارمنستان سخنرانی کرد و مدعی شد که ارمنستان بارها می‌خواست از طریق دستکاری سازمان پیمان امنیت جمعی، روسیه را وارد جنگ کند.

علی اف ادامه داد: تسلیحات از طریق «روستوف» و «موزدوک» به ارمنستان ارسال می‌شد و باکو از گرجستان درخواست کرده بود تا حریم هوایی و مسیر زمینی خود را به منظور جلوگیری از انتقال تسلیحات از روسیه به ارمنستان مسدود کند و گرجستان به درخواست جمهوری آذربایجان پاسخ مثبت داده بود اما سلاح‌هایی از از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران به ارمنستان ارسال شده بود.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با تأکید بر این که جمهوری آذربایجان فعالانه صلح و همکاری در قفقاز را ترویج می‌کند، خاطرنشان کرد: پذیرش اصول پنج گانه پیشنهادی (جمهوری) آذربایجان برای توافقنامه صلح از سوی ارمنستان و تصمیم برای تشکیل کمیسیون مشترک تعیین مرزها از تحولات مثبت پس از جنگ 2020 است».

علی اف با تاکید بر اینکه امیدوار است ارمنستان سرانجام پس از جنگ قره باغ اهمیت صلح را درک کند، افزود: در صورت امضای توافقنامه صلح و اجرای اصول پنج گانه، صلح بلندمدت و پایدار در قفقاز برقرار خواهد شد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ  را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور هنوز در خطوط مرزی درگیری‌های پراکنده دارند، هرچند که دو طرف مدعی اتخاذ موضع آشتی جویانه هستند.

کد خبر 673414 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و آذربایجان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر ویژه ایران و آذربایجان جمهوری آذربایجان قره باغ کوهستانی رئیس جمهور علی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۵۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان، پیشنهاد قزاقستان برای میزبانی مذاکرات صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پذیرفته است.

قاسم جومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان در سفر هفته گذشته خود به ایروان گفت که می‌تواند پلتفرمی را برای چنین دیداری فراهم کند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان بعداً تصریح کرد که آستانه پیشنهادی برای دیدار وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان ارائه کرده است.

او گفت که باکو از این طرح حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه ارمنستان در 26 آوریل اعلام کرد که آرارات میرزویان آماده دیدار با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود در قزاقستان است. اما وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیق این دیدار مشخص نیست.

در بیانیه وزارت امور خارجه ارمنستان آمده است: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان دارد و از تلاش‌های میانجی‌گری و پلتفرم‌های مذاکره پیشنهادی برای تعیین حدود مرزها بر اساس اسناد مورد توافق دوجانبه، از جمله اصول اساسی و اعلامیه آلماتی 1991 استقبال می‌کند.

گفتنی است، آخرین دیدار میرزویان و بایراموف در ماه فوریه در برلین برگزار شد که در آن نشست پیشرفت چشمگیری در راستای دستیابی به توافق صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاصل نشد.

آرارات میرزویان بعداً شکایت کرد که باکو از به رسمیت شناختن تمامیت ارضی ارمنستان اجتناب می‌کند و همچنان خواستار افتتاح کریدور زنگزور بین آذربایجان و نخجوان است.

خاطرنشان می‌شود که الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان دو روز پیش خواستار ایجاد یک کریدور شد. وی همچنین تصریح کرد که برای امضای معاهده صلح بین دو کشور، ارمنستان باید قانون اساسی خود را تغییر دهد.

رئیس‌جمهور آذربایجان حتی پس از اینکه دولت نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان را مجبور به بازگرداندن چهار روستای آذربایجان کرد، به طرح این خواسته‌ها ادامه داد.

هفته گذشته، باکو و ایروان اعلام کردند که بر سر تعیین حدود اولیه مرز بین دو کشور در بخش قزاق-تاووش به توافق رسیده‌اند.

پس از آن، گزارش‌هایی مبنی بر شلیک اولین پاسگاه‌های مرزی بین دو کشور منتشر شد. باکو گفت که 10 تا 12 کیلومتر از مرز در حال حاضر مشخص شده است.

مخالفان دولت ارمنستان و دیگر منتقدان دولت پاشینیان از توافق برای بازگرداندن این چهار روستا به جمهوری آذربایجان انتقاد کردند.

اعتراضات علیه تحدید حدود در منطقه تاووش ارمنستان در ایروان پایتخت این کشور از هفته گذشته آغاز شده است.

علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهدعلی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!