Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش نویس طرح جرائم و تخلفات انتخاباتی با پشتوانه ۸۵۰ نفر ساعت جلسه کارشناسی توسط دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس تهیه و به مجلس ارسال شد.

به گزارش ایران اکونومیست از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، موضوع انتخابات به عنوان یکی از برنامه های اصلی و محوری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا بحث تخلفات و جرائم انتخاباتی در طول برگزاری انتخابات گوناگون از ابتدای انقلاب اسلامی یکی از مسائل مهم تلقی شده است. علاوه بر توجه مرکز به این امر، در سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در بندهای گوناگون به این موضوع پرداخته شده است.

بر همین اساس پیش بینی جرائم انتخاباتی و تضمین ضوابط و قواعد برگزاری انتخابات از طرق مجازات و سایر ضمانمت های اجرا های بازدارنده را می توان در راستای کارکرد صحیح انتخابات و نیل به هدف واقعی چنین امری قلمداد نمود.

بنابراین با توجه به تجربه چندین ساله و بررسی خلاء‌های مختلف با رویکرد اجرای سیاست های کلی انتخابات و با پشتوانه ۸۵۰ نفر ساعت جلسه و کار کارشناسی سعی شده تا پیش نویسی در خصوص اصلاح قوانین انتخاباتی (قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران) در حوزه جرائم و تخلفات انتخاباتی ارائه شود.

در واقع این پیش نویس درخصوص موضوع انتخابات در راستای اجرای بندهای ۵، ۷ ، ۱۷ و ۱۸ سیاست های کلی انتخابات تهیه شده است. در این بسته با توجه به بند ۱۰ سیاست های کلی نظام قانونگذاری درخصوص تدوین قوانین جامع، رویکرد مرکز پژوهش ها در راستای تدوین قانون جامع انتخابات بوده است.  

شایان ذکراست این قانون شامل انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور و مجلس شورای اسلامی بوده و با توجه به یکسان بودن برخی از این قوانین، سه‌گانه این  پیش نویس در سه سرفصل هیات‌های اجرایی انتخابات، جرایم و تخلفات انتخاباتی و قانون انتخابات ریاست جمهوری است که برخی از خلاءهای آن با توجه با سیاست های کلی انتخابات، تکمیل شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مجلس شورای اسلامی ، انتخابات ریاست جمهوری ، انتخابات ریاست جمهوری ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ایران سیاست های کلی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری تخلفات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله دهدشتی پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در صدا و سیمای مرکز آبادان ضبط شد.

وی اضافه کرد: فیلم‌های تبلیغاتی شامل برنامه ۲۰ دقیقه‌ای نامزدهای دور دوم انتخابات از پنجشنبه همزمان با آغاز مهلت تبلیغات رسمی به روی آنتن شبکه آبادان می‌رود.

دبیر ستاد انتخابات خوزستان ادامه داد: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز بیست و یکم اردیبهشت در حوزه‌های انتخابیه آبادان، رامهرمز و رامشیر برگزار می‌شود.

وی بر ضرورت دقیق رعایت قوانین در دور دوم انتخابات تاکید کرد و گفت: صدا و سیما با راه اندازی کانال‌های تبلیغاتی اقدامی مناسب در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخابات انجام داد.

به گزارش مهر، در دور دوم امکانات تبلیغاتی صداوسیما نیز همانند مرحله نخست رایگان است.

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رقابت ۴ نامزد برای ۲ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6089821

دیگر خبرها

  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم
  • استقرار شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس