Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@12:20:26 GMT

سیگار کشیدن و مسواک زدن در متاورس ممکن شد!

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۶۰۹۰

سیگار کشیدن و مسواک زدن در متاورس ممکن شد!

به نظر می‌رسد از حالا می‌توان با یک هدست واقعیت مجازی جدید احساسات را در لب‌ها، دندان‌ها و زبان در فضای متاورس تجربه کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، "متاورس" به عنوان مکانی معرفی شده است که مردم می‌توانند در آن فانتزی‌های خود را ببینند و انجام دهند، حال چه مبارزه با دشمنان‌شان در میدان نبرد باشد و چه رفتن به قرار ملاقات با دختر رویاهایشان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برای اینکه این تجربیات بسیار شبیه به واقعیت باشند، نمی‌توان تنها به دیدن و شنیدن در این فضا اکتفا کرد، بلکه احساس لامسه نیز بسیار مهم است.

اکنون دانشمندان در دانشگاه "کارنگی ملون" فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که با ارسال احساساتی شبیه به واقعیت به لب‌ها، دندان‌ها و زبان می‌تواند کار‌هایی نظیر بوسیدن، مسواک زدن، سیگار کشیدن و آشامیدن آب را در متاورس شبیه‌سازی کند.

دانشمندان هدست واقعیت مجازی (VR) را با تجهیز به فناوری بازخورد لمسی تغییر داده‌اند، به این معنی که با اعمال نیرو، ارتعاش و حرکات، حس لامسه و بازخورد حسی و لمسی را شبیه‌سازی می‌کند.

آن‌ها از آرایه نازکی از مبدل‌ها استفاده کردند که در قسمت زیرین هدست واقعیت مجازی ادغام شده و انرژی حاصل از امواج فراصوت را به سمت قسمت‌های مختلف دهان هدایت می‌کند.

می‌توان از این فناوری علاوه بر شبیه‌سازی حس بوسیدن، برای نوشیدن آب یا کشیدن یک نخ سیگار استفاده کرد.

نمونه اولیه این هدست که نسخه ارتقا یافته هدست "Oculus Quest ۲" است، توسط محققان گروه "رابط‌های آینده" در دانشگاه "کارنگی ملون" در پیتسبورگ پنسیلوانیا ساخته شده است.

نکته مهم این است که این هدست اصلاح شده نیازی به قرار دادن تجهیزاتی در مقابل یا داخل دهان کاربر ندارد.

به گفته دانشمندان، دهان برخلاف اینکه از نظر حساسیت پس از نوک انگشتان در جایگاه دوم قرار دارد، تاکنون تا حد زیادی به عنوان یک هدف لمسی در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نادیده گرفته شده است.

معمولاً فناوری بازخورد لمسی از طریق دسته‌های بازی در بازی‌های رایانه‌ای، ارتعاش‌هایی را به دست‌های فرد اعمال می‌کند، مانند احساس ارتعاش در بازی فوتبال و هنگامی که توپ به تیرک دروازه برخورد می‌کند.

محققان می‌گویند: نزدیکی دهان به هدست واقعیت مجازی فرصت قابل توجهی را برای فعال کردن جلوه‌های لمسی درون و روی دهان، آن هم بدون نیاز به سیم‌کشی یا پوشیدن لوازم جانبی اضافی فراهم می‌کند. ما یک آرایه نازک، فشرده و پرتوده از مبدل‌های فراصوت ایجاد کردیم که می‌تواند اثرات بازخورد لمسی را بر روی دهان ایجاد کند. نکته مهم این است که همه این اجزا در هدست یکپارچه شده‌اند، به این معنی که کاربر نیازی به پوشیدن لوازم جانبی اضافی ندارد.

فناوری بازخورد لمسی (Haptic) که بر تحریک حواس مختلف غیر از دیدن و شنیدن تمرکز دارد، برای تحقق دنیای متاورس ضروری است.

اصطلاح «متاورس» اولین بار در یک رمان در سال ۱۹۹۲ برای توصیف فضا‌های غوطه‌ورانه و مشترکی که در پلتفرم‌های مختلف قابل دسترسی هستند، به معنی جایی که دنیای فیزیکی و دیجیتالی ادغام می‌شوند، ابداع شد.

"مارک زاکربرگ" که در سال ۲۰۰۴ پلتفرم "فیسبوک" را در اتاق خوابگاه خود در دانشگاه "هاروارد" تأسیس کرد، "متاورس" را به عنوان یک "اینترنت تجسم یافته" توصیف کرده است.

کاربران فیسبوک طی چند سال آینده می‌توانند از این پلتفرم نه فقط بر روی تلفن یا رایانه خود، بلکه با استفاده از هدست واقعیت مجازی استفاده کنند. به عنوان مثال آن‌ها به جای کشیدن انگشت روی نمایشگر دستگاه، می‌توانند به طور بالقوه با دوست فیسبوکی خود در یک فضای مجازی ملاقات کنند و به صورت صوتی با آواتار‌های یکدیگر چت کنند.

شرکت "فیسبوک" به منظور نمایش تمرکز خود روی توسعه دنیای "متاورس" و به عنوان بخشی از پروژه بلندمدت خود برای تحقق آن در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نام خود را به "متا" تغییر داد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: متاورس سیگار هدست واقعیت مجازی بازخورد لمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۶۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رام‌الله: اگر حمایت آمریکا نبود نتانیاهو جرأت به چالش کشیدن قوانین بین‌المللی را نداشت

سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد اگر حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی نبود نخست وزیر این رژیم جرأت نمی‌کرد قوانین بین‌المللی را به چالش بکشد.

به گزارش ایسنا، نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: اگر حمایت غیر اخلاقی و جانبدارانه آمریکا از رژیم اشغالگر نبود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل جرأت نمی‌کرد با پافشاری بر تکمیل و ادامه تجاوز و ارتکاب کشتارهای جمعی بیشتر علیه ملت فلسطین مشروعیت و قوانین بین‌المللی را به چالش بکشد.

طبق گزارش سما، وی افزود: جانبداری کورکورانه آمریکا از اسرائیل و حمایت از آن در برابر مجازات و قوانین و مشروعیت بین‌المللی ثابت کرد که دولت آمریکا شریک جنایت‌های نتانیاهو است و مسئولیت کامل ادامه جنگ نسل کشی را بر عهده دارد.

ابوردینه از دولت آمریکا خواست فورا وارد مداخله شده و مقامات رژیم اشغالگر را به توقف جنایت‌های خود ملزم کند و مانع حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح شود که پیامدهای خطرناکی برای تمام منطقه و جهان خواهد داشت.

وی از جامعه بین‌المللی خواست فورا برای ممانعت از ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و مجازات آن به دلیل جنایت‌های جنگی و نقض تمام قوانین بین‌المللی وارد عمل شوند.

بنیامین نتانیاهو سه شنبه گفت: تغییری در اهداف جنگ ایجاد نشده است و ما هرگز حل و فصلی را درباره رفح نمی‌پذیریم. احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است. ما عقب نشینی کامل از نوار غزه را قبول نمی‌کنیم و تسلیم حماس نمی‌شویم. توقف جنگ قبل از نابودی گردان‌های حماس در رفح ممکن نیست.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: چه درباره آتش‌بس و تبادل اسرا توافق کنیم و چه نکنیم نیروهای ما برای ریشه کن کردن حماس وارد رفح خواهند شد. این ایده که ما جنگ را قبل از دستیابی به همه اهداف خود پایان خواهیم داد، غیرقابل قبول است. ما وارد رفح می‌شویم و تمام گردان‌های حماس را با توافق یا بدون توافق در آنجا نابود می‌کنیم تا به پیروزی کامل برسیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رام‌الله: اگر حمایت آمریکا نبود نتانیاهو جرأت به چالش کشیدن قوانین بین‌المللی را نداشت
  • کشیدن ضامن نارنجک در بالای جدول/ جدال های مثلث جذاب لیگ فوتبال
  • ببینید | تصاویر تلخ از وضعیت اسفناک و درد کشیدن یک اسب در نقش جهان اصفهان
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد!
  • هشدار درباره وضعیت پرسپولیس و استقلال
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد