Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@07:18:51 GMT

کتاب «عقل‌شناخت؛ چیستی، هستی و معرفت‌شناسی عقل» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۶۶۰۱

کتاب «عقل‌شناخت؛ چیستی، هستی و معرفت‌شناسی عقل» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «عقل‌شناخت؛ چیستی، هستی و معرفت‌شناسی عقل»، تألیف قاسم ترخان دیدگاه‌های متکلمین، فلاسفه و مفسران پیرامون عقل است که توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است.

نویسنده در کتاب «عقل‌شناخت» کوشیده‌است موضوع عقل را در سه حوزه چیستی، هستی و معرفت‌شناسی از منظر متکلمان و مفسران مورد پژوهش و بررسی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخش چیستی‌شناسی عقل، این پرسش‌ها مطرح شده است: معنای لغوی عقل چیست؟ معنای اصطلاحی عقل در علومی مانند معرفت‌شناسی، فلسفه و منطق، کلام، اخلاق و عرفان، فقه و اصول و تفسیر و حدیث چیست؟ در این قسمت این پرسش نیز مطرح می‌شود که آیا اساساً عقل در متون دینی به معنایی غیر از آنچه در فلسفه به کار می‌رود، به‌کاررفته است؟

در این قسمت به سیر تاریخی معنای لغوی عقل پرداخته شده‌است. تعاریف عقل در کتب مختلف کلامی و تفسیری و فلسفی و فقهی، بر اساس تاریخ وفات متکلمان، فلاسفه، مفسران و فقها آمده تا روشن شود که در زمان‌های اولیه کاربرد عقل چه چیزی بوده و آیا در طول تاریخ تطوراتی داشته است یا نه؟

در بخش هستی‌شناسی عقل این پرسش‌ها طرح شده است: در طول تاریخ علم، چه کسانی چه مرتبه‌ای از عقل را قبول کرده یا منکر شده‌اند و همچنین آیا فطرت همان عقل است؟ و قضایا و قیاسات عقلی از چه انواعی برخوردارند؟

در بخش معرفت‌شناسی عقل، پرسش از اعتبار و حجیت عقل است؛ اینکه محدودیت‌ها و عوامل و موانع رشد آن، آثار و کارکردهایش و همچنین مناسبات و رابطه عقل و دین چیست.
در همه این مباحث تلاش شده‌است دیدگاه متکلمان، فلاسفه و مفسران مسلمان به گونه‌ای تبیین شود که خواننده بتواند با اندک تأملی وجوه تمایز دیدگاه‌های مختلف را تشخیص دهد و خود به گزینش قول صحیح مبادرت ورزد. البته در برخی موارد ضروری تشخیص داده شد که دیدگاه‌های رقیب نقد و نظریه مختار ارائه و با دلایل قرآنی، روایی و عقلی تقویت شود.

از مهم‌ترین نوآوری‌های این نوشتار، بخش عقل و دین آن است. تلاش شده‌است با نگاه جامع از منظر قرآن، مفسران و متکلمان به این بحث پرداخته شود. در این قسمت رویکردهای عقل‌گرایی و ایمان‌گرایی به قرآن عرضه و از قرآن استنطاق و در نهایت رویکرد عقل‌گرایی اعتدالی و نقش دین و نقش عقل تبیین شده است.

نگاهی گذرا بر آثار نویسنده نشان می‌دهد زمینه‌های مطالعاتی وی گستره متنوعی را در برمی‌گیرد. پرداختن به مباحث مربوط به امامت، پاسخگویی به شبهاتی که درباره شخصیت و قیام امام حسین علیه‌السلام مطرح است، توجه به نقش هدایت‌گر اهل‌بیت علیه‌السلام و نیز بررسی گستره عصمت به تولید آثاری با عناوین: «شخصیت و قیام امام حسین ع»، «مهر ماه» و «آفاق عصمت» منتج شده است؛ لیکن پرداختن به پیراانگاره‌های علوم انسانی (مباحث مقدماتی و پیرامونی مانند بحث امکان علوم انسانی اسلامی و چگونگی تأثیر گزاره‌های کلامی بر علوم انسانی)، نقد علوم انسانی مدرن و نشان دادن تأثیر مبانی کلامی در علوم انسانی، نقطه ثقل تحقیقات وی را تشکیل می‌دهد. در این ساحت مطالعاتی، کتاب پژوهشی «درآمدی بر مبانی کلامی علم دینی با تأکید بر علوم انسانی» در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسیده‌است و کتاب‌های «برآیند مبانی کلامی در علوم انسانی اسلامی» و «مبانی جهان‌شناختی علوم انسانی اسلامی» نیز در آستانه انتشار هستند.

این‌کتاب با ۲۴۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5479587 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: علوم انسانی اسلامی قرآن فلسفه چاپ و نشر بین الملل محمدعلی اسلامی ندوشن معرفی کتاب روز قدس کتاب و کتابخوانی درگذشت چهره ها سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران فلسطین نادر طالب زاده کتاب روز جهانی قدس انتشارات سوره مهر نمایشگاه کتاب تهران اسرائیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفت شناسی علوم انسانی شناسی عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۶۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی

دریافت 48 MB

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ۵ ساعته خانه گفتگوی تحول در علوم انسانی با حضور بیش از ۸۰ استاد برجسته و چهره‌های علمی و فرهنگی کشور در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد مقیمی استاد دانشکده مدیریت و رییس دنشگاه تهران در این نشست گفت: اجتهاد علمی در حوزه تحول علوم انسانی یعنی اینکه دو بال قدرت نظریه پردازی و جسارت و جرأت و پذیرش ریسک که عمدتا ناظر بر اجرای این مقوله در محیط دانشگاه است را مدنظر داشته باشیم و این موضوع را با جدیت در دانشگاه دنبال کنیم. در راستای این دغدغه، شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت و یک دوره مدیریتی را پشت سر گذاشت و امروز در دوره جدید مدیریت شورای تحول علوم انسانی که آقای دکتر عاملی استاد محترم دانشگاه تهران مسئولیت آن را پذیرفتند، دوره‌ای تازه را در زمینه تحول در علوم انسانی آغاز کرده‌ایم.

در ادامه این نشست سعید رضا عاملی رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: دانشجویان المپیادی های فیزیک و ریاضی اکثرا در رشته های فیزیک و ریاضی تحصیل می کنند و همه تمایلات به سمت رشته های پزشکی، مهندسی های پول ساز و رشته هایی که به لحاظ کسب و کار و به شئون اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دارند است.

مهدی الوانی رییس سابق دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: یک نوعی شبکه های دانش آفرینی بین دانشگاهیان ایجاد کنیم این شبکه ها باید ایجاد شود و اداره بازی و ستاد درست کردن فایده ندارد، استادان ما با یکدیگر ارتباط ندارند و این یعنی ما شبکه های دانش آفرینی نداریم.

کد خبر 6092279

دیگر خبرها

  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد