Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@03:17:35 GMT

رهاسازی آب پشت سد سفیدرود از امروز

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۸۶۳۵

رهاسازی آب پشت سد سفیدرود از امروز

اسدالله عباسی امروز در نشست مدیریت منابع آب کشاورزی گیلان در رشت گفت: بررسی‌های میدانی حاکی از احتمال آسیب دیدن خزانه‌ی شالیکاران در برخی مناطق استان است و برای جلوگیری از بروز این مشکل، رها سازی آب سد سفیدرود برای کانال‌های فومنات و راست سنگر از امروز انجام می‌شود و از فردا صبح آب در این کانال‌ها قرار می‌گیرد و برای کانال چپ سنگر نیز که مناطق مرکزی و برخی مناطق غربی استان را پوشش می‌دهد آب از روز سیزدهم اردیبهشت رها می‌شود و از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه، چهاردهم اردیبهشت ماه در کانال چپ سنگر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود ۱۲ اردیبهشت آب پشت سد رها سازی شود.

به گفته استاندار گیلان، بهره گیری بهینه از تمامی امکانات برای مدیریت بهینه‌ی آب ضروری است و به شالیکاران اطمینان داد که عدالت در روند توزیع آب رعایت می‌شود و مسئولان اجرایی نیز تا پایان کار کشاورزی همراه و در کنار این مولدان پرتلاش خواهند بود.

تا امروز ۶۱۰ کیلومتر از انهار کشاورزی استان لایروبی شده است و این روند باید در راستای مدیریت بهینه‌ی انتقال آب با جدیت ادامه یابد.

متولیان امر برای حفاظت و نگهداری از این موتور‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های مردم بومی کمک بگیرند تا در سال‌های آتی مشکلی برای پمپ‌ها پیش نیاید.

مدیرعامل آب منطقه ایی گیلان نیز در گزارشی ذخیره‌ی منابع آب کشاورزی را در مناطق مختلف استان تشریح کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۸۱۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده گفت: کاهش ۵۰ درصدی ذخیره‌ی آب کشاورزی در گیلان ایجاب می‌کند علاوه بر مدیریت بهینه و توزیع عادلانه در مصرف، ظرفیت‌های جانبی از قبیل پمپ‌های آب و آب بندان‌ها را در مناطق پایین دست و دیرآبخور فعال نموده و از بروز هرگونه چالش در این مناطق بکاهیم.

به گفته وحید خرمی، برنامه‌ی امسال آب منطقه ایی برای لایروبی انهار کشاورزی ۵۰۰ کیلومتر بوده و تا امروز ۶۱۰ کیلومتر از نهر‌ها لایروبی شده و ۴۳ دستگاه انواع ماشین آلات لایروبی، این روند را همچنان ادامه می‌دهند.

صالح محمدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گزارشی از خزانه گیری ۱۹۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان معادل ۸۳ درصد کل شالیزار‌های استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزار‌های استان نشا شده و ۲۵ درصد خزانه‌ها هم آماده‌ی نشا هستند.

محمد دادرس، مدیر کل هواشناسی گیلان نیز با استناد به داده‌های هواشناسی پیش بینی کرد: بارندگی در مناطق مختلف استان از امشب و فردا و از پنج شنبه تا یکشنبه‌ی آینده وجود دارد و این بارش می‌تواند روند کار شخم زمین‌ها و نشا کاری را همراه و همگام با رها سازی آب تسهیل کند.

کوروش بالادست، مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گیلان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰ میلیون لیتر سوخت بین شالیکاران گیلانی توزیع شود که این رقم دو برابر پارسال خواهد بود.

احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در این نشست شرط برون رفت از مشکلات خشکسالی فعلی را مدیریت خردمندانه و بهره گیری از تجربیات سنوات گذشته برای استفاده‌ی هرچه بیشتر از سفره‌های آب زیرزمینی و آب بندان‌ها دانست و گفت: برای پیشگیری از بروز بحران خشکسالی در فصل زراعی پیش رو بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استاندار گیلان سد سفیدرود گیلان نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۸۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برای مشارکت اختیاری در طرح‌های تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرح‌های مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرح‌های مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه‌های تامین برق از پاداش‌های صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می‌کنند از ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتور‌های پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیر‌ها و... از این پاداش‌ها بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • قطعی ۲ ساعته گاز در برخی مناطق شهر رضوانشهر
  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس