Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@14:48:11 GMT

افزایش صادرات نفت ایران بدون برجام

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۸۷۳۱

افزایش صادرات نفت ایران بدون برجام

در میانه بحران جهانی نفت و انرژی، صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافت.

روزنامه وطن امروز در این باره به نقل از گزارش‌های نشریات غربی نوشت: اطلاعات شرکت کپلر - یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها - نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که چین به عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت خام ایران، واردات نفت خود از روسیه را کم کرده است. در واقع تحریم‌ها علیه روسیه باعث شده است چین خرید نفت از این کشور را کاهش داده و به خرید نفت از ایران روی بیاورد. ایران سریع‌ترین روند افزایش تولید را در 3 ماهه نخست 2022 نسبت به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه داشته و حجم صادرات آن به بالاترین رقم از زمان خروج دونالد ترامپ از قرارداد برجام در 2018 رسیده است. همچنین حمله روسیه به اوکراین جریان تجارت جهانی نفت را مختل کرده و به ایران فرصت افزایش صادرات به چین را داده است. طبق گفته یکی از تحلیلگران شرکت کپلر، چین تمایل بیشتری برای واردات نفت خام ایران دارد و نگران تحریم‌های ثانویه آمریکا به خاطر معامله با ایران نیست، چون به نظر می‌رسد ظرفیت واشنگتن با روسیه پر شده است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، پس از اینکه قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد در یک دهه اخیر رسید، ایران اکنون به‌رغم اینکه قیمت‌های بالاتری نسبت به مسکو پیشنهاد کرده است، نفت بیشتری به چین می‌فروشد. روزنامه جوان هم در گزارشی در همین زمینه تاکید کرد؛ ایران در میانه بحران جهانی، در حال صادرات مطمئن نفت است. افزایش 30 درصدی صادرات نفت از نگاه تحلیلگران بین‌المللی، حاکی از تبحر ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکاست. این افزایش صادرات نشان می‌دهد تلاش‌های ایران برای تقویت صادرات موفق بوده است./کیهان

منبع: فردا

کلیدواژه: صادرات نفت ایران بدون برجام صادرات نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۸۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • رشد ۳۱ درصدی صادرات در خوزستان
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • حجم و درآمد صادرات نفت روسیه کاهش یافت
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟