Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@04:34:35 GMT

فواید و فضایل دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۹۴۳۹

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: مراد برخی آیات قرآن، رحمت رحیمیه دور شدن بلایا از انسان، آسانگیری خداوند نسبت به انسان و پذیرفته شدن توبه بوده که همگی مصادق‌های رحمت پروردگار محسوب می‌شود.

علی رضا موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان بیان شده است: «اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزی کن مرا در آن توفیق و خودداری و پاک کن دلم را از تیرگی‌ها و گرفتگی‌های تهمت‌ای مهربان به بندگان با ایمان خود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی به فراز اول دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: بندگان در دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان از خداوند متعال می‌خواهند که در این روز آنان را به رحمت خود بپوشاند، این مهم بیانگر «رحمت» که از صفات پروردگار است بشمار می‌رود از سوی دیگر وقتی این کلمه صفت خداوند می‌شود، معنای نیکی کردن و احسان به خود می‌گیرد.

وی در همین راستا ادامه داد: رحمت خداوند متعال دو نوع است «رحمت رحمانیه» یعنی رحمتی بی کران و فراگیر که بر همه هستی پرتو می‌افکند و «رحمت رحیمیه» یعنی رحمتی که تنها پرهیزگاران و نیک سیرتان را در خود می‌گیرد. مراد برخی آیات قرآن، رحمت رحیمیه دور شدن بلایا از انسان، آسانگیری خداوند نسبت به انسان و پذیرفته شدن توبه بوده که همگی مصادق‌های رحمت الهی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

وی پیرامون رحمت الهی که با حکمت آمیخته شده است ابراز کرد: رحمت خداوند متعال همیشه با حکمت آمیخته است و حکمت ایجاب می‌کند که خداوند گنهکاران را جز در مواردی خاص به مجازات برساند؛ چون خداوند همان‌طور که رحیم است نیز حکیم است یعنی کارهایش براساس حکمت می‌باشد و کار عبث و بیهوده نمی‌کند. خداوند تا آنجا که حکمت اقتضا کند، به بندگان رحم می‌کند و آن‌ها را مورد عطوفت و مهربانی قرار می‌دهد، ولی ممکن است حکمت اقتضا کند که عد‌ه‌ای را عذاب و تعدادی را هدایت نکند چراکه رحمت خدا به خاطر رقت قلب و تأثرات مادی نیست؛ بلکه در واقع به معنی اعطای نعمت است.

این کارشناس علوم قرآنی به فراز بعدی دعای روز بیست ونهم ماه مبارک اشاره و بیان کرد: در فراز بعدی دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند متعال توفیق اطاعت و حفاظت از گناهان را طلب می‌کنیم، این توفیق باعث تقرب انسان به خداوند می‌شود، شیخ طوسی در این زمینه معتقد است توفیق لطف الهی بوده که به واسطه آن طاعت انجام می‌شود و تنها خدا می‌تواند انسان را موفق بر طاعت بدارد. پس در این دعا بندگان از خداوند توفق می‌خواهند تا دل آنان را از گناه و معصیت پاک کند.

وی به بخش دیگری از دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: در این فراز بندگان بیان می‌کنند خدایا دلم را از تاریکی‌های تردید‌ها و اوهام باطل پاک دار‌ ای خدای مهربان بر اهل ایمان، پاکی دل عطا کن که این مهم نیازمند دو نکته است اول اینکه قلب‌های انسان‌ها دو نوع تاریک و نورانی بوده که نشانه‌های قلب تاریک را باید از معلول زنگار‌های تکرار گناه دانست تاجایی که امکان تابش انوار الهی وجود ندارد و نتیجه اش این می‌شود که مانند گیرنده‌ای که روی آن مانع باشد عمل می‌کند.

موسوی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر عقل تاریک شود دیگر قدرت تعقل ندارد؛ زنگار‌هایی مانند دورویی و نفاق باعث تاریکی عقل می‌شود تملق‌هایی که رایج شده، شک نسبت به قیامت و خدا و بهشت و جهنم، طمع، حرص و به طور کلی گناهانی که انسان انجام می‌دهد همه مانند زنگاری قلب را فرا می‌گیرند. همچنین باید گفت که قلب نورانی دو ویژگی دارد، یکی اینکه زمینه دریافت آموزه‌های خدایی را دارد، بعضی انسان‌ها درس رسمی نخوانده‌اند، اما دانش لدنی از سوی خدای متعال دارند همچنان که روایت است خدا دانش به افراد می‌دهد قرآن نسبت به بعضی اولیاء می‌فرماید که ما نسبت به بعضی افراد علم لدنی می‌دهیم اگر قلب پاک باشد علم را دریافت می‌کند مثل یک گیرنده که مانعی ندارد و این چنین قلب‌ها داری مقاماتی می‌شود مثل اینکه خانه خدا می‌شود «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ».

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی ماه مبارک رمضان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه مبارک رمضان دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان خداوند متعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام نوع کره ضد سرطان است؟

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228665 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم