Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کشت کلزا به دلیل مصرف پایین آب و کمک به تغذیه خاک می‌تواند به عنوان محصولی مهم در استان کردستان توسعه یابد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازسنندج، کشت محصولات کشاورزی از مهمترین کارهایی است که انسان یکجانشین برای تامین غذای خود انجام داده تا روزی روزمره خود را به دست آورد و  جایگاه این بخش با درنظر گرفتن افزایش جمعیت روز به روز مهمتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که در کنار محصولاتی همچون گندم و برنج، کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا که تاریخ کشت آن به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح در مناطقی از هند برمی‌گردد از اهمیت بسیار بالایی برای تامین روغن خوراکی  برخوردار است البته نه فقط برای نتیجه اولیه بلکه برای ایجاد حاصلخیزی بیشتر در خاک‌ مزارع مختلف.

در چند دهه اخیر کشت گیاه کلزا که یکی از سازگارترین گیاهان با شرایط آب و هوایی در کشور است نیز در راستای تامین روغن مصرفی مردم و البته کاهش وابستگی به واردات روغن یا دانه‌های روغنی توسعه یافته  و برنامه‌هایی در این راستا از سوی مقامات مسئول اجرایی شده است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی باتوجه به کشت کلزا در فصل بهار و پاییز می‌توان این گیاه را در هر شرایط اقلیمی کشت کرد لذا کشت پاییزۀ کلزا در تناوب زراعی با غلات به‌ویژه گندم موجب غنا بخشیدن به تناوب‌های زراعی شده و توجه ویژه به تولید این محصول همان یک تیر و چند نشان خودمانی است چون نه تنها با استفاده از این روش نسبت به کاهش وابستگی به خارج از کشور اقدام کرده‌ایم بلکه در زمینه خودکفایی گندم به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محصولات کشاورزی ایران گام برداشته شده است.

این درحالی است که نباید فراموش کنیم  کشت کلزای پاییزه به‌دلیل تولید گل‌های زردرنگ بسیار جذاب بوده و  برای زنبور عسل در مواقعی که هیچ گلی در منطقه وجود ندارد، سبب توسعه زنبورداری و البته رونق کسب وکارهای وابسته به این شهد شیرین می‌شود.

استان کردستان با دارا بودن شرایط معتدل آب و هوایی، پتانسیل بالایی برای کشت کلزا را دارد لذا توسعه کشت این نوع گیاه در استان می‌تواند از سویی باعث توسعه کشاورزی و از سوی دیگر کمک به تولید به شرط راه‌اندازی کارخانه‌های صنایع تبدیلی در تبدیل دانه‌های روغنی به روغن خوراکی ایجاد اشتغال را نیز باخود به همراه داشته باشد.

کشت کلزا مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کردستان در این زمینه اظهار داشت: کشت دانه‌های روغنی بخصوص کلزا یکی از  زراعت‌های کم‌آب ‌بر است که به منظور استخراج روغن کشت می‌شود.

حیدر مرادی افزود: در سال جاری برای استان کشت سه هزار و 500هکتاری کلزا در نظر گرفته شده که یک هزار و 420هکتار کشت شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری سه هزار و 900 تن تولید داشته باشیم، نوع کشت کلزا آبی و با تامین بذر و نهاده‌های مورد نیاز، کشت این زراعت در شهریورماه آغاز و تیر ماه سال بعد برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه ابلاغی کشت کلزا در سال گذشته استان نیز  3500 هکتار بوده که 1110 هکتار اجرا و از این سطح یکهزار و 10 هکتار آن برداشت و تولیدی معادل 2 هزار و 330 تن داشت.

مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان با محدودیت منابع آبی روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کلزا یکی از محصولات کم‌آب‌بر است و نیاز آبی آن در سال 4 تا 4 هزار و 500 مترمکعب در هر هکتار است. نیاز آبی کلزا حدود یک هزار مترمکعب کمتر از گندم است. کشت این محصول می‌تواند به منابع آبی کردستان نیز کمک کند.

وی ادامه داد: کشت کلزا علاوه براینکه کشتی مقرون به صرفه از لحاظ مصرف منابع آبی است می‌تواند 20 تا 30 درصد زراعت محصول بعدی را نیز به دلیل ریشه‌ دوانی و بقایای مناسب و تغییراتی که در بهبود ساختمان و حاصلخیزی خاک ایجاد می‌کند، افزایش دهد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: کشت کلزا در کنترل آفات، کاهش آلودگی به بیماری‌ها و کاهش تراکم  علف‌های هرز  مؤثر بوده و این موارد همگی از مزیت‌هایی کشت کلزا است که می‌تواند منافع زیادی را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

وی عنوان کرد: روغن کلزا به دلیل داشتن میزان بالای اسید‌های چرب اشباع نشده یکی از با کیفیت ترین روغن‌ها  بوده و از لحاظ کیفیت بعد از روغن کنجد قرار دارد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه کنجاله کلزا کیفیت بالایی دارد و در جیره دام و طیور نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: استفاده از کنجاله کلزا می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای کنجاله سویا که محصولی وارداتی و سالانه ارز زیادی را از کشور خارج می‌کند، باشد.

قیمت انگیزه‌ای برای توسعه کشت

وی با گریز به قیمت کلزا نسبت به گندم که پرکشش‌ترین محصول استان است، گفت: همیشه قیمت هر کیلو کلزا دو برابر قیمت هرکیلو گندم بوده است و قیمت هرکیلو کلزا در سال جاری 23 هزار تومان پیشنهاد شده که اگر به تصویب برسد قطعاً کشاورزان استان را نسبت به کشت کلزا در سال آینده ترغیب و باعث توسعه کشت این محصول خواهد شد.

مرادی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه به طور میانگین عملکرد کشت کلزا استان در هر هکتار حدود 3 تن بوده و این در حالی است که عملکرد گندم تا 5تن است، یادآور شد: اگر قیمت هر کیلو کلزا، هزینه تولید کمتر و میزان مصرف آب آن را در مقایسه با گندم در نظر بگیریم این محصول صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به گندم دارد.

تیشه خشکسالی به ریشه مزارع کلزا در استان ایلام / عملکرد تولید کاهشی شد + فیلممیزگرد تسنیم|جایگزینی سویای وارداتی با کنجاله کلزا و باقالای مصری/ افزایش 6 برابری قیمت مرغ با حذف ارز نهاده‌ها دروغ است

به گزارش تسنیم؛ کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیاست که از آن به عنوان نقطه ثقل طرح‌های افزایش تولید دانه‌های روغنی نام برده می‌شود. بارش‌های خوب بهار امسال نویدبخش برداشت‌هایی پرثمر برای کشاورزان است، کشت این گیاه علاوه بر اینکه حاصلخیزی خاک را به دنبال دارد و بسیاری از آفات و بیماری‌های گندم را حذف می‌کند، برای محصول گندم سال بعد 20 درصد افزایش تولید به دنبال دارد، لذا کشاورزان باید بیش از پیش به این ظرفیت مغفول مانده توجه کنند.

انتهای پیام/487/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانه های روغنی استان کردستان کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا شکری از خرید ۱۷ هزار تن محصول دانه‌های روغنی کلزا توسط شبکه تعاونی‌های مردم نهاد، تحت پوشش مدیریت تعاون روستایی استان از کشاورزان شهرستان دهلران و مهران خبر داد،.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال و پای کار آمدن تشکل‌های مردم نهاد، از میزان ۲۰ هزار تن محصول کلزای خریداری شده در حوزه جنوبی استان، مقدار ۱۷ هزار تن این محصول، توسط تشکلهای تعاونی این مدیریت خریداری از این مقدار میزان ۱۵ هزار تن آن به کارخانه جات تولید روغن کشی کشور حمل شده است.

شکری گفت: میزان محصول جمع آوری و خریداری شده محصول کلزای امسال تا کنون، نسبت به کل محصول خریداری شده در سال گذشته از کشاورزان، بیش از سه برابر بوده که رکوردی در جهش تولید محسوب می‌شود.

کد خبر 6088880

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • تولید رقم جدید بذر کلزا در کشور
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد