Web Analytics Made Easy - Statcounter

هاجر عوض پور گفت: آسم یک اختلال التهابی مزمن و غیر واگیر راه‌های هوایی است که در آن بیمار به‌طور مکرر دچار سرفه، تنگی نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار بر روی قفسه سینه می‌شود (هرچنـد ممکـن اسـت بیمـار همه این علائم را با هـم نداشـته باشـد).

او منظـور از مـزمن را آن دانست کـه بیماری همیشه در فرد مبتلا وجود دارد حتـی زمـانی کـه فاقـد علامـت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه می‌گوید: علت اصلی این بیماری ناشناخته است، ولی تحقیقات نشان داده است کـه ترکیبی از عوامل ارثی (ژنتیکی) و محیطـی در بـروز ایـن بیمـاری نقـش دارند. وجود سابقه آسم، اگزما، آلرژی بینـی و آلـرژی غـذایی در اعـضای خانواده (یعنی وجود استعداد آلرژی)، احتمـال بـروز آسـم را در سایر افراد خانواده افزایش می‌دهد.

عوض پور اعلام کرد که مواجهه با برخی عوامل محیطی همچون دود سیگار و اسپند یا آتش، آلودگی هوا، آلاینده‌های شیمیایی و یا تماس‌های شـغلی (نظیـر کارگران لاستیک‌سازی، رنگ‌سازی، چوب‌بری، نانوایی، ...) می‌تواند منجـر به بروز آسم شود.

او با بیان مهم‌ترین عوامل خطری که می‌توانند موجب بـروز و یـا تـشدید علائم آسم شوند گفت: عفونت‌های ویروسی مختلف (سرماخوردگی، آنفلوانزا و..)، عوامــل حساسیت‌زای استنشاقی، چون گـرده گل‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها، گردوخاک، پــر، مــو یــا پوســت حیوانات، هیره (مایت) موجود در گردوخاک خانه‌ها، سوسک و انواع حشرات، تغییرات آب و هوایی به‌خصوص هوای سرد و خشک از عوامل اصلی ایجاد آسم هستند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بو‌های تند (نظیر بوی عطر و ادوکلن)، تغییرات هیجانی شدید (گریه کردن، خندیدن شدید، استرس)، مواد افزودنی در غذا‌ها و آلرژی‌های غذایی به‌ویژه در کودکان، مصرف غذا‌های آماده، عدم تغذیه با شیر مادر، کمبود ویتامین D، چاقی و کم‌تحرکی، آلودگی هوا در اثر دود اگزوز و کارخانجات و یا ریزگردها، عوامل شیمیایی موجود در محل کار از دیگر علت‌های ایجاد آسم در افراد است.

عوض پور می‌گوید: برخی دارو‌ها همچون بعـضی از مسکن‌ها (آسـپرین، ایبـوپروفن، مفنامیک اسید) و حتی برخی از قطره‌های دارویی چشمی، وزن پایین موقع تولد و سن کم مادر، زایمان به روش سزارین، ورزش و فعالیت فیزیکی، مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها بخصوص در سال‌های اول زندگی و نیز استامینوفن، تماس مادر در دوران بارداری با دود سیگار از مهم‌ترین عوامل بروز آسم هستند.

او در خصوص شایع‌ترین علائم آسم گفت: سرفه بیمـاران آسـمی معمولاً خـشک بـوده و اغلـب در اواسط و آخر شب و اوایل صبح و یا هنگام ورزش و یا مواجهه با محرک‌ها بدتر می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: اگر سرفه فرد بـیش از ۴ هفتـه ادامـه یابد باید از نظر ابتلا به آسم مورد ارزیابی قرار گیرد.

او در خصوص تنگی نفس بیماران آسمی گفت: در حالت طبیعی تنفس به‌راحتی انجام می‌گیرد. احساس کمبود هوا و بروز تنگی نفـس ممکـن اسـت بـه دلیـل بیماری آسم باشد.

عوض پور عنوان کرد که خس‌خس سینه نوعی صدای زیر اسـت کـه معمـولاً در زمـان بازدم و بیشتر در هنگام شب و انجـام ورزش شـنیده می‌شود. افراد مبتلا به آسم به‌طور مکرر دچار خس‌خس می‌شوند، احساس فشار و گرفتگی در سینه شدت علائم فوق در ساعات مختلف شبانه‌روز، فصول گونـاگون و حـالات مختلف بیماری متفاوت است، البته ممکن است همه علائـم ذکـر شده در یک بیمار وجود نداشته باشد.

عوض پور یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل ایـن بیمـاری را پرهیـز از عوامـل محرکـی است که موجب تحریک راه‌های هوایی و بروز التهـاب و واکـنش در آن‌ها می‌شوند.

او گفت: داشتن آسم به این معنی نیست که نباید ورزش کنید، راه‌های درمانی می‌تواند از حمله آسم در حین فعالیت جلوگیری کرده و علائم را کنترل کند، ورزش منظم می‌تواند قلب و شش‌های شما را قوی کند این باعث می‌شود علائم این بیماری از بین برود، اگر شما در هوای سرد ورزش می‌کنید، از یک ماسک استفاده کنید تا هوایی که تنفس می‌کنید گرم باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اعلام کرد که بر اساس ثبت در سامانه سیب تعداد ۹۶۶ نفر در شهرستان گناوه مبتلا به آسم هستند، این در حالی است که تعداد افراد مبتلا می‌تواند بالاتر از این رقم باشد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلرژی فصلی قفسه سینه آسم عوض پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۱۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون

داده‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نشانگر اولیه «مولتیپل اسکلروزیس» یا «ام‌ اس» می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند چه کسی در نهایت طعمه این بیماری «دژنراتیو عصبی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن