Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر چهار هزار و ۴۶ زندانی جرایم غیرعمد واجد شرایط ستاد دیه در زندان‌های کشور در حال تحمل حبس هستند که از این تعداد ۴۰ نفر دیه بدهکار هستند و ۲۵ نفر به دلیل حوادث کارگاهی و۳۹ نفر به دلیل جرایم شبه عمد روانه زندان شدند.

همچنین ۳ هزار و ۵۳ نفر به دلیل بدهکاری مالی، ۸۲۱ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و ۶۸ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت نفقه وارد زندان شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای ماه مبارک رمضان و با برپایی جشن‌های گلریزان زمینه آزادی بسیاری از زندانیان فراهم شد اما فقط در هفته پایانی ماه رمضان با جمع‌آوری رقمی مازاد بر یکصد میلیارد تومان تا به امروز زمینه آزادی جمعیت زیادی از دربندان دردمند از حبس فراهم شده است البته این پایان آزاد کردن زندانیان جرایم غیر عمد نیست و عید فطر فرصتی برای کمک مردم عادی در کنار خیرین است.

طبق آمار اعلام شده سال گذشته ۷۶۱۱ زندانی مرد و ۳۴۵ محکوم زن بدهکار در جرایم غیرعمد آزاد شدند. مبلغ بدهی این زندانیان رقمی بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد ریال بود که در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها با تلاش شبانه‌روزی کمیته‌های صلح و سازش تا میزان ۴۵ درصد محکومٌ‌به از سوی شکات خصوصی و اولیا دم گذشت شد.

آنطور که اسدالله جولایی، رئیس هیأت امنای ستاد دیه اعلام کرده، بیش از ۹۶ درصد افراد استخلاص یافته بدهکاران مالی بوده‌اند محکومان گرفتار به واسطه صدور یا امضا اوراق بانکی (چک یا سفته) با ۵۴۸۷ مددجو در شمار پرجمعیت‌ترین دسته زندانیان غیرعمد قرار گرفته و محکومان به ایفای تعهدات مهریه و نفقه هر کدام به ترتیب با ۱۴۹۹ و ۶۷۷ محبوس در رتبه‌های بعد قرار دارند.

تهران در صدر استان‌های دارای بیشترین زندانی غیر عمد

لازم به ذکر است با همت خیرین، در بسیاری از استان‌ها زندانی قدیمی نداریم و با تلاش برای اخذ رضایت شاکیان زندانیان جرایم غیر عمد، برخی از زندانیان با مبالغ بدهی کمتر از زندان‌ها آزاد شدند با این حال، تهران در صدر یکی از پرتعدادترین استان‌های با زندانی جرایم غیر عمد است و از سویی دیگر هم صدر استخلاص ها به استان اصفهان و مردم و خیرین این شهر باز می‌گردد.

عید فطر و پایان یک ماه بندگی، فرصت مناسبی برای مردم و خیرینی است که هر چند با مبالغ اندک، می‌توانند گره‌ای از زندگی یک زندانی جرایم غیر عمد و خانواده او باز کنند چرا که طبق طبق پرسش مطرح شده از جانب مراجع تقلید مردم می‌توانند در روز عید سعید فطر، مبالغ فطریه خود را به منظور آزادی زندانیان غیرعمد و غیرکلاهبراری تحت حمایت ستاد دیه به حساب این نهاد حمایتی اختصاص داده و از مواهب این اقدام حسنه بهره‌مند شوند.

نظر مراجع در مورد پرداخت فطریه برای آزادی زندانیان

براساس نظر آیت‌الله بهجت رحمت‌الله‌علیه، آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله علی سیستانی حفظه الله، میرزا جواد تبریزی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مدظله‌العالی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی دام‌عزه، آیت‌الله نوری همدانی دامت‌برکاته و جمع دیگری از علمای معزز اهل‌سنت پرداخت زکات با هدف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ناتوان در پرداخت بدهی یا دیات ناشی از حوادث کارگاهی و رانندگی مانعی ندارد.

کد خبر 5480108 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: فطریه آزادی زندانیان مراجع تقلید قم اسدالله جولایی ایت الله نوری همدانی آیت الله خامنه ای ماه رمضان 1401 سید علی سیستانی شهرداری تهران روز قدس شورای شهر تهران آموزش و پرورش متروی تهران ماه رمضان 1401 شرکت مترو تهران راهپیمایی روز قدس روز جهانی قدس پلیس راهور روز معلم عید سعید فطر علیرضا زاکانی شهر تهران جرایم غیر عمد نفر به دلیل آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»

در چهل و یکمین مرحله از پویش ملی نذر هشتم، ۱۸ زندانی نیازمند زندان سبزوار، با کمک‌های نمازگزاران مساجد شهرستان، خیران نیک‌اندیش، ستاد دیه و بهره‌مندی از تخفیفات قضایی آزاد شدند.

این برنامه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اداره کل زندان‌های خراسان رضوی و با حضور آیت‌الله مغیسه، امام جمعه سبزوار، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدرزاده، معاون اجرایی و دیگر مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و نیز دادستان و رئیس زندان سبزوار در مسجد الغدیر این شهر برگزار شد.

در این جلسه که هم‌زمان با سالگرد شهید مدافع امنیت، حمیدرضا الداغی برگزار شد، از خانواده این شهید تجلیل شده و در ادامه به هرکدام از زندانیان آزادشده بسته حمایتی معیشتی توسط انجمن حمایت از زندانیان سبزوار اهدا شد.

گفتنی است، نذر هشتم پویشی مردمی و مسجدی است که طی آن در هشتم هر ماه به نیت امام هشتم(ع)، زمینه آزادی حداقل ۸ زندانی نیازمند فراهم می‌شود و تاکنون ۱۳۰۶ نفر از زندانیان خراسان رضوی در این اقدام خداپسندانه آزاد شده‌اند.

همچنین از سال گذشته تاکنون ۲۲۰ زندانی جرایم مالی در قالب این طرح و به‌نیت امام رضا(ع) با کمک خیران و نمازگزاران مساجد این شهرستان از زندان سبزوار رهایی یافته‌اند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • دانش‌آموزان ۳ زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند
  • دانش‌آموزان زمینه ساز آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شدند
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • آزادی ۱۸ زندانی جرایم مالی در نذر هشتم سبزوار
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • جشن گلریزان کمک به زندانیان جرایم غیر عمد در گرمسار
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد