Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه آمریکایی فارن پالسی در گزارشی درباره جنگ اوکراین نوشت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و متحدانش این هفته در مجموعه‌ای از تغییرات چشمگیر، سیاست خود را به منظور کمک به دفاع از اوکراین در برابر تهاجم روسیه به سیاست تضعیف قدرت و نفوذ خودِ روسیه تشدید کردند. برخی ناظران بیم آن دارند که با اتخاذ چنین سیاستی در واقع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گزینه‌ای جز تسلیم شدن یا افزایش نیرو‌های نظامی، پیش روی خود نداشته باشد که این امر احتمال گسترش دامنه جنگ او را فراتر از اوکراین افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جو بایدن روز پنج شنبه از کنگره آمریکا خواست تا ۳۳ میلیارد دلار کمک نظامی، اقتصادی و بشردوستانه اضافی برای اوکراین تامین کند که این میزان کمک در واقع بیش از دو برابر مقدار قبلی است و این پیام واضح را به پوتین می‌فرستد که هرگز موفق به تسلط بر اوکراین نخواهی شد.

بایدن حتی گام فراتر نهاد و در اظهاراتی در کاخ سفید گفت این سیاست جدید با هدف «مجازات تجاوز روسیه و کاهش خطر بروز درگیری‌های آینده» است.

این اظهارات در واقع به دنبال سخنان به همان اندازه شفاف لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا صورت گرفت که این هفته پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی یف گفت: هدف آمریکا اکنون کاهش قدرت روسیه در بلندمدت است تا توانایی تکرار و انجام مجدد حمله نظامی خود به اوکراین را نداشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا در توقف کوتاه خود در لهستان گفت: ما می‌خواهیم شاهد تضعیف روسیه تا حدی باشیم که دیگر قادر به اقداماتی نباشد که در جریان تهاجم به اوکراین انجام داد.

احتمالاً همین اظهارات بود که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را بر آن داشت تا هشدار دهد واشنگتن و غرب با روسیه وارد یک جنگ نیابتی شده‌اند که خطر بروز یک جنگ جهانی دیگر را ایجاد می‌کند که ممکن است به وقوع جنگ هسته‌ای منجر شود.
سرگئی لاوروف در ادامه تاکید کرد که این خطر جدی و واقعی است و نباید آن را دست کم بگیریم.

ولادیمیر پوتین هم این هفته بار دیگر گفت که او هنوز گزینه استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه ناتو را پیش رو دارد و افزود: ما همه ابزار‌ها را برای این منظور [ارائه پاسخ مستقیم به تهدید مستقیم روسیه]در اختیار داریم و اگر مجبور شویم از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

فارن پالسی نوشت: این رویکرد تهاجمی جدید آمریکا تحسین بسیاری را به ویژه از سوی مقامات فعلی و سابق ناتو برانگیخت؛ کسانی که اصرار دارند تهدیدات متقابل هسته‌ای روسیه فقط لفاظی‌های توخالی است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو در مصاحبه‌ای گفت: این تنها راه پیشبرد اوضاع است و برای پوتین هیچ فرقی نمی‌کند چرا که او فقط ادعا می‌کند که سیاست غرب به هر حال تضعیف روسیه است. پس چرا به طور آشکار در این زمینه صحبت نمی‌کنید؟.
به نوشته این نشریه، این راهبرد جدید آمریکا و ناتو تا حدی بر پایه موفقیت مداوم اوکراین در میادین نبرد مقابل پوتین است که مجبور شد جاه طلبی‌های خود را از تسلط کامل بر اوکراین به یک حمله جدید بزرگ در بخش‌های شرقی و جنوبی این کشور کاهش دهد.

متحدان ناتو از جمله آلمان که تا این هفته درباره ارائه تسلیحات تهاجمی سنگین به اوکراین تردید داشتند، کمک‌های خود افزایش داده اند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تحت فشار‌های سیاسی در داخل و خارج از کشورش، اوایل این هفته اعلام کرد که آلمان ۵۰ تانک ضد هوایی در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

از سوی دیگر کارشناسان روسیه ابراز نگرانی کردند که آمریکا و متحدان غربی آن در حقیقت در حال عبور از خطوط قرمزی هستند که تاکنون از آن‌ها خودداری کرده اند. در بیشتر این درگیری دو ماهه، بایدن از ارائه مجوز هرگونه حمایت نظامی نظیر تامین تسلیحات تهاجمی بزرگ یا تعیین منطقه پرواز ممنوع که ممکن است به مثابه قرار دادن نیرو‌های آمریکا یا ناتو در درگیری مستقیم با روسیه تلقی شود، خودداری کرده است.

شون موناگان، کارشناس اروپا در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در این خصوص گفت: از نظر کرملین، غرب به دنبال فرصت‌هایی برای اقدام علیه روسیه است. اگر شما این را با اظهارات بایدن در اجلاس ماه گذشته او در لهستان مبنی بر این که این مرد [پوتین]نمی‌تواند بر سر قدرت بماند، در کنار هم قرار دهید، می‌بینید که همه این‌ها در واقع این جنگ منطقه‌ای را به یک رویارویی گسترده‌تر تبدیل می‌کند و ممکن است مذاکره به منظور یافتن راه حل برای پایان دادن به جنگ اوکراین را بسیار دشوارتر یا حتی غیرممکن کند. البته مقامات دولت بایدن بعداً اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا در پی تغییر رژیم در روسیه نیست.

برخی ناظران اکنون نگران هستند که با این کمک‌های اضافی و اعمال تحریم‌های اقتصادی سخت‌تر، رئیس‌جمهور آمریکا در واقع پوتین را مجبور به انتخاب تنها بین جنگ یا تسلیم شدن قرار دهد. در واقع مورد دوم (تسلیم شدن) به معنای دست کشیدن از هدف طولانی مدت پوتین برای تقویت روسیه در برابر غرب است. با این حال، پوتین که از دیرباز گفته است که هدف غرب تنها تضعیف یا مهار روسیه است، در طول یک و نیم دهه اقدامات تهاجمی خود علیه کشور‌های همسایه به ویژه اوکراین و گرجستان، هرگز تسلیم نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تنش روسیه و اوکراین دولت آمریکا جنگ جهانی رئیس جمهور جنگ او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۱۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که ایالات متحده در حال کار بر روی ترتیبات امنیتی بلندمدت با اوکراین است.

به گزارش ایسنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک نشست مطبوعاتی گفت: «باید بگویم ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که در حال کار بر روی راه‌هایی برای ارائه حمایت بلندمدت از امنیت اوکراین هستیم. ما روی ترتیبات امنیتی بلندمدت کار کرده‌ایم، این چیزی است که رئیس جمهور جو بایدن در زمان آخرین اجلاس سران ناتو علنی کرد.»

به گزارش اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده و اوکراین در حال مذاکره درباره توافقنامه امنیتی دوجانبه مشابه توافقی هستند که کی‌یف با هشت کشور از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه و فنلاند تا به امروز امضا کرده است.

به گفته زلنسکی، کی‌یف قصد دارد با ایالات متحده یک توافقنامه کمک امنیتی امضا کند که «قوی‌تر» از همه توافق‌هایی است که اوکراین تاکنون امضا کرده است و شامل حمایت مالی، سیاسی، تسلیحاتی و تولید مشترک تسلیحات می‌شود.

کشورهای غربی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه 2022، کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کرملین به طور مداوم نسبت به تداوم تحویل تسلیحات به کی‌یف هشدار داده و گفته است که منجر به تشدید بیشتر درگیری خواهد شد. در آوریل 2022، روسیه یک یادداشت دیپلماتیک به همه کشورهای ناتو درباره موضوع ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده که هرگونه محموله حاوی تسلیحات برای اوکراین به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • مجارستان: درگیری مستقیم ناتو با روسیه یعنی جنگ جهانی سوم
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • آمریکا قصد دارد این ۳ کشور را به آتش جنگ اوکراین بکشاند
  • چرا فلسطین طی ۷ ماه جنگ همواره اصلی‌ترین موضوع جهانی بوده است؟