Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@03:06:52 GMT

یزد، شهر 60 محله

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۲۰۰۵

یزد، شهر 60 محله

طرح تفصیلی جدید شهر یزد به عنوان دومین طرح تفصیلی این شهر، سرانجام بعد از بحث و بررسی‌های مکرر در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

روزنامه ایران: این طرح اواخر سال ۹۲ با همکاری کارشناسان و مشاوران مربوطه و اعضای شورای اسلامی شهر یزد تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده‌ 5 استان ارسال شد اما به دلیل وجود برخی اشکالات فنی بویژه در محدوده بافت تاریخی به تصویب نرسید و برای رفع اشکالات به شهرداری برگردانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح شامل دوبخش نقشه‌ها و ضوابط و مقررات است؛ نقشه‌ها شامل کاربری‌ها، پهنه‌بندی‌ها، عرض گذرها و تقسیمات شهری است و ضوابط نیز چهارچوب قوانین و مقررات شهرسازی را مشخص کرده است.
شهر یزد تا پیش از این، تنها با یک طرح تفصیلی مدیریت شده است، به طوری که اولین طرح تفصیلی شهر در سال ۶۸ به دستگاه‌های استان ابلاغ شد و تا امروز مبنای تصمیم‌های شهری قرار داشته است.


افق این طرح ۱۰‌ ساله بود، به این ترتیب که نزدیک به 23‌ سال از تاریخ انقضای آن می‌گذرد و همچنان ملاک عمل و مبنای تصمیم‌های شهرسازی است. از این رو تصویب طرح جدید تفصیلی شهر، افق روشنی را به روی توسعه و پیشرفت شهر یزد گشود. طرحی که حالا محل مناقشه برخی کارشناسان نیز قرار گرفته است و اما و اگرهای زیادی را با خود همراه کرده است.
سرپرست معاونت فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه طرح تفصیلی یزد شامل یکهزار و 6 هکتار است که بخشی از این اراضی واجد ارزش تاریخی و تعدادی ثبت ملی هستند گفت: طبق قانون ثبت، هرگونه ساخت و ساز، مرمت و نوسازی و دخل و تصرف باید از سوی شهرداری به سازمان میراث فرهنگی اعلام شود تا قبل از هر اقدامی استعلام‌های مورد نظر از سوی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اخذ شود تا مجوزهای لازم صادر شود.


عبدالمجید شاکری شمسی با بیان اینکه در سال ۸۷ قرارداد تهیه طرح تفصیلی بافت تاریخی و فرسوده منعقد شده است افزود: شهر یزد در منطقه خشک و کویری فلات مرکزی ایران، با وسعت محدوده شهر، ۱۱هزار هکتار واقع شده است که شهری با عرصه های متعدد تاریخی و توریستی محسوب می‌‌شود. از این میزان عرصه بالغ بر 200 هکتار از عرصه‌ها ثبت جهانی، 740 هکتار ثبت ملی و مابقی واجد ارزش هستند. از این رو هرگونه اقدامی برای اجرای این طرح با استعلام و نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.


وی با بیان اینکه دراجرای طرح تفصیلی در بافت‌های فرسوده و تاریخی یزد سه عامل اصلی باید مد نظر قرار گیرد، اظهار داشت: باتوجه به اینکه یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیاست، در اجرای هرگونه طرحی باید ضوابط ارتقا، نما و تکنیک اجرا و لحاظ شود تا به بافت تاریخی این شهر خدشه‌ای وارد نشود.
مصطفی بهزادفر مشاور طرح تفصیلی شهر یزد نیز در گفت‌وگو با «ایران» ضمن بیان روند مطالعاتی و اجرای طرح تفصیلی شهر گفت: براساس آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵، در حال حاضر مساحت محدوده بافت تاریخی شهر یزد ۵۱۹ هکتار و بیش از ۲هزار هکتار بافت فرسوده در یزد موجود است.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات پیش‌روی این طرح براساس ضوابط حل شده است افزود: در شهرسازی دو رویکرد سازنده یا موزه‌ای برای بافت کهن وجود دارد. رویکرد موزه‌ای آن به این صورت است که هرچه از بافت باقی مانده تبدیل به موزه می‌‌شود. کشورهای دنیا اعم از غرب و شرق براساس تجربیاتی که داشتند رویکرد موزه‌ای را به طور کامل رد کردند چرا که بافت قدیم پس از مدتی کار نکردن، از بین می‌‌رود.


وی ضمن بیان اینکه ما تاریخ بافت را مورد توجه قرار دادیم، خاطرنشان ساخت: ما تک تک کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی را بازدید و برداشت کرده‌ایم و بخش‌هایی که می‌‌تواند حفظ شود در طرح تفصیلی مشخص شده است. مشاور طرح تفصیلی شهر یزد با اشاره به اینکه برای این طرح ۱۰۲ پروژه اجرایی تعریف شده است خاطرنشان کرد: این طرح می‌‌تواند بسیاری از فعالیت‌ها را پیش ببرد.


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد نیز پیش‌تر با بیان اینکه ساعت‌ها این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نشست‌های متعددی در این رابطه انجام شده است گفته بود: یزد ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و باید محلاتی که در نظر می‌گیریم به لحاظ جمعیت یک تناسبی داشته باشند نه اینکه محله یک هزار نفری، در کنار محله ۱۳۰ هزار نفری آزادشهر قرار گیرد.
حیدری خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که برخی محلات با نام‌هایی انتخاب شده‌اند که اصلاً چنین محلاتی در سطح شهر یزد نداریم و از طرف دیگر نام‌هایی که الان در میان مردم به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، حذف شده است. این موضوع مورد اعتراض مردم قرار گرفته و همچنان هم در برنامه‌های مختلف دیگر مورد اعتراض قرار می‌‌گیرد که چرا هویت و اسامی اصیل و قدیمی محلات یزد تغییر کرده‌اند.


وی بیان کرد: طرح تفصیلی اصلاً مصوبه شورای شهر را ندارد ولی شورای سوم مبحث ۱۲۶ محله شهر یزد را تصویب کرده است که خیلی از این محلات اصلاً جمعیتی ندارند و لازم است که با اصلاحیه‌هایی که انجام می‌‌دهیم،‌ به حدود ۶۰ محله برسیم و میانگین تقریباً ۱۰ هزار نفر جمعیتی را در نظر بگیریم. لازم است این بررسی به صورت دقیق انجام شود و محلات بر اساس ویژگی‌های جمعیتی و فرهنگی و اجتماعی تقسیم‌بندی شوند و در نام‌گذاری هم دقت لازم صورت پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: بنای ما بر این است که در هر محله و پهنه‌ای یک ورزشگاه در خدمت مردم داشته باشد و با توجه به تقسیم‌بندی فعلی که صورت گرفته به لحاظ جمعیتی هیچ عدالتی رعایت نمی‌شود. در این مسیر البته مباحث جمعیتی صرفاً اصل در کار به حساب نمی‌آید و علاوه بر آن باید مباحث فرهنگی و اجتماعی را هم مد نظر داشت و ممکن است که ویژگی‌های فرهنگی اجتماعی سبب ایجاد استثناهایی در برخی محلات شود.

نیم نگاه

طرح تفصیلی یزد شامل یکهزار و 6 هکتار است که بخشی از این اراضی واجد ارزش تاریخی و تعدادی ثبت ملی هستند .  طبق قانون ثبت، هرگونه ساخت و ساز، مرمت  و نوسازی ، دخل و تصرف باید از سوی شهرداری به سازمان میراث فرهنگی اعلام شود تا قبل از هر اقدامی استعلام های مورد نظر از سوی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اخذ شود تا مجوزهای لازم صادر شود

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی طرح تفصیلی شهر بافت تاریخی شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۲۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ با محله مجِ این پنج شنبه، سری به محله شِیخانبَر لاهیجان می‌زنیم.

در این محله زیبا و قدیمی ، بقعه شیخ زاهد گیلانی ، یکی از اماکن تاریخی و مذهبی گیلان در این منطقه قرار دارد.

این محله قدیمی مقصد گردشگران بسیاری از شهر‌های داخل و خارج گیلان است.

دیگر خبرها

  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر
  • محله‌های همدان میزبان تماشاخانه سیار
  • تصویب طرح تفصیلی اردبیل/ شهر اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت و ساز شد
  • اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت‌وساز شد
  • تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد