Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@08:37:31 GMT

محله‌ای که با فطریه 8 خانواده بوشهری را به هم رساندند!

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۲۱۹۲

محله‌ای که با فطریه 8 خانواده بوشهری را به هم رساندند!

خبرگزاری فارس- بوشهر، سارا طاهری: ماه مبارک رمضان و اعیاد پیش رو فرصت بسیار مناسبی برای کمک به آزادی زندانیان غیرعمد است. همانطور که مراجع تقلید ما بر اساس روایات و دستورات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار می‌گویند، آزادی یک زندانی غیرعمد به خاطر قربه الی الله، به زندگی انسان برکت می‌بخشد. 

به گفته کارشناسان، خانواده زندانیان به دلیل نبود سرپرست، در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روحی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده‌های زندانیان به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه، نیاز به توجه و حمایت دارند. اگرچه این خانواده‌ها تقصیری در اتفاقی که رخ داده ندارند اما رنج‌های این اتفاق، آسیب‌های فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی زیادی را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

آسیب‌هایی مانند طلاق، ناامنی، فقر و مشکلات روانی که در این خانواده‌ها بسیار زیاد است. برچسب خانواده زندانی بودن درد مشترک همه خانواده‌هایی است که به دلیل کم توجهی دوستان و اقوام به آن دچار شده‌اند و جامعه برنامه جدی برای فرهنگ‌سازی این موضوع انجام نداده است. 

به عقیده کارشناسان حوزه آسیب‌شناسی، فرزندان زندانیان به علت نبود حمایت کافی از طرف والدین خود، دچار آسیب‌هایی از جمله لطمه به تصویر خود، انگ فرزند زندانی بودن، کاهش ارزش خود، حس‌عدم اعتماد به والدین، احساس اضطراب و نگرانی از آینده و در بسیاری از موارد ترس، خشم، تنهایی، کناره‌گیری و افسردگی از آسیب‌های جدی وارد آمده بر آنان است. در اکثر موارد شرایط نامساعد محل زندگی و گاهاً‌عدم توانایی در تأمین یک وعده غذا در روز که اگر کمک خیرین نباشد، معلوم نیست چه وضعیتی خواهند داشت.

۱۱۳ زندانی جرائم غیر عمد در بوشهر

به گفته سید اسماعیل موسوی حقیقی، مدیر عامل ستاد دیه استان بوشهر، در حال حاضر ۱۱۳ زندانی جرائم غیر عمد داریم که از این میان، ۳۹ نفر مهریه و نفقه، ۷۱ نفر بدهی مالی غیر کلاهبرداری و سه نفر دیه هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۱۴۴ نفر، آزادی زندانی داشته‌ایم افزود: از این میان، تعداد پنج نفر دیه، ۷۸ نفر مالی و ۵۶ مورد آزادی مهریه و نفقه با مجموع بدهی ۹۸۲ میلیارد ریال بوده‌اند. 

اهمیت زکات فطره
همانطور که می‌دانیم پرداخت زکات فطره از جمله اعمال واجب پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر است و مؤمنان پس از یک ماه روزه‌داری با پرداخت زکات فطره، نیازمندان را در شادی عید سهیم می‌کنند. 

از جمله مهم‌ترین مصرف زکات فطره، پرداخت به نیازمندان خصوصاً افراد آبرومندی است که بر اثر مشکلات مالی در مضیقه هستند. در همین راستا و در جهت فرهنگ‌سازی و حمایت از هم‌نوعان خود، با دو تن از خیرین استان بوشهر به گفتگو نشستیم. جالب است بدانید که ما بر خلاف همیشه، سراغ خیرین با تمکن مالی بالا نرفته‌ایم تا بگوییم هر کسی در حد توان خود می‌تواند در این امر خداپسندانه و البته لذت بخش سهیم باشد.

فطریه یک محله، زندانی را به آغوش خانواده برگرداند

خانمی که با دوستانش یک گروه خیریه کوچک تأسیس کرده است و می‌گوید تمام افرادی که در این امر شرکت دارند از اقشار با درآمد متوسط رو به پایین هستند.

فاطمه بنددُر، ۳۵ساله و مربی ورزش است. او می‌گوید: مسجد محله در جمعه‌های ماه مبارک رمضان، بسته‌های مواد غذایی را بین نیازمندان تقسیم می‌کرد، ما هم با دوستان در محله تصمیم گرفتیم پولی روی هم بگذاریم و با فطریه توانستیم در سال اول با ۲ میلیون تومان یک زندانی را آزاد کنیم.

پس از آن گروه خیریه دست مهربان را بنا کردیم تا نه تنها برای زندانیان، بلکه در سایر موارد از جمله جهیزیه و هزینه کمک درمان و هزینه لوازم تحصیلی نیز فعالیت کنیم. 

آزادی یک زندانی در عید فطر

بنددُر در مورد اینکه چند زندانی آزاد کرده است می‌گوید: تا الان هشت زندانی آزاد کرده‌ایم و امسال در عید فطر نیز بنا داریم یک زندانی با مبلغ ۲۸ میلیون تومان بدهی مالی آزاد کنیم. 

علیرضا میرزایی از دیگر خیرین استان بوشهر که به ما اجازه دادند تا با بردن نامشان، در جهت فرهنگ‌سازی این کار، قدم‌های محکم‌تری برداریم. 

وی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: در شرایطی که یک خانواده حتی با وجود داشتن سرپرست، شاید نتواند به طور کامل تأمین شود، فکر کنید اگر همین سرپرست هم نباشد، چه اتفاقی برای آن خانواده می‌افتد، شخصی که به خاطر یک حادثه که می‌توانست برای هر یک از ما پیش بیاید، به زندان افتاده و خانواده‌اش باید تبعات زیان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی زیادی را متحمل شوند. به این فکر افتادم حتی با مبالغی که فکرش را هم نمی‌کنید می‌شود کار خیر انجام داد و به واسطه آن برکت را در زندگی احساس کرد.

همکاری کارمندان یک شرکت برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد

این خیر ادامه داد: بیش از یک سال است با همکارانم در یکی از شرکت‌های عسلویه، یک گروه واتساپی درست کرده‌ام و از ستاد دیه لیست افراد نیازمند را تهیه و در گروه قرار می‌دهم تا در آن ماه هر کدام از همکاران آمادگی کمک داشته باشند، اعلام کنند. 

میرزایی می‌گوید: در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ یک زندانی از جرائم غیر عمد را آزاد کردیم و از این بابت حس بسیار خوبی دارم. 

به گزارش فارس، جرائم غیر عمد، به هر دلیلی که رخ داده باشد، حتی اگر فرد، روند جرم را آگاهانه طی کرده باشد، هرگز نمی‌خواست به نتیجه‌ای که اکنون به آن دچار شده است، برسد.  در وهله‌ی اول گذشت خانواده‌های شاکیان و دوم نیکوکاری و برگزاری جشن‌های گلریزان و جمع آوری کمک‌های خیرخواهانه برای آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد، کمک بسیار زیادی به کاهش مشکلات ناشی از نبود سرپرست بر خانواده خواهد کرد و نتایج مثبت آن، قطعاً در جامعه پدیدار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آزادی زندانیان زندانی جرائم غیر عمد آزادی از بند جرائم غیر عمد یک زندانی زکات فطره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان

علی محبوب پور با حضور در زندان زرند، با تمامی زندانیان حوزه‌ی قضایی کوهبنان دیدار نمود و زندانیان، ضمن بیان مشکلاتشان، بصورت چهره به چهره با رییس حوزه قضایی کوهبنان، دیدار نمودند واز دستورات قانونی برای برخورداری از ارفاقات و مشاوره حقوقی مورد تقاضا برخوردار شدند.

علی محبوب پور، در این بازدید و رسیدگی قضایی که ۳ ساعت به طول انجامید، بازدید‌های هدفمند از زندان، و رسیدگی قضایی به امور زندانیان را از جمله برنامه‌های مهم ابلاغی رئیس کل دادگستری استان کرمان، در امور زندان و زندانیان برشمرد و مطرح نمود: حداقل در طی هر ماه یک مرتبه از زندان، بازدید داریم و ضمن بررسی عملکرد شعب حوزه قضایی، پیرامون پرونده‌های زندانی با زندانیان دیدار و پاسخگوی درخواست‌ها و سوالات آنان هستیم و به تقاضا‌های آنان رسیدگی خواهیم کرد.

رئیس دادگستری کوهبنان افزود: زندانی و بازداشت نمودن، به عنوان آخرین گزینه در طی رسیدگی به جرایم نمی‌باشد و بر ما قضات لازم است برای جرایم غیر مهم و خصوصا غیر عمد، زندان را در صورت ضرورت بعنوان آخرین گزینه مد نظر قرار دهیم.

رییس دادگستری کوهبنان گفت: پس از این که حکم زندان را صادر شد این پایان کار قضایی نیست بلکه موضوع مهم نظارت بر وضعیت زندانی در زندان می‌باشد، و بهتر است که پرونده‌های زندانی دار، روی میز ما قضات باشد و امور زندانی را مرتبا رصد شود چنانچه ندامت و پشیمانی از جرم انجام شده و انگیزه بازگشت به جامعه، را در فرد زندانی، مشاهده نمودیم، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نسبت به بازگشت این افراد به جامعه اقدام نماییم.

محبوب پور افزود: زندانیان جرایم خاص و خشن، سارقین سابقه دار و حرفه‌ای، نافیان امنیت و آسایش مردم و جرایمی از این قبیل، از امتیازات و ارفاقات قانونی برخوردار نمی‌شوند و این اقدام فقط وفقط برای حفظ آرامش و آسایش مردم می‌باشد.

 وی خاطر نشان کرد: برای زندانیان فاقد سابقه، جرایم غیر مهم و غیر عمد، هیچگونه اصراری بر نگهداشتن فرد در زندان نداریم.

رییس دادگستری کوهبنان، پدر پایان گفت: از تمامی خیران، گروه‌های جهادی ونهاد‌های خیریه و خدمات رسان، درخواست می‌نمایم، تا نسبت به کمک‌های موثر به خانواده‌های مستحق زندانیان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • دانش‌آموزان ۳ زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • جشن گلریزان کمک به زندانیان جرایم غیر عمد در گرمسار
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی