Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش منع اشاعه و کنترل هستهای وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت:هیچ مانعی برای رسیدن توافق با ایران وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا،ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش منع اشاعه و کنترل هستهای وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت: هیچ مانع غیر ممکنی در روند توافق برنامه هستهای ایران و احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به توافق هستهای ایران) دیده نمیشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش منع اشاعه و کنترل هستهای وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه گفت: هیچ مانع غیر ممکنی در روند توافق برنامههستهای ایران و احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به توافق هستهای ایران) دیده نمیشود.
یرماکوف گفت: در دیپلماسی اغلب اوقات دیده میشود که خط پایان سختترین بخش جاده باشد ولی ما هیچ مانع دشواری برای رسیدن به توافق با ایران نمیبینیم.
این مقام ارشد در وزارت خارجه روسیه به طور ضمنی به طرفهای آمریکایی اشاره کرد و افزود: نکته اصلی این است که همه طرفها باید در مسیر درست پیش بروند و مسائل سیاسی داخلی خود را در این مسئله دخالت دهند.
وی گفت:امیدواریم بیانیهها و تضمینهای آنها برای بازگشت به برجام به شعارهای قبل از انتخابات محدود نشود.

بلینکن: در صورت عدم توافق همه اقدامات لازم برای مقابله با اقدامات خطرناک ایران را انجام خواهیم داد
 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم گیری سیاسی آمریکا است، گفت: ما هنوز در تلاش برای بررسی بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سوال این است که موثرترین راه برای ما برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران و همچنین اقدامات بی ثبات کننده این کشور چیست. اگر به توافق برسیم، این توافق توانایی ما برای رسیدگی به سایر اقدامات خطرناک ایران را محدود نمی کند. اگر توافقی وجود نداشته باشد نیز ما به همراه متحدان و شرکای خود همه اقدامات لازم برای رسیدگی به این چالش ها را انجام خواهیم داد.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما هنوز در تلاش برای بررسی بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم. ما شاهد شرایط با وجود یک توافق و همچنین شرایط بدون توافق بوده ایم. از منظر منافع آمریکا، داشتن یک توافق به نفع ما است.
وی در تداوم ادعاهای آمریکا علیه نفوذ منطقه ای و پیشرفت های برنامه هسته ای ایران اظهار داشت: سوال این است که موثرترین راه برای ما برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران و همچنین اقدامات بی ثبات کننده این کشور چیست. اگر به توافق برسیم، این توافق توانایی ما برای رسیدگی به سایر اقدامات خطرناک ایران را محدود نمی کند. اگر توافقی وجود نداشته باشد نیز ما به همراه متحدان و شرکای خود همه اقدامات لازم برای رسیدگی به این چالش ها را انجام خواهیم داد.
بلینکن در حالیکه آمریکا خود از حامیان گروههای تروریستی است، مدعی شد: ما درحال همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود در منطقه برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه از جمله حملات موشکی، حمایت از گروه های تروریستی هستیم.
وی مدعی شد: به عنوان مثال ما توانایی های دفاعی لازم را در اختیار کشورهای منطقه قرار داده ایم تا از خود در مقابل حملات موشکی دفاع کنند. ما به دنبال مقابله با جابجایی سلاح در منطقه هستیم و نهادهای مختلف را که در این زمینه نقش دارند، تحریم می کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما این اقدامات را با همکاری متحدان و شرکای خود از جمله اسرائیل و کشورهای عربی انجام می دهیم. ما همچنین اقدامات لازم برای محافظت از نیروهای خود را انجام می دهیم.
بلینکن پیش از این نیز در کمیته روابط خارجی سنای کشورش همچنان بر اشتباه بودن سیاست کشورش برای خروج از برجام اذعان کرد و اظهار داشت: ما همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق (برجام) بهترین راه برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران است.
وی با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به رغم عدم تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای در مدت زمان کم است.

آمریکا: قرار دادن نام سپاه در فهرست گروههای تروریستی سودی ندارد
وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد که دونالد ترامپ برخلاف نظر مقامات وقت و رؤسای جمهور پیشین نام سپاه پاسداران را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد.
 آنتونی بلینکن در سخنانی در سنای آمریکا درباره گنجاندن نام سپاه پاسداران به فهرست به اصطلاح گروههای تروریستی گفت: توصیه شد این کار انجام نشود زیرا برای ما دستاوردی ندارد. روسای جمهور پیشین آمریکا مخالف ورود نام سپاه به فهرست گروههای تروریستی بوده و معتقد بودند هزینه چنین کاری برای دولت آمریکا زیاد و دستاورهای آن اندک است.
به گزارش سی اسپن، بلینکن گفت: «دولت بوش این موضوع را بررسی کرد و این کار را انجام نداد، صلاحدید این بود که انجام ندهد؛ زیرا هیچ دستاوردی نداشت بلکه ممکن بود برای مردم ما و نیروهای ما در منطقه خطر بیشتری ایجاد کند. دولت اوباما هم به نتیجه مشابهی رسید. دولت ترامپ تصمیم گرفت این کار را انجام دهد در حالی که برخلاف نظر رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و مجامع نظامی و اطلاعاتی بود؛ زیرا به باور دو دولت پیشین و همچنین رهبران ارشد دولت ترامپ، دستاورد آن ناچیز و هزینه بالقوهاش زیاد بود».
او افزود: عملا قرار دادن [نام سپاه در فهرست گروههای تروریستی]  سودی ندارد چرا که تحریمهای بسیاری [علیه این نهاد] وجود دارد. پیامد اصلی که تروریستی نامیدن سپاه به همراه دارد شامل ممنوعیت سفر است. میدانید که سپاه پاسداران مجموعهبزرگی است و این افراد شامل محدودیت سفر خواهند شد در حالی که آنها قصد چنین سفرهایی را ندارند.
بحثها در مورد سکون یا ادامه مذاکرات وین همچنان ادامه دارند. بسیاری معتقدند عدم توجه آمریکا به درخواستها برای خارج کردن نام سپاه از فهرست گروههای تروریستی یکی از موانع جدی بر سر راه مذاکرات است. روز گذشته نیز بیش از 40 تن از مقامات اروپایی در نامه سرگشادهای خواستار نشان دادن انعطاف برای حصول توافق هستهای شدند.  
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش از اختلاف نظر میان ایران و آمریکا درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تحریمها گفت که خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از فهرست قرمز و تحریمهای یکجانبه آمریکاییها از موضوعات اصلی جمهوری اسلامی در مذاکرات هستهای است و یکی از موضوعهای مورد بحث در مذاکرات، خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست تحریمهاست


ظاهرا اسرائیل توانسته نظر امریکا برسر سپاه را تغییر دهد
دستیار نفتالی بنت می گوید: ظاهرا آمریکا از حذف نام سپاه از فهرست تروریستی، عقب کشیده و این یک دستاورد دیپلماتیک برای اسرائیل است. البته این به معنی جلوگیری از توافق هسته ای با ایران نیست.
 یک دستیار نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل می گوید: «ایرانی ها از نزدیک قیمت های نفت و گاز در بازار جهانی را رصد می کنند و می دانند که کشور روزانه چه مقدار به خاطر پافشاری بر حذف نام سپاه از فهرست تروریستی، زیان می بیند. همچنین با توجه به گرایش پایه آمریکا به امضای یک توافق، ماجرا هنوز پایان نیافته است اما فعلا ما می توانیم خوشحال باشیم که یک دستاورد مهم داشته ایم و به تلاش برای جلوگیری از احیای برجام ادامه می دهیم.»
تا همین چند هفته پیش، دستیاران نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق هسته ای را تا 95 درصد و برخی حتی صد در صد می دانستند. آنها می گفتند که متن آماده توافق، با خودکار روی میز است و فقط منتظر امضاست. اما اکنون، برآورد اسرائیل، این احتمال را پنجاه پنجاه می داند. تنها مانع امضای توافق هم بر سر حذف نام سپاه از فهرست تروریستی است.
این دستیار بنت می گوید: "ما این کار (منصرف کردن آمریکا) را آشکارا انجام دادیم بی آنکه پشت سر دولت بایدن برویم و بی آنکه کارزار رسانه ای راه بیندازیم. به یک روش محترمانه که آمریکایی ها هم آن را درک کردند."
بنت به موقع متوجه شد که پاشنه آشیل گفت وگوهای آمریکا و ایران، همین مسئله سپاه و فهرست تروریستی است. وزیر امور خارجه اش را خواست و هماهنگ با هم کارشان را پیش بردند. از اهرم هایی که در کنگره داشتند استفاده کردند، کسانی را که مخالف امتیاز دادن به سپاه بودند را شناسایی کردند و به سراغشان رفتند و گفت وگوهایی طولانی را با مقام های ارشد دولت آمریکا برگزار کردند. مایک هرتزوک، سفیر اسرائیل که از احترام بالایی در واشنگتن برخوردار است هم در این زمینه نقش مهمی داشت.
اکنون هم به رغم عقب نشینی سیاسی آمریکا، بنت همچنان فشار سنگینی را متوجه مشاوران بایدن کرده است. البته آنتونی بلینکن و رابرت مالی واکنش نشان دادند اما اختلاف درونی دولت آمریکا بر سر این موضوع، با گفت وگوی تلفنی 24 آوریل نفتالی بنت و جو بایدن، آشکارا به سود اسرائیل حل و فصل شد. یک دیپلمات اسرائیلی به المانتیور گفت: "سرانجام، پیشرفتی حاصل شد که موید (تاثیر) رابطه اعتمادآمیز است که کار را یکسره کرد."
یکی از دستیاران نخست وزیر اسرائیل می گوید: «کاخ سفید صداقت بنت را می پسندد. وی تلاش نکرد که رئیس جمهوری را دور بزند. همه حقیقت را به او گفت و با او رو راست بود.»
خود نفتالی بنت هم به دستیارانش گفته است: "رئیس جمهوری آمریکا می داند که من او را فریب نمی دهم. چه وقتی بر سر چیزی توافق داریم یا وقتی توافق نداریم. من او را شرمنده نمی کنم، به او حمله نمی کنم و حقیقت را به او می گویم و صادقانه درباره بهترین مسیر پیش روی، با او صحبت می کنم. رئیس جمهوری هم این را می پسندد و درک می کند."
این منبع اسرائیلی کل ماجرا را این گونه خلاصه می کند: "ما جنگ را نبرده ایم اما نبرد این مرحله را بردیم. رابرت مالی و آنتونی بلینکن هنوز هم امید دارند که توافق را امضا کنند. آنها هم صادقانه نظرشان را به ما می گویند و ما به آن احترام می گذاریم."
المانیتور دریافته که در جریان دیدار این هفته ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل از واشنگتن، سناریوهای مختلف اسرائیل به عنوان جایگزین های توافق هسته ای، در اختیار مقام های آمریکایی قرار گرفته است. این منبع اسرائیلی می گوید: "بزرگترین نگرانی مقام های آمریکایی این است که اگر توافقی صورت نگیرد چه خواهد شد و به همین دلیل است که ما بر سناریوهای مختلف کار کردیم. این یک دیدار مهم بود."


فرافکنی تازه آمریکا: ایران برای توافق آماده نیست
سفیر آمریکا در سازمان ملل در گفتوگویی با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، به سوالی درباره مکث در مذاکرات وین پاسخ داد.
به گزارش روزنامه العربی الجدید، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در بخشی از یک گفتوگو با این روزنامه در پاسخ به سوالی درباره بنبست در مذاکرات وین و این که آیا انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل به زودی این موضوع را بحث بگذارد یا نه، گفت: همان طور که اشاره کردید، ما هنوز به توافقی دست نیافتهایم و ممکن است به آن نرسیم. اما رئیس جمهور(جو بایدن) وعده داده است که ما اطمینان خواهیم یافت ایران هرگز به تسلیحات هستهای دست پیدا نکند.
گرینفیلد ادامه داد: موضوع توافق در شورای امنیت مطرح نشده است اما اگر آنجا مطرح شود، ما آمادهایم رای بدهیم و درباره مسائل مشترک جهانی بحث کنیم. این یکی از حوزههایی بود که ما توانستیم راجع به آن همکاری نزدیکی با تمام اعضای شورای امنیت داشته باشیم.
او افزود: من فکر میکنم تمام آنها خواستار برجام(توافق هستهای)، بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل مقررات آن هستند. به گمانم، اگر این مسئله در شورای امنیت مطرح شود، ایران خواهد شنید که جهان میخواهد در این زمینه وارد عمل شود.
سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: این ایران است که مانع این تلاشها شده است. ما موافقت کرده بودیم که اگر آنها به پایبندی دوجانبه به توافق بازگردند، ما هم به پایبندی دوجانبه باز میگردیم. موقعیت کنونی ما این است. ما آمادهایم، آنها[ایران] نیستند.


نامه دیپلماتهای سابق اروپایی درباره برجام
بیش از 40 تن از دیپلمات های سابق اروپایی در نامه ای سرگشاده، خواستار احیای برجام و انعطاف پذیری طرفین مذاکره نسبت به موضوعات مختلف شدند و از ایران و آمریکا خواستند به مذاکرات از دریچه یک نتیجه موفقیت آمیز بنگرند.
به گزارش روز چهارشنبه تارنمای موسسه «گروه بین المللی بحران»، در این نامه که اعضای شبکه رهبری اروپا، اعضای هیات مدیره گروه بین المللی بحران و اعضای شورای اروپا در روابط خارجی ذیل آن را امضای کردند، آمده است: بدین وسیله ابراز نگرانی می کنیم که مذاکرات برای بازگرداندن پایبندی ایران به برجام و بازگشت آمریکا به آن ظاهرا وارد دوره ای از توقف شده است که تهدیدی برای خنثی کردن پیشرفت واقعی و خوشایند ماه های اخیر به سوی بازگرداندن موفقیت ها در زمینه عدم تکثیر هسته ای که برای صلح و امنیت بین المللی حیاتی است، ایجاد می کند.
این نامه در ادامه حاکی است: در برهه ای که همکاری فرا آتلانتیک برای پاسخگویی به تهاجم روسیه به اوکراین، حیاتی تر شده است، اینکه رهبران آمریکا و اروپا اجازه دهند فرصت جلوگیری از بحرانی هسته ای در خاورمیانه از دست رود، اشتباه بزرگی خواهد بود.
دیپلمات های اروپایی تاکید کردند: حفظ منافع حاصل از توافق محدود کننده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، محدود کردن سطح غنی سازی این کشور و تمدید زمان لازم برای انباشت مواد قابل شکافتی که می تواند برای سلاحی بالقوه مورد استفاده قرار گیرد، جملگی تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، دلیلی برای چرایی این مساله است که دولت های اروپایی تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا برای خروج از این توافق را بدون تعیین جایگزینی برای آن رد کردند و درجهت زنده نگه داشتن این توافق پس از خروج آمریکا سخت کوشیده اند.
مذاکرات از آوریل 2021 میلادی در وین هر چند به سختی اما سازنده، پیش نویس سندی را فراهم کرده است که پیشرفت های هسته ای ایران را در ازای رهایی از تحریم های آمریکا معکوس می کند.
این گزارش در ادامه حاکی است: دو سناریوی احتمالی پیش رو قرار دارد. یک مورد آنکه آمریکا به سرعت رهبری قاطع و انعطاف لازم را برای حل موضوعات باقی مانده از اختلافات سیاسی (نه هسته ای) با تهران را نشان دهد. در مورد دوم، طرفین وارد یک بن بست می شوند که به نفع هیچ یک نیست و خطر تبدیل شدن به چرخه افزایش تنش هسته ای را در بر دارد و به ناچار با استفاده بیشتر از ابزارهای قهری توام است.
در ادامه این نامه آمده است: براساس تجربه طولانی ما در دیپلماسی و حکومت داری، ما دستیابی به توافق را کاملا ممکن می بینیم. ما از آمریکا و ایران می خواهیم در برخورد با یک موضوع حیاتی برای رژیم جهانی منع اشاعه هسته ای و ثبات منطقه ای، انعطاف پذیری نشان دهند و این مذاکرات را در قالب یک نتیجه موفقیت آمیز نظاره کنند.

اینترسپت: بایدن سزاوار سرزنش برای نابودی برجام است
برای اطمینان از احیا نشدن توافق ایران، دونالد ترامپ یک قرص سمی معرفی کرد - اما بایدن کسی است که از ایران می خواهد آن را ببلعد.
 پایگاه آمریکایی اینترسپت در مقاله ای با عنوان " بایدن سزوار سرزنش برای نابودی برجام است" نوشت: در یک کلیپ ویدیویی کوتاه که این هفته در سراسر جهان پخش شد، جو بایدن سخنرانی خود را در کارولینای شمالی با فراخوان به مردم آمریکا به منظور اتحاد به پایان رساند. سپس از تریبون دور شد و به نظر می رسید که برای دست دادن به هوا دست دراز می کند. این کلیپ بسیاری از مخالفان بایدن را خشنود کرد که ادعا میکنند رئیسجمهور ایالات متحده از زوال عقلی رنج میبرد، هر چند دیگران این برداشت را از این ویدیو ندارند.
صرف نظر از اینکه این نشانه ای از ضعف ذهنی او بود یا نه، تصویر بایدن که به نظر می رسد با هیچ کس دست نمی دهد، استعاره مناسبی از شکست های دیپلماتیک بسیاری از دولت او از زمان روی کار آمدن است. در راس این لیست، ناتوانی بایدن در دستیابی به هدف اساسی خود برای ورود مجدد به توافق هسته ای 2015 با ایران قرار دارد. این طور دست دادن اینگونه به نظر می آید: گویی که بایدن خودش را آماده امضای توافق میداند، اما بدون هیچکس در طرف دیگر. در حالی که سؤالاتی در مورد عملکرد مغز بایدن پس از چنین حوادثی وجود داشته است، آنچه واقعاً ممکن است رئیس جمهور را آزار دهد نبود شجاعت است.
در سال 2018، دونالد ترامپ با هدف تضعیف دستاورد دیپلماتیک کلیدی باراک اوباما، از توافق هستهای ایران خارج شد. بایدن در ابتدا کارزار انتخاباتی خود را با تعهد به بازگشت به توافقی که برنامه هستهای ایران را در ازای لغو تحریمها تحت کنترلهای سختگیرانه قرار میدهد، آغاز کرد. این باید یک پیروزی آسان باشد و یک تصمیم خطرناک سیاست خارجی را که به هوس ترامپ گرفته شده بود، برگرداند. با این حال، با گذشت بیش از یک سال از ریاست جمهوری خود، بایدن به طور کامل در یافتن راه بازگشت به توافق شکست خورده است. بایدن به جای حفظ یکی از دستاوردهای دیپلماتیک مهم دولت اوباما، که در آن معاون رئیس جمهور بود، عملاً از موضع ترامپ حمایت می کند. توافق هسته ای اکنون در آستانه فروپاشی کامل است - و تقصیر آن دقیقاً متوجه بایدن است.
بر اساس گزارشها، بنبست در مذاکرات کنونی، موضوعی است که ترامپ دقیقاً برای جلوگیری از احیای توافق جانشین خود انجام داد: قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمانهای تروریستی.
سرمایه گذاری و تجارت خارجی برای نجات اقتصاد، سودی که قرار بود توافق هسته ای برای ایران فراهم کند. خوب یا بد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک بازیگر اصلی اقتصادی در ایران است و برخورد با آن به عنوان یک سازمان تروریستی، احتمال مشارکت شرکت های غربی در ایران را بسیار کاهش می دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام مذاکرات وین ایران آمریکا فهرست گروههای تروریستی وزیر امور خارجه آمریکا برنامه هسته ای ایران اقدامات لازم ما برای رسیدگی نام سپاه از فهرست آنتونی بلینکن فهرست تروریستی سپاه پاسداران توافق هسته ای توافق هستهای دونالد ترامپ هستهای ایران شورای امنیت خارجه روسیه رئیس جمهوری احیای برجام مذاکرات وین نفتالی بنت سازمان ملل رئیس جمهور بین المللی منع اشاعه خارج کردن قرار دادن هیچ مانع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۲۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است

یک روزنامه وابسته به طیف اصلاح‌طلبان می‌گوید: باید برای آمدن ترامپ آماده شویم، این روزنامه در عین حال تلویحا اذعان کرده که منطق مقاومت جواب داده و ایران سه بر صفر از آمریکا جلو است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه هم‌میهن نوشت: «اگرچه هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت بازگشت ترامپ قطعی است اما باید برای بازگشت او سناریوهایی تدارک دید و باور به اینکه همه‌شان مثل هم هستند در دوران بلوغ جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست. مهم‌ترین خطر بازگشت ترامپ برای ایران، برخلاف تصور این نیست که امکان احیای برجام را منتفی می‌سازد، چون همین حالا هم بخت احیای برجام بالا نیست. اگر ترامپ بازگردد،

دو خطر اصلی متوجه ایران خواهد بود و جا دارد به این دو بیندیشند: نخست اینکه به احتمال زیاد، تکلیف اوکراین را یک‌سره می‌کند و بعید است بگذارد جنگ اوکراین بیش از این ادامه یابد. در این حالت، ایران نمی‌تواند مانند حالا نفت صادر کند. اگر صادرات نفت خام ایران از ۲۰۰ هزار بشکه در اواخر دولت روحانی به یک میلیون بشکه در روز رسیده (و آمار رشد اقتصادی‌ای که دولت به آن می‌بالد نیز ناشی از همین است) به خاطر این نیست که جو بایدن چشم خود را به روی فروش نفت به چین بسته، بلکه ناشی از جنگ اوکراین است که نمی‌توانند همزمان خریداران و مشتریان را از چند نقطه در تنگنا بگذارند. پس مهم‌ترین آسیب ایران می‌تواند کاهش فروش نفت باشد. نکته دوم اینکه ایران از سه تحول بازگشت طالبان در افغانستان، جنگ اوکراین و غزه سود برده و در اصطلاح فوتبالی سه بر صفر جلو است و ترامپ اگر بخواهد سر به سر ایران بگذارد، این برتری سه بر صفر را باید از بین ببرد. اول: ناامن کردن مرزهای شرقی و تضعیف بازار هرات. دوم: تغییر وضعیت غزه به‌گونه‌ای که ایران از آن سود نبرد و سوم: همان که در بالا اشاره شد؛ اوکراین».

هم‌میهن می‌افزاید: به یاد آوریم که در سال ۱۳۵۹ و در همان مجلس اول دو نماینده با دو دیدگاه کاملاً مخالف در غالب امور داخلی، در مورد مشترکی هشدار دادند و آن هم این که بعد از مرگ شاه ادامه گروگان‌گیری آمریکایی‌های شاغل در سفارت سالبه به انتفاء موضوع است و موجب روی کار آمدن رقیب جیمی کارتر خواهد شد. در حال حاضر ایران نمی‌تواند برای ماندن بایدن کار خاصی انجام دهد؛ مگر آنکه نقش ویژه‌ای در غزه یا اوکراین ایفا کند. اما باید برای فردای احتمالی سناریو داشت؛ فردایی که ترامپ درصدد جبران آن برتری در سه حوزه برخواهد آمد. از تحول افغانستان نفع امنیتی و اقتصادی (بازار هرات و اضافه شدن به بازار سلیمانیه)، از تحول اوکراین نفع سیاسی و اطمینان از وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و از غزه نفع سیاسی چراکه اکنون به جای پیمان ابراهیم و نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای ایران دانشگاه‌های آمریکا و حتی کانادا شاهد اعتراضات سراسری است و تکاپوی تشبیه حماس به داعش به شکست انجامیده و موج حمایت از فلسطینی‌ها همه جا برخاسته است. مهم‌ترین مراقبت وزارت خارجه باید حفظ همین سه موقعیت باشد تا ترامپ آنها را منتفی نکند و به هدر ندهد. در اصطلاح فوتبالی مراقب سه گل خودمان باشیم! در غزه البته با فاجعه انسانی روبه‌روییم و در اوکراین در اندازه‌ای کمتر.».

درباره این تحلیل گفتنی است:

۱) آمریکا در حوزه اقتصادی بیشترین سود را به خاطر تحریم روسیه و فروش گران‌قیمت نفت و گاز خود به اروپا می‌برد، به نحوی که برخی دولتمردان فرانسه و آلمان بارها از قیمت پنج برابر شده گاز آمریکا گلایه کرده‌اند.

۲) یکسره کردن کار جنگ اوکراین، دست اروپا و آمریکا نیست، آن هم در وضعیتی که روسیه در موضع قدرت قرار دارد.

۳) افزایش فروش نفت ایران، ربطی به جنگ اوکراین ندارد؛ بلکه نتیجه مایوس شدن از دغلبازی‌های برجامی غرب و اهتمام به دور زدن تحریم هست بایدن هم نتوانست دخالتی در معاملات نفتی ایران و چین بکند، نه این که به ادعای هم‌میهن، چشمانش را ببندد!

۴) آمریکا فارغ از آمد و شد رؤسای جمهور در کاخ سفید، در افغانستان متحمل شکست سنگینی شد و به ناچار، این کشور اشغال شده را تخلیه کرد. پس از آن هم تلاش زیادی برای ناامن‌سازی مرز افغانستان با ایران، درگیری دوطرف و ایجاد بی‌ثباتی صورت گرفت که ناکام ماند. به عبارت دیگر، دوران بایدن، اوج تلاش‌های مشترک آمریکا و انگلیس و اسرائیل برای بی‌ثبات‌سازی مرزهای شرقی ایران بود و ناکام ماند.

۵) در موضوع جنگ غزه نیز، پای آمریکا در هر صورت گیر است؛ چه به حمایت از اسرائیل ادامه دهد و چه شکست بزرگ را پس از هفت ماه حمایت همه‌جانبه نظامی و اقتصادی بپذیرد. آمریکا نخواهد توانست چیزی جز خسارت‌های سنگین، از سرانجام جنگ غره درو کند.

۶) اذعان هم‌میهن به این که ایران دست کم سه بر صفر در تحولات منطقه از آمریکا جلو افتاده، در حالی است که محافل غربگرا تا همین چند سال قبل می‌گفتند آمریکا کدخدای دنیاست و ظرف پنج دقیقه می‌تواند تمام توان نظامی ما را نابود کند و بنابراین به ادعای نشریه صدا (که سردبیرش با هم‌میهن مشترک است) باید مانند برّه و برده و از موضع تحقیرشدگی، با ترامپ یا بایدن مذاکره کرد!

دیگر خبرها

  • اطلاعیه سپاه پاسداران درباره شهدای حمله تروریستی اسرائیل
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق