Web Analytics Made Easy - Statcounter


 خبرگزاری آریا-سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ابراز امیدواری کرده است که حکومت طالبان بتواند امنیت مردم افغانستان را تضمین کند.
 به گزارش خبرگزاری آریا،در پی حوادث روزهای اخیر در کابل و دیگر شهرهای افغانستان، سفارت ایران در یک پیام توئیتری نوشته است که شیعه ها و سنی ها بخاطر ادامه اعمال گروه های جنایتکار در افغانستان احساس امنیت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این پیام اظهار امیدواری شد که حکومت طالبان بتوانند امنیت مردم این کشور را تضمین کنند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه طالبان خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی کامل برای نمایندگی‌های ایران در این کشور شد و امیرخان متقی نیز اطمینان داد که امنیت این اماکن تامین خواهد شد.
 وی در تماس تلفنی با "امیرخان متقی" سرپرست وزارت خارجه طالبان ضمن اعلام مراتب همدردی خود با مردم افغانستان، نسبت به تهدیدات احتمالی نسبت به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری‌های کشورمان در شهرهای هرات، مزارشریف، قندهار و جلال آباد ابراز نگرانی کرد و خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی کامل برای آنها شد.
به دنبال یک رشته حملات تروریستی مرگبار اخیر در سراسر افغانستان،  طالبان که 8 ماه است حکومت را در این کشور در دست گرفته، در انظار جهانی به چالش کشیده شده  است.
 حمله دو روز پیش به مسجدی در کابل جدیدترین مورد از یک سری حملات در ماه جاری است که مساجد و مدارس را هدف قرار داده و ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشته است. این حملات به کابل محدود نشده است و مردم در شهرهای شمالی «مزار شریف» و «قندوز» نیز کشته شدند.

نبیل: اشرف غنی مشاور حکومت طالبان خواهد شد
 رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین احتمالاً مشاور طالبان خواهد شد.
رییس پیشین امنیت ملی، امروز شنبه، 10 ثور، در صفحه فیسبوکش نگاشته است که حشمت غنی، برا‌در اشرف غنی در پاکستان با مسوولان آی‌اس‌آی دیدار کرده است.
آقای نبیل در این پست فیسبوکی نوشته است: «حشمت غنی ضمن انتقال پیام خاص اشرف غنی به جانب پاکستانی، روی مسأله بازگشت اشرف غنی منحیث مشاور در حکومت طالبان و موثریت وی در عرصه به رسمیت شناختن حکومت طالبان و رهاسازی پول‌های بانک مرکزی بحث و تا حدی موافقه کرده‌اند.»
رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است: «از موقف طالبان در این مورد تا به حال اطلاعی در دست نیست.»
گفتنی است که رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان از منتقدان اشرف غنی در دوره نظم جمهوریت بود. او از ریاست امنیت ملی پیشین نیز به علت مخالفت با سیاست‌های اشرف غنی استعفا داده بود.
اظهارات آقای نبیل در پیوند به بازگشت احتمالی اشرف غنی به کشور در حالی است که پیش از این، حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی به رسانه‌ها گفته بود که اگر حضور آقای غنی در افغانستان موثر واقع شود، او خواستار بازگشت به کشور است.

داعش مسئولیت انفجار موتر در دهبوری کابل را برعهده گرفت
 گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجاری که یک اتوبوس حامل مسافران در پایتخت افغانستان را هدف قرار داد برعهده گرفت.
به گزارش القدس العربی، پولیس کابل گفت که در حمله به این اتوبوس یک زن کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.
ده ها تن در حملات دو هفته اخیر ماه رمضان کشته و مجروح شدند.
این دومین انفجار در فاصله ای کوتاه در پایتخت افغانستان است. ده نفر در روز جمعه گذشته در حمله به مسجدی در کابل کشته شدند.
هیچ گروهی مسئولیت حمله به مسجد را بر عهده نگرفته است؛ اما داعش اعلام کرد که حمله به اتوبوس کار این گروهک تروریستی بوده است.
در بیانیه این گروهک تروریستی آمده است: سربازان خلافت یک اتوبوس حامل آن رافض ها و مشرکان را در ناحیه 6 شهر کابل با بمب منفجر کرد که منجر به منهدم شدن آن و کشته و زخمی شدن 10 تن شد.

وقوع انفجار در شهر کابل
فرماندهی امنیه‌ طالبان در کابل می‌گوید که در پی وقوع انفجار در ناحیه‌ سوم پایتخت، یک زن کشته شده است و سه نفر دیگر زخم برداشته‌اند.
ب خالد زدران، سخن‌گوی این فرماندهی در تویتی نوشته که این انفجار یک موتر شهری نوع «کاستر» را هدف قرار داده است.
به‌گفته‌ی او، این انفجار ناشی از ماین «مقناطیسی» بوده است.
مسئولیت این انفجار را تا کنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است.
عصر دیروز نیز یک خانقاه فرقه‌ی صوفیان اهل سنت در مربوطات ناحیه ششم شهر کابل هدف انفجار قرار داده بود.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع صحی گزارش داده است که تلفات انفجار دیروز به دست‌کم 66 نفر کشته و 78 زخمی افزایش یافته است.
در کم‌تر از ده روز اخیر مکان‌های مزدحم مربوط به شیعیان و صوفیان به‌شمول مکتب، مسجد، موترهای مسافربری در کابل، بلخ و قندوز هدف حملات مرگبار قرار گرفته‌اند.
ده‌ها نفر به‌شمول دانش‌آموزان و نمازگزاران در این حملات کشته و یا زخمی شده‌اند.

عبدالله عبدالله از افغانستان خارج شد
 برای اولین بار پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه به بیرون از کشور سفر کرد.
 عبدالله نخست به دبی و از آنجا به دهلی نو خواهد رفت. هدف از این سفر عبدالله دیدار با خانواده‌اش گفته شده است.
عبدالله عبدالله خودش نیز امروز در پیامی به مناسب عید سعید فطر گفته است که به‌دلیل مسافرت شخصی برای چند روز در خارج از کشور خواهد بود.
با این حال، منابع نزدیک به وی می‌گوید که سفر آقای عبدالله در توافق با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان انجام شده است.
به‌گفته‌ی او، امیرخان متقی در دیدار سه ماه پیش با عبدالله، به او گفته بود هر زمانی که وقت مناسب فرا برسد، می‌تواند سفر کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
از سوی هم، سفر عبدالله به هند درحالی انجام می‌شود که پیشتر گزارش‌هایی در مورد ممنوع‌الخروج بودن حامد کرزی و آقای عبدالله منتشر شده بود.
آقای کرزی خود در ماه حوت سال گذشته در گفت‌وگو با شبکه العالم گفته بود که «مشکلاتی برای خروج از افغانستان برای من و عبدالله عبدالله وجود دارد».
همچنین گفته است که طالبان درخواست‌های مکرر حامد کرزی برای سفر به بیرون از کشور را رد کرده‌اند.
پس از سقوط کابل و فرار محمداشرف غنی به امارات متحده‌ی عربی، حامد کرزی و عبدالله عبدالله از جمله چهره‌های سیاسی اند که در کابل باقی ماندند.

دو برابر شدن کشت موادمخدر در شمال افغانستان علی رغم ممنوعیت طالبان
 منابع محلی از افزایش دو برابری کشت کوکنار در مقایسه با سال گذشته در ولایت‌های جوزجان و بلخ در شمال افغانستان خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری شفقنان افغانستان، بر بنیاد گفته‌های شاهدان عینی کشت‌زار‌های کوکنار در شمال افغانستان به‌ویژه در مسیر ولایت‌های جوزجان و بلخ به‌گونه بی‌پیشینه افزایش یافته است.
منابع محلی می‌گویند که به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به کشاورزانی که کوکنار کشت می‌کنند، روحیه داده است.
مسوولان محلی طالبان در ولایت جوزجان اما افزایش کشت کوکنار در این ولایت را رد می‌کنند و می‌گویند که برای جلوگیری از کشت کوکنار تلاش دارند.
از افزایش کشت کوکنار در شمال افغانستان در حالی خبر داده می‌شود که رهبر طالبان در یک پیام اختصاصی کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را ممنوع اعلام کرده است.

شورای امنیت انفجارهای تروریستی در افغانستان را محکوم کرد
شورای امنیت سازمان ملل بامداد یکشنبه، حملات و انفجارهای تروریستی متعدد در افغانستان را محکوم کرد.
به گزارش مردم فردا،شورای امنیت در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که حملات تروریستی اخیر در افغانستان را با شدیدترین لحن محکوم می‌کند و خواستار محاکمه عاملان، سازمان‌دهندگان و حامیان آن است.
به نوشته وبگاه «ریانووستی»، در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت با شدیدترین عبارات، اقدامات شنیع تروریستی جاری علیه غیرنظامیان در افغانستان از جمله حمله به مسجد مولوی سکندر در قندوز در 22 آوریل که منجر به کشته شدن بیش از 25 نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد، محکوم کردند».
شورای امنیت همچنین حمله به دو مینی بوس در مزارشریف را در 28 آوریل که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، محکوم کرد.
این بیانیه ضمن محکوم کردن حمله 29 آوریل به مسجد خلیفه صاحب در کابل را که طبق گزارش‌های اولیه حداقل 30 نفر در آن کشته و تعداد زیادی مجروح شدند، خواستار محاکمه عاملان این حملات شد.
به نوشته ریانووستی، شورای امنیت تصریح کرد: «از همه کشورها می‌خواهیم مطابق با تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه در شورای امنیت، فعالانه در این زمینه با همه مقامات مربوطه همکاری کنند».
انفجارهای تروریستی در اماکن عمومی افغانستان در حالی طی روزها و هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته که شامگاه شنبه نیز انفجار یک خودوری مسافربری در غرب کابل، 5 کشته و زخمی برجای گذاشت

کرزی: حاکمان افغانستان اراده‌ای برای درگیری با ایران ندارند
رئیس‌جمهور اسبق افغانستان در دیدار معاون سفیر ایران در مورد بروز برخی درگیری‌های مرزی میان ایران و افغانستان گفت: آنچه از رفتار و عملکرد رهبران و بزرگان حکومت جدید دریافت می‌کنم، اراده این حکومت درگیری با جمهوری اسلامی ایران نیست.
 «سید حسن مرتضوی» معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در آستانه عید سعید فطر با «حامد کرزی» رئیس‌جمهور اسبق افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
حامد کرزی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در روزهای گذشته در مورد بروز برخی درگیری‌های مرزی میان ایران و افغانستان اظهار داشت: آنچه از رفتار و عملکرد رهبران و بزرگان حکومت جدید دریافت می‌کنم، اراده این حکومت درگیری با جمهوری اسلامی ایران نیست. رهبران حکومت سرپرست افغانستان تأکیدشان بر رعایت اصول حسن همجواری است و در این زمینه تلاش می‌کنند.
وی در ادامه افزود: ممکن است برخی افراد و عناصر خودسر و خرابکار در نقاط مختلف از جمله نقاط مشترک مرزی قصد بر هم زدن روابط را داشته و به دنبال ایجاد درگیری ناخواسته باشند لذا هر دو طرف باید مراقبت کنند که جلوی فعالیت این افراد گرفته شود.
رئیس‌جمهور سابق افغانستان در موضوع مهاجرین افغانستانی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون چند دهه میزبان خیل عظیمی از مهاجرین ما بوده و ما شرایط تهران را درک می‌کنیم، امیدواریم با آمدن صلح و امنیت و بهبود اوضاع اقتصادی در افغانستان زمینه بازگشت مردم افغانستان به کشورشان فراهم شود.
کرزی ضمن تبریک عید سعید فطر به مردم و مقامات ایران اظهار داشت: از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم با همکاری کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای برای کمک به افغانستان وارد عمل شده و تصمیمات و اقداماتی را برای بهبود اوضاع مردم این کشور در دستور کار خود قرار دهد.
سید حسن مرتضوی پیش از این نیز با عبدالله عبدالله، رئیس شورای سابق عالی مصالحه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. (جزییات بیشتر)

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان طالبان آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۲۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایندگان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

کد خبر 848107 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه روسیه افغانستان طالبان افغانستان

دیگر خبرها

  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت