Web Analytics Made Easy - Statcounter

دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه‌ با خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) از آن کشور خواست تا تضمین‌های امنیتی برای اوکراین ارائه دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایران اکونومیست از شینهوا، وزیر خارجه اوکراین گفت که کشورش در حال حاضر در حال بررسی امکان کسب تضمین‌های امنیتی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چین و دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: «ما پیشنهاد می‌کنیم که چین یکی از ضامن‌های امنیت اوکراین شود، این نشانه احترام و اعتماد ما به جمهوری خلق چین است».

چین از زمان آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین به طور ضمنی از رویکرد مسکو حمایت کرده و در عین حال، خواستار گفت وگو برای پایان جنگ شده‌است.

این در حالی است که قدرت‌های غربی و اوکراین بارها از چین خواسته‌اند که تهاجم روسیه را محکوم کند؛ اما چین تلاش می‌کند تا موضع بی‌طرفانه‌اش را حفظ کند.

در همین حال، امریکا به چین هشدار داده است که فراهم‌کردن حمایت نظامی و یا اقتصادی از روسیه، عواقب جدی در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه اوکراین از زمان آغاز ورود نظامیان روسیه به خاک اوکراین تنها دو تماس با وانگ ‌یی همتای چینی خود داشته‌است، در حالی که وانگ یی ماه گذشته در چین با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات و تاکید کرده بود که همکاری بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد.

کولبا در این مصاحبه همچنین روسیه را به «به خطر انداختن» طرح پروژه یک کمربند و یک جاده چین متهم کرده و هشدار داده‌است که پیامدهای بحران امنیت غذایی جهان، اقتصاد چین را نیز تهدید خواهد کرد.

او گفته است که «ما همچنین معتقدیم که این جنگ به نفع چین نیست».

کولبا با رد هشدارهای چین علیه سایر کشورها به‌خاطر تجهیز اوکراین گفت که وضعیت به دلیل اوکراین تشدید نمی‌شود، ما از حق خود برای دفاع استفاده می‌کنیم.

چین در سال ۲۰۱۳ متعهد شد که در صورت اشغال اوکراین یا تهدید آن کشور با تسلیحات هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی را برای اوکراین فراهم خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ماه گذشته در پاسخ به سؤالی در مورد این تضمین‌ها گفت: «تضمین‌های امنیتی دارای محدودیت‌های واضحی در محتوا هستند و تحت شرایط خاصی به اجرا درمی‌آیند.»

مقامات چینی اغلب کشورهای غربی و ایالات متحده را به تحریک حمله مسکو به اوکراین و تشدید درگیری با ارسال تسلیحات به این کشور متهم کرده‌اند.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: بحران اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بحران اوکراین تضمین های امنیتی خارجه اوکراین وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۲۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که ناتو مسئول اصلی جنگ کنونی در اوکراین است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از راشاتودی، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که ناتو مستقیماً مسئول درگیری اوکراین است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به انتقادات مطرح شده از سوی دبیر کل ناتو تاکید کرد که اظهارات دبیر کل ناتو صحت ندارد و چیزی جز شایعه نیست.

وانگ تاکید کرد که چین بحران اوکراین را آغاز نکرده و مسئولیت ناتو در قبال آن غیرقابل تغییر است.

وی افزود که ناتو باید در مورد نقش خود در جنگ اوکراین تأمل کند، دست از سرزنش دیگران بردارد و اقدام عملی برای پیشبرد راه حل سیاسی را در پیش بگیرد.

دبیر کل ناتو دیروز پکن را متهم کرد که از تولید تسلیحات نظامی روسیه از طریق صادرات قطعات با کاربرد دوگانه به این کشور حمایت می‌کند.

استولتنبرگ گفت: چین می‌گوید خواهان روابط خوب با غرب است و در عین حال همچنان به دامن زدن به بزرگترین درگیری مسلحانه در اروپا پس از جنگ جهانی دوم ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • کنایه تمسخر آمیز وزیرخارجه رژیم اسرائیل به اردوغان؛ سریالت را ببین + عکس | واکنش ترکیه
  • آمریکا یک بسته کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • آمریکا کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • چین: ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد